Sunday, June 01, 2008

Ooi Chiew Chiew


CSO CONSTRUCTION SDN BHD
No. 231, Jalan Intan 10,Bandar Baru Teluk Intan 36000 Teluk Intan, Perak.
Cik Oii,
Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

109 comments:

Anonymous said...

prof..organisasi saya adalah mendiri rumah dan menjual rumah..organisasi mentempatkan say di sabagai kepada pembantu kerani pengarah organisasi .

Anonymous said...

saya hanya membantu kerani pengarah organisasi ,saya pun tahu macam mana nak tulis dalam laporan ...saya ditempatkan di mana

Anonymous said...

prof,dalam laporan saya,boleh saya tulis semua perumahan yang telah berjaya mendirikan.

Anonymous said...

mula-mula cerita dahulu apa yg dibuat setiap hari. apa yang nak ditulis sebagai laporan kajian fikir kemudian hari. sila baca macam mana rakan-rakan lain membuat catatan harian.

Anonymous said...

prof,saya kena buat catatan harian di sini ke..saya telah catat dalam buku log.

Anonymous said...

kalau catat kat sini memudahkan saya tahu suasana praktikum,jadi mudahlah untuk saya dapat ilham apakah perkara yg sesuai dikaji nanti

Anonymous said...

ok..terima kasih Prof...
prof saya harya boleh email kepada prof pada waktu senang,kerana syarikat membenarkan saya guna broadband sendiri untuk online.apabila tidak diberi tugas.apabila saya balik ke rumah tidak boleh online. di samping itu kafer ciber pun dah tutup ,kerana rumah saya berada di kampung.

Anonymous said...

2/6
saya telah melapor di organisasi CSO, saya saling mengenali antara rakan sekerja.

saay menyerahkan slip kepada kerani pengarah.

saya diarahkan untuk mengemaskini fail-fail dan memasukkan dokumen ke dalam fail-fail yang mengikut nombor PT

Anonymous said...

3/6
fotostat hakmilik sementara (borang 11AK) dan masukkan ke daalm fail-fail pelanggan untuk membuat satu salinan. pada sebelah petang, menyediakan payment voucher kepada pelanggan

Anonymous said...

4/6

menyemak bil cukai taksiran dan bil cukai tanah,strata,parit, tali air untuk memastikan bangunan-bangunan hakmilik organisasi dan pelanggan samaada telah membayar cukai tersebut

Anonymous said...

5/6

menaip dokumen CF dan Vacant possession untuk pembinaan perumahan yang telah siap bina sepanjang waktu berkerja.

Anonymous said...

6/6

mengemaskini plan lokasi san pelan kunci dengan mengikut lot-lot tapak. menyediakn delivery of Vacant possession untuk projek perumahan yang telah siap bina mengikut contoh yang diberi okeh kerani pengarah.

Anonymous said...

9/6

fotostat dokumen-dokumen dan menaip cukai taksiran dan bil cukai tanah,strata, parit ,tali air pada sebelah pagi. pada sebelah petang ,saya membantu kerani pengarah menaip senarai harga jualan mengikut contoh yang diberi.

Anonymous said...

prof, saya telah mula laporan dengan fokus kepaad inovasi pengurusan CSO CONSTRUCTION SDN BHD.

Anonymous said...

selamat petang ,prof , boleh saya menulis projek perumahan yang telah siap dalam laporan pertama saya..contohnya,,bilangan rumah dalam satu taman.

Anonymous said...

Ooi,

"selamat petang ,prof , boleh saya menulis projek perumahan yang telah siap dalam laporan pertama saya..contohnya,,bilangan rumah dalam satu taman."

nampaknya Ooi tak faham. Mana ada laporan pertama nak tulis projek yg sudah siap ? Cuba baca cara-cara membuat kajian semasa praktikum dalam tulisan saya dalam blog ini. Baca keseluruhannya.Baca juga apa perlu ditulis Bulan Pertama, Bulan Kedua dan Bulan Ketiga.

Ada faham ?

Anonymous said...

faham..prof..thanks

Anonymous said...

prof, yang saya cadang dalam laporan pertama dengan menulis perumahan yang telah berjaya mendirikan....ini kerana nak menulis kejayaan organisasi.

Anonymous said...

prof, maklumaT TENTANG latarbelakang organisasi sangat sedikit sahaja..adakah prof tetapkan dalam beberapa muka surat.

Anonymous said...

tidak tetap mukasurat, kalau banyak dapat markah banyak, kalau sikit dapat markah sikit

Anonymous said...

prof, thanks.
prof, adakah catatan harian saya ada masalah tak.

Anonymous said...

10/6
fotostat dokumen-dokumen, menyediakan payment voucher dan menyediakan cek. pada sebelah petang, tiada tugas bagi saya,penyelia saya membagi saya dokumen-dokumen untuk saya mengkaji yang berkaitan dengan proses-proses permohonan kebenaran merancang. dan melihat pelan lokasi, pelan susunatur, dan pelan kunci, projek yang sudah siap dibangunkan.

11/6
pada hari ini, saya seperti biasa menjalani pratikum di organisasi cso, pada sebelah pagi hingga waktu rehat tengahari saay diberi arahan untuk menaip surat for agreement made between pelanggan dengan pengarah organisasi.

12/6
pada hari ini, saya juga seperti biasa pergi ke pejaabt. dari pagi hinggan ke waktu rehat tengahari, saya mengasinhkan dokumen-dokumen dan menyimpan ke daal fail-fail tertentu. saya juga menfotostat kad pengenalan pelangab.

Anonymous said...

ada masalah kalau catatan tidak pendek, tidak detail...

Anonymous said...

prof, catatan saya terlalu pendek, ini kerana tidak ada banyak tugas bagi saya. tak tahu nak buat apa catatan

prof madya dr abd halim ahmad said...

Kalau tak tahu nak buat catatan sila click ruangan rakan-rakan yang lain. Lihat cara mereka buat catatan. Catatan yang baik ialah bersifat 'bercerita' macam novel atau buku cerita.

Kalau tak tahu juga nak buat laporan, daftar semula praktikum semester hadapan.

Anonymous said...

ok saya akan merujuk catatan kawan yang lain. terima kasih, prof.

Anonymous said...

Ok. Prof terima kasih atas memberi tunjuk ajar. Saya tiap-tiap hari menanya penyelia supaya memberi tugas kepada saya, tetapi penyelia saya memberitahu saya, projek baru selesai. Manakala syarikat sedang mencadangkan projek untuk dimaju. Pada masa ini, saya hanya diajar tentang kerja pekeranian. Lepas itu, baru diajar tentang menyediakan dokementasi kepada pelangan. Saya amat sedih atas prof memberitahu saya ambil semester hadapan. Sorry, prof atas cacatan saya terlalu pendek.

Anonymous said...

Jangan sedih, lagi lama kita belajar bertambahlah pandai

Anonymous said...

Prof. thanks.

Anonymous said...

14/6
Pada hari ini, saya seperti biasa pergi ke pejabat. Tetapi, hari ini berkerja sampai 1 petang sahaja. Saya diberitahu oleh rakan sekerja, setiap hari sabtu kena gotong-royong untuk bersihkan pejabat. Kami pun bahagi tugas dan mulakan kerja masing-masing. Saya diarahkan menyapu dan lap lantai. Selepas siap kerja pembersihan. Saya diberi tugas untuk menaip dengan menggunakan dengan excel, mengenai maklumat penjualan untuk harta, tanah, kediaman, rumah kedai, kedai pejabat kilang/gudang. Ia terbahagi dalam 3 bahagian iaitu, jenis pembinaan rumah, rumah teres setingkat, 3 tingkat kedai/ pejabat mengikut maklumat asalan. Masa berlalu dengan epat, saya tidak sempat siapkan, penyelia memberitahu saya menyambung pada hari isnin. Apabila kami mengemas dan nak balik, terdapat seorang pelanggan untuk datang ambil CF, tetapi ketua pentadbiran tidak membagi dengan alasan pelanggan belum mambayar cukai tanah,cukai taksiran pada tahun 2007, organisasi telah membayar, tetapi pelanggan kata dia telah membayar dengan perasaan sangat marah dan memukul meja dan memarah dengan perkataan kasar. Pada masa itu, pelanggan tersebut juga ingin menelefon pengarah pengurus organisasi. Tetapi, pengarah juga tidak membagi pelanggan mengambil CF. Pelanggan memarah organisasi kita tidak berhak hold CF dia dan memarah organisasi menipu wang. Pada masa itu , saya sangat takut kerana tinggal kami 3 perempuan di organisasi sahaja. Sehingga kini, saya ingin tahu CF memang sangat penting ke.

prof madya dr abd halim ahmad said...

Satu cerita yang menarik..siapa kata Ooi tak pandai bercerita?. Teruskan bercerita begini,walaupun sedikit tapi penting sebagai kajian kes

Anonymous said...

Prof, tetapi hari ini saya tak berani nak tanya penyelia kenapa pelanggan itu begitu marah dan memarah organisasi menipu wang dan memarah pengarah dengan perkataan yang kasar kerana hold CF dia.

Anonymous said...

ok. thanks. Prof. saya akan berusaha.

prof madya dr abd halim ahmad said...

Kalau takut tanya penyelia,tanyalah pekerja yang lain ATAU tanya di waktu yang lain yg sesuai

Anonymous said...

16/6

Hari ini merupakan minggu ketiga kami menjalankan prakitum, saya pun seperti biasa ke pejabat. Saya pun menyambung kerja pada hari sabtu yang lepas, keadaan pejabat yang sibuk dengan keluar masuk pelanggan datang ke pejabat, pada pukul 11 pagi, pengarah saya datang ke pejabat dan memberitahu penyelia tentang kalau pelanggan itu yang ingin mendapat CF pada sabtu lepas, jangan memberinya, kalau tidak puas hati terus berjumpa dengan pengarah……pandangan pengarah sangat marah, masalah wujud di antara siapa muncul di hati saya. Saya pun menyiapkan tugas sayanya, selepas siap , saya juga diarahkan untuk print, saya telah membuat kesilapan dan telah print dengan banyak kali, kesilapan dari segi page setup, margin yang mengikut format organisasi. Saya tidak diberitahu dan terus print, saya pun meminta maaf dengan penyelia, penyelia memberitahu saya belajar dengan asas yang mudah,kelak keluar ke dunia pekerjaan, tidak begitu susah.

Pada pukul 1 petang, waktu rehat tengahari….. selepas waktu rehat, masuk balik ke pejabat, saya diberi tugas menaip borang B ( Penyata pemaju/pemilik harta tanah: maklumat mengenai penjualan harta-tanah. Bahagian B( butir-butir pembangunan). Selepas siap, rakan sekerja menanya adakah saya tahu install software antivirus, saya pun menolong computer organisasi install software tersebut.

Anonymous said...

17 /6
Hari ini ,saya seperti biasa menjalani latihan praktikum, pada sebelah pagi , saya telah menaip alamat pada sampul surat organisasi dengan mesin taip. Selepas itu, kerani organisasi menyuruh saya menfotostat dokumen , ada yang bersaiz A3 dan A4 saiz. Selepas siap fotostat, masa berlalu dengan cepat, tibalah masa makan.

Selepas waktu makan, pekerja mula kerja masing-masing, tetapi tiada ada kerja-kerja bagi saya, kemudian saya menanya penyelia, apa yang saya boleh bantu, kemudian penyelia bagi saya satu longgok fail dan menyuruh saya mencop nama pelanggan di hadapan fail.

Saya berpandangan, mencop nama dengan satu huruf dengan huruf , memang memakan masa, tetapi sekarang mempunyai teknologi yang tinggi, boleh menaip dengan computer dan print…..mungkin organisasi mengamalkan cara semasa organisasi ini ditubuhkan.

Anonymous said...

18/6

Hari ini saya tiba di pejabat seperti biasa, saya diberi tugas untuk menaip dokumen dengan menggunakan dengan excel, butir-butir dalam dokumen seperti No.P.T , No.H.S. dan remarks. Selepas siap menaip, saya diberi tugas untuk menfotostat dokemen. Nampaknya, sejak kebelakangan ini saya Cuma membuat kerja yang senang, dan tidak memperoleh pengalaman.

Selepas, waktu rehat, saya diberi tugas mencop alamat organisasi di sampul surat, ini memang makan masa yang panjang. Selepas itu, menaip nama pelanggan dan print , kemudian tampal di fail. Walaupun kerja ini tidak memperoleh apa-apa pengalaman, juga dapat meringankan kerja rakan sekerja yang lain.

Anonymous said...

Prof, saya telah email laporan pertama kepada prof. adakah pror terima laporan saya.

Anonymous said...

prof, saya nak beri cadangan tajuk, inovasi pengurusan CSO Construction dalam pengurusan projek pembinaan.

Anonymous said...

19/6
Pada hari ini, saya sampai di pejabat, tiada apa kerja yang boleh saya lakukan.
Saya mula bosan dan tiada kerja apa yang boleh saya lakukan untuk mengisi masa saya sehingga pukul 5 petang, pasti sangat membosankan.
Kemudian saya pun bertanya mrs chew, apa yang saya bantu. Kemudian mrs chew membagi saya beberapa pelan kunci projek yang telah dilaksanakan oleh organisasi. Saya pun membelajari melihat pelan-pelan tersebut. Semasa melihat, saya juga membantu mrs pua fotostat dokumen dan memfaks dokumen.

Manakala, pada sebelah petang, saya diberi tugas untuk mencop alamat pada sampul surat. Ia juga dapat mengisi masa kelapangan saya.


20/6
Hari ini saya seperti biasa ke pejabat, saya telah menyapu lantai. Kemudian saya diberi tugas untuk menyediakan surat, notis pemotongan bekalan elektrik dan surat membekal maklumat kepada pusat maklumat harta tanah Negara. Selepas siap menyerah kepada mrs pua untuk menyemak kesilapan. Mrs pua telah menyemak tiada kesilapan dan menyuruh saya print. Masa berlalu dengan cepat. Sampai waktu rehat…..

Selepas waktu rehat, saya diarahkan untuk mengirim surat di pos laju, sehingga kini saya baru tahu mempunyai pengeposan poslaju berkontrak. Selepas balik dari pos, saya tidak mempunyai tugas, penyelia saya menyuruh saya membuat kerja sendiri.


21/6
Hari ini merupakan hari sabtu, hari merupakan kerja separuh hari dan dikehendaki membersihkan pejabat. Saya pun mulakan tugas dengan menyapu dan melap lantai. Ini mungkin organisasi saya ialah organisasi sederhana tidak mengupah makcik pembersihan, tetapi amat meletih menyapu dan melap lantai pejabat..

Selepas siap kerja pembersihan, saya diberi tugas fotostat CF dan untuk menyimpan ke dalam fail-fail pelangan. Selepas siap tugas, masa sampai waktu habis kerja, hatinya sangat menyeronok kerana esok adalah hari cuti.


23/6
Hari ini merupakan minggu 4 saya menjalani latihan praktikum, saya pun diberi tugas menaip dengan menggunakan excel, dengan menaip maklumat penjualan untuk harta tanah kediaman, rumah kedai, kedai pejabat dan kilang/ gudang.
Terbahagi dua iaitu
jenis pembinaan rumah
-no.lot, no p.t, no plot,
-jenis & no hakmilik/geran harta tanah

3 tingkat kedai/pejabat.
-No fasa, nama
-dijual/belum dijual,kegunaan sendiri,
-harga jualan
-tarikh perjanjian
-pembeli mengikut kumpulan etnik
-luas bangunan standard
-luas teres dan porch

Selepas waktu rehat, saya diberi tugas untuk menfotostat dokumen, saya pun mulakan fotostat sehingga pukul 5 petang.

Anonymous said...

Pandai Ooi menulis latarbelakang syarikat. Boleh tak tolong ajar Pak Ya yang tak tahu nak tulis

Anonymous said...

Prof, terima kasih. saya akan cuba memberi bantuan kepada pak ya.

Anonymous said...

Prof,adakah apa-apa kesilapan lagi dalam laporan pertama saya kecuali ayat tidak cantik.terima kasih

Anonymous said...

Prof, saya ingin meminta bantuan prof, organisasi saya ialah pemaju. Laporan kedua saya nak buat tajuk inovasi CSO Contruction Sdn Bhd dalam projek pembinaan. Dalam bab ini, saya akan nyatakan peringkat pembinaan pembangunan projek dan proses membeli rumah. Masalah yang dihadapi ialah masalah kelewatan dalam projek oleh pihak kontraktor.
Dalam bulan ogos nanti, saya akan membuat cadangan mengatasi masalah tersebut, adakah ini sebagai inovasi..thanks prof

Anonymous said...

24/6
Hari ini saya seperti biasa ke pejabat, tetapi hari ini terdapat seorang pelanggan ingin membatalakan tempahan sebuah rumah. Mungkin atas sebab sendiri, tetapi dengar rakan sekerja gossip mungkin masalah pinjaman wang…
Selepas itu, saya membuka surat bil cukai taksiran syarikat, ini adalah tanah organisasi yang belum buat apa-apa projek.

Selepas itu, saya menaip surat specimen - Letter Of Undertaking dan surat - Claim Of Excavator Works Projects Site At Jalan Maharaja Lela, 36000 Teluk Intan, Perak. Selepas siap taip surat dan print.


25/6
Cuaca hari merupakan cuaca yang teduh….saya pun mulakan kerja fotostat, kemudian diberi tugas untuk menaip dengan menggunakan mesin taip- cukai pendapatan Malaysia (majikan saya) dengan mengisi butir-butir majikan 07-12/08 dan 01-05/08.
Ini kerana nak beri tugas kepada saya, untuk mengisi siap borang tersebut.
Di samping itu, saya dapat latih menggunakan mesin taip dengan lancar…masa rehat dah sampai…

Masuk kerja pukul 2pm, saya pun mulakan kerja dengan menaip assessment dan quit rent –untuk membuat jadual -lot tanah, bil cukai taksiran tanah. Masa berlalu dengan cepat, tidak sampai menyiapkan, sambung kerja keesokan hari…

Anonymous said...

26/5
Saya telah menyambungkan kerja semalam dengan membuat jadual tersebut, setelah siap,saya menyemak semula,takut kesilapan akan berlaku …selepas menyemak dan menyerah soft copy kepada mrs pua. Kemudian saya menyediakan payment voucher kepada pelanggan yang menghantar general cash voucher yang ditempah oleh organisasi saya. Manakala pada sebelah petang, saya menyediakan surat –tuntutan bayaran berperingkat kepada pemaju( mengeluarkan surat kepada pelanggan).

Anonymous said...

Prof, saya ingin prof memberi cadangan dan idea untuk tajuk bab 2 . terima kasih

Anonymous said...

27/6
Hari ini merupakan jummat, saya seperti bertugas di pejabat. Pada sebelah pagi, tiada apa-apa kerja bagi saya, kemudian saya mula menulis tugas harian saya. Kemudian saya diberi tugas untuk menaip dokumen -this supplementary deed agreement. Saya telah sempat menyiapkan pada waktu rehat.

Pada pukul 2pm, masuk kerja semula, saya menaip alamat pada sampul surat untuk mengirim surat kepada Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Bahagian Pinjaman Perumahan.

Anonymous said...

fikirlah sendiri cadangan tu....

Anonymous said...

ok,thanks prof, tapi prof saya amat keliru tentang inovasi, dah dua tajuk saya cadangan memang tak ada kaitan dengan inovasi.

Anonymous said...

cuba baca ruangan rakan yg lain untuk mengetahui bgm mereka mencadangkan tajuk inovasi

Anonymous said...

29/6
Hari ini merupakan hari sabtu,,waktu bekerja adalah sampai pukul 1 pm sahaja. Saya sampai di pejabat saya pun mulakan menyapu lantai dan melap lantai. Selepas siap, saya pun mulakan kerja fotostat, kemudian menolong mrs pua mencacat nama di bil cukai taksiran. Dengan perasaan ingin tahu,,kenapa nak catat nama di atas bil cukai tersebut. Selepas itu , saya diberi tugas untk membuat satu kertas dengan menaip-untuk disewa, ini kerana hendak mengantung di tingkat bawah pejabat. Untuk disewa, selepas siap dan gantung. Masa berlalu dengan cepat, dah boleh balik rumah….walaupun keesokan ialah ahad, tetapi tak ada masa rehat, kena menemai sepupu ke uum untuk pendaftaran…..perjalanan yang amat jauh

Anonymous said...

prof, saya cadangkan tajuk -
inovasi meningkatkan gaya pengurusan CSO Construction Sdn Bhd.
setelah saya berfikir beberapa hari.

1) kekurangan kakitangan
-menulis pelan
2) gaya pegurusan(asal)
selepas inovasi
- organisasi mengamalkan kawalan pengurusan
-pengurusan mendapatkan jualan yang semaksimum.
-pengurusan projek pembinaan.
3)segi alat teknologi
4)segi tapak projek
- fokus lokasi yang lain.

meminta prof memberi cadangan,terima kasih.

Anonymous said...

satu cadangan yang baik,sila teruskan mengumpul bahan dan terus menulis

Anonymous said...

1) kekurangan kakitangan
menambah kakitangan melukis pelan lokasi,susunatur, kunci.
adakah ini dikira inovasi,mungkin menambah kos organisasi

Anonymous said...

satu soalan yg sangat baik. walaupun menaikkan kos operasi,tapi cuba cari bahagian lain yang boleh mengurangkan kos operasi.Juga dilihat hasil keseluruhan keuntungan syarikat,rugi atau untung. Inovasi perlu lihat kesemua aspek secara menyeluruh

Anonymous said...

prof, terima kasih atas memberi komen, tetapi prof , saya ingin menanya soalan,

Juga dilihat hasil keseluruhan keuntungan syarikat,rugi atau untung.

saya tidak berapa faham, keuntungan syarikat,adakah tentang projek yang dijalankan.

Anonymous said...

Data keuntungan projek biasanya dilaporkan dalam Buku Laporan Penyata atau apa-apa buku yg diterbitkan oleh syarikat

Anonymous said...

ok.thanks prof, saya akan meminta maklumat daripada majikan saya.

Anonymous said...

30/6

Saya seperti hadir ke pejabat, ia juga masuk ke mingu kelima pratikum dan hari ini juga merupakan hari terakhir bulan jun. pada waktu pagi, memang tidak ada kerja bagi saya, kemudian saya membuat kajian bulan ke-2, selepas itu, saya diberi tugas menfotostat dokumen.
Selepas waktu rehat, saya telah manyiapkan surat mengenai, Chairman Board Of
SMJK San Min, Teluk Intan dan Governons Chairman,School Hall Management Community. Kemudian saya meminta maklumat tentang laporan tahunan kewangan dengan penyelia saya.

Anonymous said...

prof,selamat petang.
prof, saya ada email sedikit bab 2 tentang gaya pengurusan.
sekarang dan selepas inovasi.
haraf prof memberi cadangan.

Anonymous said...

1/7
Hari ini merupakan hari pertama bulan jun, saya pun membersihkan pejabat, kemudian mrs pua meminta salinan ic saya untuk mengeluarkan elaun kepada saya. Saya telah mendapat elaun sebanyak RM500, tetapi untuk mengisi minyak hampir 300 ringgit. Tetapi ia juga sangat gembira kerana mendapat elaun walaupun sedikit. Pada pun mulakan kerja dengan membat jadual- mr chong advance to cso properties s/b. selepas waktu rehat, saya menaip payment voucher dengan mesin taip.

Anonymous said...

prof, adakah saya boleh tambah maklumat tambahan, panduan pembelian rumah
dan maklumat penting dalam pembelian rumah.

prof madya dr abd halim ahmad said...

kalau ada cerita inovasi boleh tulis,kalau tak ada inovasi jgn tulis

Anonymous said...

prof, saya sangat keliru, selepas saya menanya maklumat dari penyelia saya. ia berkata memang tidak perlu menambah kakitangan melukis pelan, ini kerana perlu ada lesen, kebiasaan semua organiasi pemaju membagi tugas kepada jabatan tertentu seperti perunding jururancang.

di samping itu, penyelia memberitahu saya organisasi kami mengamalkan gaya pengurusan yang baik.

thanks

Anonymous said...

Jgn keliru. Catat semua komen penyelia tu. Itu adalah gaya pengurusan masing-masing tapi tak salah tanya mengapa tak ditambah staf. Elok tanya lagi penyelia apakah gaya pengurusan yg terbaik yg diamalkan oleh syarikatnya. Catat dan rekod semua temubual itu elok-elok. Semuanya adalah data kualitatif.

Anonymous said...

2/7
Hari ini saya seperti biasa ke pejabat, apabila saya sampai di pejabat, tiada apa-apa tugas bagi saya , saya pun fokuskan kajian saya, saya pun sambil menanya maklumat dari mrs pua, setelah saya mendapat maklumat, dan sangat keliru.
Kemudian, saya diberi arahan untuk menaip surat - progress claim. Memang tidak terdapat lerja khas , ini kerana projek pembangunan belum bermula.

Anonymous said...

prof, saya pun temubual penyelia saya pada pagi sebelum penyelia sibuk.
prof, sebenarnya penyeia adalah anak majikan. saya pun mulakan pertanyaan, kemudian penyelia menanya saya, apakah tajuk report sebenarnya, saya pun memberitahu inovasi meningkatkan gaya pengurusan adalah tajuknya.

kemudian, penyelia saya memberitahu gaya pengurusan yang baik telah diamalakn.

1. organisasi mengamalkankawalan pengurusan
-organisasi melakukan kemajuan yang memuaskan dalam mencapai matlamat organisasi.

2.organisasi mengamalkan pengrusan risiko dalam projek pembinaan.

3. organisasi mengamalkan komunikasi dalam industri pembinaan.
-keperluan komunikasi yang efektif dalam projek pembinaan.
-pentingnya komunikasi.

kemudian penyelia mengata kalau nak menguntungkan organisasi, ialah bahan mentah tidak naik, kerajaan membantu orang miskin, keadaan ekonomi yang baik, kemudian projek perumahan akan menguntungkan.

Anonymous said...

prof, penyelia saya pun memberitahu saya semua maklumat pun dicacat dalam komputer, kemudian sistem keselamatan pejabat ialah, apabila pelanggan yang ingin masuk perlunya ahli pejabat tekan pintu untuk membuka, ini kerana menjaga keselamatan kakitangan.

prof, meminta prof memberi cadangan, untuk saya teruskan menyiapkan laporan.

prof madya dr abd halim ahmad said...

Temubual dgn penyelia tu perlu dicatatkan. Caranya ialah

1. Susun ikut kategori atau aspek tertentu.
2. Catat apa yg disebut satu persatu.Jangan ringkaskan.kalau dapat setiap perkataannya dicatat
3. Ini dinamakan TRANSKRIP TEMUBUAL yg perlu di jadikan LAMPIRAN.
4. Transkrip ini akan dianalisis yg dinamakan CONTENT ANALYSIS.

Sekarang ni cuba buat transkrip temubual dan hantar kat saya untuk disemak

Anonymous said...

3/7
Pada pukul 9 pagi sampai di pejabat, saya pun menyapu. Kemudian membuka computer, mesin fotostat dan sebagainya. Kemudian mrs pua memberi tugas kepada saya untuk menaip maklumat pelanggan ke dalam sale & purchase, setelah disemak oleh mrs pua, saya pun print dan faks kepada peguam untuk membuat dokumen sale & purchase. Kemudian saya membuat temubual dengan penyelia untuk mendapat maklumat untuk memyiapkan laporan. Setelah siap temubual, saya pun menaip.
Selepas waktu rehat, saya pun masuk pejabat pukul 2pm, kemudian saya diberi dokumen untuk melihat proses memohon sesuatu projek untuk mengisi masa kelapangan. Pada masa itu, saya juga fotostat yang disuruh oleh rakan sekerja.

Anonymous said...

prof, meminta bantuan prof untuk saya meneruskan menyiapkan laporan. thanks

Anonymous said...

prof, saya boleh menuis gaya pengurusan organisasi saya ke dalam laporan .

pada hari ini,penyelia memberitahu saya . menambah kakitangan juruukur bahan part time supaya dapat membandingkan kos projek

kemudian, saya cadangkan.

1. mempromosi jualan rumah melalui sistem online.

2.membuat pertempahan rumah melalui online.


adakah ini dikira inovasi.

Anonymous said...

4/7
Cuaca hari ini teduh, seperti biasa tiada tugas khas untuk saya, ini mungkin setiap pekerja ada kerja masing-masing, mungkin penambahan pelajar pratikum ini Cuma membantu kerja yang senang sahaja seperti kerja fotostat, membuka payment voucher, menaip surat dan sebagainya, tugas hari ini saya juga melakukan kerja fotostat, kadang-kala saya juga menanya mrs pua, syarat membeli rumah, mrs pua pun menjelaskan kepada saya.

Anonymous said...

inovasi ialah idea yg dapat meningkatkan jualan dan keuntungan MELALUI cara dan teknik yang tidak memerlukan KOS yang tinggi.

adakah online perlu kos yg tinggi? ataupun dijamin keuntungan dan boleh mengatasi kos pemasangan onlibe ?

Anonymous said...

prof, thanks atas memberi komen, memang ada sistem online di pejabat.
prof, kesimpulanya, kaedah ini juga boleh dikira inovasi.

Anonymous said...

5/7
Hari ini merupakan hari sabtu, waktu kerja sampai 1pm sahaja. Saya seperti biasa membersihkan pejabat dengan menyapu dan melap lantai, kemudian saya membagi buku log kepada penyelia untuk menangani, kemudian saya diberi tugas menaip surat- kepada, manager Malayan banking berhad. Selepas siap dan print surat tersebut. Kemudian saya fokus kajian saya ini kerana tiada ada apa-apa tugas khas untuk saya.

Anonymous said...

prof, thanks atas memberi komen, memang ada sistem online di pejabat.
prof, kesimpulanya, kaedah ini juga boleh dikira inovasi.

Anonymous said...

7/7
Masuk ke minggu ke-6 pratikum, seperti biasa tiada tugas khas untuk saya, saya menjalankan kerja dengan fotostat, mendengar telefon, memfaks dokumen.
Saya pun fokuskan kepada laporan saya untuk medapat idea inovasi, namun tidak terdapat, rasa kecewa. ini mungkin organisasi ini telah berorganisasi 30 tahun.
Pada sebelah petang, saya pun membantu mrs pua, menaip alamat pada sampul surat. Kemudian mrs pua mencari fail jabatan penilaian dan perkhidmatan harta teluk intan di dalam rak. Tidak menjumpai dan menanya adakah saya mengingati fail itu kerana beberapa minggu yang lepas mrs pua telah membagi saya untuk rujukan menaip surat, kemudian saya pun mencari rak yang lain dan akhirnya terjumpa, ini kerana saya telah salah menyimpan fail tersebut, mrs pua memberitahu saya fail itu sepatutnya simpan di rak yang sebenarnya untuk rujukan pada akan datang, saya pun minta maaf dengan maaf kerana tersilap menyimpan fail tersebut.

Anonymous said...

8/7
Seperti biasa pergi ke pejabat, hari ini mrs pua membagi saya kunci dan menyuruh saya membuka pintu pejabat. Saya pun buka semua alat elektrik. Kemudian saya fokuskan laporan saya, selepas itu, mrs pua menyuruh saya menaip surat – kepada pengarah tanah dan galian, permohonan untuk menukar syarat nyata. Berdasarkan contoh yang dibagi. Kemudian saya menaip general payment voucher. Pada sebelah petang, saya hanya melakukan kerja Photostat sahaja..

Hari ini saya telah menanya mrs pua tentang pelanggan pada 3 minggu lepas datang ke office untuk mengambil CF, sampai sekarang tak datang ambil, saya pun menanya mrs pua apa hal yang berlaku antaranya. Mrs pua pun memberitahu saya pelanggan ini tidak membayar bil cukai taksiran dan bil cukai tanah,strata,parit dan tali air. Ini kerana selepas pelanggan menangani sale & purchase agreement, bil tersebut hendak dibayar oleh pelanggan. Tetapi, organisasi telah membayar untuknya dan sekarang meminta wang dari pelanggan tersebut. Tetapi pelanggan itu nak CF dulu, pelanggan ini hendak membuat kepastian dahulu adakah dia telah membayar, tetapi organisasi pernah menelefon pelanggan tersebut untuk membayar cukai tersebut, tetapi pelanggan ini tidak datang ke pejabat membayar dan menangguh. Ini kerana terdapat peristiwa yang berlaku disebaliknya, ini kerana pelan bangunan tersebut telah diubah, pelan dihantar ke jabatan berkenaan untuk kelulusan, semuanya lulus. Manakala pelan dihantar ke majlis perbandaran, terdapat sedikit perubahan. Pada kebetulan, pembetulan yang dibuat terkena lot pelanggan itu, organisasi telah membayar gantirugi kepada pelanggan tersebut, tetapi pelanggan itu tidak berpuas hati, selepas itu pelanggan itu telah mencari bantuan tribunal dan membuat surat aduan kepada jabatan menyatakan organisasi menipu dan mengurangkan bahan binaan. Akhirnya engeeniring, jabatan-jabatan berkenaan telah datang menyiasat dan keputusan organisasi tidak melakukan penipuan. Sampai lah sekarang pelanggan itu tidak berpuas hati dengan organisasi.

Anonymous said...

prof, bagaimana dengan temubual saya, adakah saya boleh masukkan ke dalam lapaoran.

Anonymous said...

prof, organisasi pratikum berlangsung dengan baik-baik sahaja, saya tak dapat idea inovasi, masa hantar dah hampir.sangat risau, thanks.

Anonymous said...

9/7
Seperti biasa datang ke pejabat dan buka semua komputer, saya juga melakukan kerja Photostat, mendengar telefon dan memfaks dokumen ke lawyer. Saya telah memfotostat banyak geran dalam salinan A3 yang disuruh oleh penyelia.
Pada sebelah petang, mrs pua mengajar saya mengisi maklumat pembeli dalam borang pinjaman /pembiayaan perumahan perbendaharaan. saya telah mempelajari mengisi maklumat pembeli.
Hari ini, pengarah projek kali pertama menanya saya, apakah yang anda telah mempelajari, saya pun memberitahunya serba sedikit. Kemudian beliau menanya bagaimana tentang laporan anda. Saya pun memberitahunya, sedang mencari idea inovasi, kemudian pengarah projek memberitahu saya, organisasi telah beroperasi berpuluh-puluh tahun, apa inovasi, kalau projek perumahan ada masalah, tak ada pelanggan ingin membeli rumah dengan organisasi. Ini adalah organisasi kami adalah swasta, kalau menemui masalah juga akan menangani dengan segera. Prof, rasa tekanan, haizzz..

Anonymous said...

prof, saya mencadangkan organisasi dalam mengamalkan iso 9000.

Anonymous said...

prof, saya risau tentang laporan, kemudian saya menanya penyelia, adakah menghadapi masalah semasa memohon kelulusan pembangunan. adakah berjalan lancar.

penyelia pun memberitahu, masalahnya kelewatan kelulusan permohonan pembangunan. organisasi kena sentiasa mengejar mendapat kelulusan permohonan.

prof, adakah ini dikira masalah organisasi.

dalam blog pof, bulan-ke2, mengenai operasi pengurusan dan pentadbiran jabatan. adakah saya boleh masukkan
1.peringkat pembangunan projek
2.proses pembelian rumah
3.mengiklan rumah melalui brosur yang terletak dalam surat khabar.

Anonymous said...

10/7
Masuk pejabat 9am. Saya pun buka semua suis dan menyapu lantai. Hari ini mrs pua bercuti selama seminggu, saya pun fokuskan laporan sambil menunggu balasan dari prof, terdapat sedikit kecewa kerana prof amat sibuk.
Kemudian mrs chew menyuruh saya faks dokumen, juga tidak terdapat kerja khas dan amat kecewa. Ini kerana projek pembinaan rumah kedai sedang berlansung dan kerja dokumentasi telah selesai, rakan sekerja juga melakukan tugas masing-masing, seperti mrs chew setiap hari pun masukkan data dalam sistem ubs. seperti biasa melakukan kerja Photostat.

11/7
Pada pukul 9 pagi sampai di pejabat, saya pun menyapu. Kemudian membuka computer, mesin fotostat dan sebagainya. Kemudian penyelia memberi tugas kepada saya untuk menaip maklumat pelanggan ke dalam sale & purchase, setelah disemak , saya pun print dan faks kepada peguam untuk membuat dokumen sale & purchase.


12/7
Hari sabtu dah tiba, kerana keesokkan merupakan hari cuti. Kami pun mulakan kerja pembersihan, melap dan menyapu lantai. Kemudian mrs chew menyuruh saya membantu dia fotostat. Ini kerana hari ini sabtu, pejabat agal sunyi, saya pun fokuskan laporan saya. Hari ini pengarah menanya saya nak hadir ke jamuan-(derma) pada 15/7, kemudian saya memberitahu penyelia, kerana saya ingin membantu keluarga berniaga kerana perayaan tokong. Saya pun meminta maaf kerana tidak dapat hadir.

pak ya said...

hai Ooi,,awak buat pasal marketing jugak ke??

Anonymous said...

15/7
prof, terdapat kesilapan nama organisasi maklumat dalam laporan saya. ini kerana dalam maklumat praktikum organisasi saya ialah CSO Construction sdn bhd. tatapi pada tempoh masa pratikum saya ditugas di chong sang onn sdn bhd. ini kerana saya menanya kepada penyelia tentang sedikit confuse. sekarang saya dah faham ...saya ditempatkan di chong sang onn sdn bhd. ini kerana chong sang onn construction sdn bhd adalah anak syarikat chong sang onn sdn bhd.

pak ya said...

saya wt inovasi dalam pemasaran...promosi,jual rumah n sbgainya...tngah cr isi ni\...

Anonymous said...

16/7
Seperti biasa ke pejabat, membuka semua komputer dan alat-alat yang lain. Tidak ada kerja khas untuk saya, organisasi belum cadangkan projek lagi. Pejabat agak sunyi, saya pun fokuskan laporan saya. Ada pelanggan yang ingin memasuki elekrik ke bangunan mereka, pelanggan diarah oleh tnb ke pejabat kami untuk mengambil borang untuk mengisi memohon elektrik.



17/7
Hari ini mrs pua telah bermula ke pejabat, suasana pejabat agak meriah sedikit. Saya pun fokuskan laporan saya. Kemudian mrs pua menyuruh saya Photostat report and financial statements tahun 2006 dan 2007 sebanyak dua salinan.
Maka pada sebelah petang, saya pun mengisi borang pos laju berdaftar organisasi untuk mengirim dokumen kepada koh perunding. Selepas itu, membuat panggilan ke pejabat pos laju untuk datang ke organisasi saya untuk mengambil surat.

18/7
Masa berlalu dengan cepat. Hari ini merupakan hari jumaat. Tiada apa-apa tugas untuk saya, saya pun online dan mencari bahan. Selepas itu, mrs chew menyuruh saya mengajar beliau, bagaimana untuk burn Cd. Saya pun memberitahunya. Kemudian mrs pua membagi saya beberapa dokumen untuk memasuk ke dalam fail mengikut PT .

19/7
Hari ini merupakan sabtu, apabila saya sampai pejabat, saya pun mulakan kerja pembersihan pejabat. Kemudian saya pun melap dan membersihkan bilik mesyuarat.
Kemudian penyelia menyuruh saya Photostat dokumen. Tiada tugas untuk saya, saya pun membuat buku log saya. Sampai 1 pm waktu sampai habis kerja.

pak ya said...

ooi,,kalo ada idea best2 kongsi ek...heheehe..saya pening skrang ni..

pak ya said...

saya baru buat dlm 40% utk bab 2 ni...huhuhu..bz sangat

pak ya said...

tq ooi...ada 4 aspek pemasaran..
1-produk
2-harga
3-tempat
4-promosi

Anonymous said...

21/7
Minggu ke-8 pratikum, saya pun sampai pejabat 8.45 am. Seperti biasa membuka semua alat elektrik. Tiada tugas untuk saya, terdapat sedikit kecewa tidak ada tugas khas untuk saya. Pejabat pun berada dalam keadaan yang sunyi sahaja. Kadang kala menolong kakitangan Photostat dokumen dan faks. Selepas pun fokuskan laporan saya.






22/7
Seperti biasa ke pejabat, dan teruskan membuat laporan saya kerana tiada tugas khas. Terdapat sedikit kekeliruan dalam kaedah pengendalian projek, saya pun meminta penjelasan dari mrs pua, kemudian mrs pua menjelaskan kepada saya organisasi mengamalkan kaedah tradisional dalam projek pembangunan. Hari ini penyelia tidak masuk ke pejabat. Kerana beliau telah pergi ke ipoh tentang urusan dengan pihak juruukur perunding, iaitu koh perunding. Semasa saya kesenangan , saya akan selalu pandang ke skrin komputer untuk melihat adakah pelanggan yang mengunjung ke pejabat, saya boleh tekan butang membuka pintu. Di samping itu, kakitangan dalam organisasi sibuk dengan kerja masing-masing.

http://www.youtube.com/watch?v=G9BGNyBxAQU&feature=related

23/7
Cuaca hari ini merupakan teduh, kerja seperti Photostat lagi, saya telah Photostat geran tanah milik organisasi, hari ini penyelia telah membawa banyak geran tanah masuk ke pejabat. Saya pun menanya kepada mrs pua, kenapa ada begitu geran tanah dan pelan tanah. Mrs pua pun menjelas kepada saya, kerana organisasi telah membeli semua tanah tersebut. Mrs pua menyuruh saya menyemak samada no.PT dan HSD di hakmilik sementara sama dengan pelan tanah. Perkara kedua ialah menyemak cukai tahunan adakah sama dengan maklumat yang dibagi oleh Mrs Pua. Saya pun menyemak no.PT dan HSD di hakmilik sementara adalah sama dengan pelan tanah, dan stapler kan. Semuanya terdapat 310 geran. Semuanya kategori penggunaan tanah. Masa sampai balik kerja, saya tidak sempat menyemak semua itu, dan Mrs Pua memberitahu saya menyambung kerja pada keesokannya.

24/7
Sampai di pejabat, buka semua alatan elektrik. Dan menyambung kerja menyemak hakmilik sementara dan pelan tanah tersebut. Saya pun sempat menyiapkan sebelum waktu rehat. waktu sampai rehat…
Masuk pejabat 2pm, tiada apa-apa tugas dan mengambil masa kelapangan ini membuat catatan buku log. Kemudian penyelia saya membuka semua pelan untuk memudahkan pengarah menandatangani pada pelan-pelan tersebut. Walaupun Cuma membuka pelan-pelan itu, juga mengambil masa yang lama.


25/7
Hari ini Mrs pua membagi saya tugas memfotostat 310 geran tersebut,ini untuk membuat satu salinan, mrs pua juga memberitahu saya, membahagi semua itu dalam beberapa hari untuk memfotostat geran tersebut, untuk mengelakkan mesin photostat terlalu kepanasan. Saya pun mulakan kerja photostat, walaupun kerja ini amat senang namum mengambil masa yang panjang, ini kerana satu geran terdapat 3 mukasurat. Untuk menjimatkan kertas, dan guna depan belakang satu kertas tersebut. Hari ini saya sempat photostat sebanyak 100 set hakmilik sementara.


26/7
Hari ini merupakan hari sabtu, hari ini mrs pua dan mrs chew telah mengambil cuti kerana terdapat urusan peribadi yang tidak mengelakan. Pengarah seorang yang bertimbang rasa dan membenarkan mereka mengambil cuti tersebut, saya pun melakukan kerja pembersihan pejabat. Penyelia memberitahu saya tidak perlu melakukan kerja pembersihan kerana rakan sekerja telah mengambl cuti, saya pun menjawab tak apa, kerja pembersihan bukan banyak sangat dan Cuma kerja ringan sahaja. Saya pun teruskan kerja photostat hakmilik sementara. Masa berlalu dengan cepat, sampai waktu lepas kerja 1pm.

Anonymous said...

28/7
Hari telah masuk minggu ke-9 pratikum, seperti biasa hadir ke pejabat. Membuka suis mesin phototat, mula Photostat hakmilik sementara sebanyak 20 salinan, berhenti sementara supaya mesin Photostat tidak terlalu panas. Di samping itu, saya pun mencatat buku log saya. Selepas itu, mrs pua menyuruh saya melipatkan semua pelan setelah pengarah menandatangani pelan tersebut. Selepas itu, saya teruskan kerja Photostat. Kemudian penyelia meminta saya mengubah sedikit dokumen yang beliau membagi saya menaip pada tiga minggu yang lepas, nasib baik saya ada simpan dokumen tersebut.
Selepas waktu rehat, penyelia menyuruh saya menaip 3 surat, beliau membagi saya contohnya. Saya pun mengikut contohnya dan menaip. Setelah siap, saya meminta mrs pua menyemak untuk mengelakkan berlaku kesilapan dan mengelak membazir kertas, ini kerana kena print menggunakan letter head organisasi semuanya dalam 3 salinan.

29/7
Saya menyambung kerja Photostat geran hakmilik sementara tersebut, tak sampai 20 salinan, mesin Photostat sering mengalami jammed paper.. menyebabkan lambat dan sering membuka untuk mengeluarkan jammed peper tersebut, selepas itu, mrs pua membuat panggilan untuk membaiki mesin Photostat tersebut. Kemudian mrs pua memberitahu kesilapan pada surat tersebut itu dan menyuruh saya membuat kesilapan dan print surat tersebut dalam setiap surat tiga salinan. Nasib baik saya meminta mrs pua menyemak, jikalau saya akan print surat itu dengan wujud kesilapan.
Pada sebelah petang, kakaitangan servis mesin Photostat dah datang ke pejabat untuk menyemak masalah mesin tersebut, lepas itu, kena menukar sesuatu aksesori dengan harrga Rm220. pengarah pun bersetuju dan kakitangan tersebut akan datang ke pejabat pada hari khamis untuk membuat penukaran tersebut. Saya pun tidak boleh melakukan kerja Photostat. Dan mengambil masa kelapangan mengemaskini buku log saya.

30/7
Seperti biasa ke pejabat, saya tidak menyambung kerja photostst. Ini kerana mesin photostst belum dibaiki lagi. Tiada tugas untuk saya, saya pun mencatat buku log saya dan membuat cacatan dalam blog untuk membuat cacatan harian. Pejabat hari ini agak sunyi, projek perumahan sedang dijalankan, pengurus projek sedang mengendalikan.

31/7
Hari ini merupakan kerja terakhir bagi bulan julai, seperti biasa ke pejabat. Dah 2 bulan kami menjalankan pratikum. Hari ini juga tiada tugas khas untuk saya. Di samping itu, mekanikal pembaiki mssin Photostat belum datang ke pejabat baiki mesin. Saya pun memfokus laporan bab 3 . pada sebelap petang, pembaiki mesin Photostat telah datang ke pejabat membaiki mesin dan menukar kerana terdapat satu aksesori mesin Photostat rosak.

1/8
Hari telah masuk bulan ogos pratikum, mesin Photostat telah siap dibaiki, saya pun boleh melakukan kerja Photostat geran hakmilik sementara. Saya pun terbahagi kepada 3 kali untuk Photostat, kerana nanti kepanasan mesin Photostat. Sebelum waktu balik kerja, sempat dapat Photostat semua geran tersebut.

2/8
Hari ini merupakan sabtu, sampai di pejabat, kami pun bergotong-rong membersihkan pejabat. Selepas siap kerja pembersihan. Hari ini walaupun hari sabtu, juga terdapat pelanggan yang datang ke pejabat membayar yuran sewa kepada organisasi. Selepas itu, saya photostat semua bil telepon yang membuat tuntutan terhadap organisasi. Kemudian tiada tugas untuk saya, saya pun tunggu sampai waktu 1pm. Habis waktu kerja. Esok adalah hari ahad, tidak perlu hadir ke pejabat.

Anonymous said...

4/8
Hari ini dah minggu ke-10 pratikum, seperti biasa ke pejabat. Saya juga melakukan tugas Photostat dokumen sahaja. Di samping itu, saya ke kedai tulis pada masa waktu lunch untuk mengambil cop nama syarikat. Syarikat telah membuat penempahan membuat cop yang baru. Pada sebelah petang, saya diberi tugas menaip surat tentang permohonan bekalan elektrik domestik, kerana terdapat penyewa baru nak sewa tingkat bawah pejabat.

5/8
Seperti biasa ke pejabat, membuka semua suis bekalan elektrik. Kemudian tiada apa tugas khas untuk saya. Pejabat hari ini agak sibuk, kerana terdapat banyak orang datang ke pejabat, terdiri daripada pelanggan untuk membuat urusan tentang penyewa bangunan, dan kawan-kawan pengarah yang datang untuk meminta bantuan sebagai sponsor terhadap persatuan badminton yang akan menganjurkan perlawanan badminton. Pada sebelah petang, saya telah ke pejabat pos laju untuk mengirim bungkusan kerana bantuan daripada rakan sekerja. Saya juga menaip surat kepada lembaga air kerana untuk permohonan pertukaran nama pelanggan terhadap bangunan tersebut.

6/8
Seperti biasa ke pejabat, hari ini saya diberi tugas menaip surat kepada –bahagian pinjaman perumahan, ini kerana organisasi ingin membuat tuntutan bayaran berperingkat kepada organisasi, saya telah membuat banyak pihak pembeli, masa sampai 1 pm pun sudah siap. Selepas waktu rehat, saya menyemak sekali sebelum print. Kemudian mrs pua menyuruh saya mengisi borang 7F melalui online, walaupun telah tamat permohonan, ini kerana terima surat daripada bahagian tersebut untuk mengisi borang 7F. ini merupakan saya kali pertama mengisi borang 7F.

7/8
Cuaca hari ini merupakan teduh, hari macam nak hujan. Masuk ke pejabat 8.50 am. Kemudian menyapu dan mengemas tempat duduk saya. Kemudian saya memberitahu mrs pua saya menyiapkan semua surat- tuntutan bayaran berperingkat kepada pemaju. Saya menyiapkan semua peringkat tuntutan dan kemudian menyimpan dalam komputer supaya kesenangan apabila nak buat tuntutan. Sepanjang hari saya menaip surat tersebut.

8/8
Seperti biasa ke pejabat. Mrs pua membagi saya kunci untuk membuka pintu pejabat. Ini kerana dia ada sedikit urusan rasmi. Saya membuka semua suis alat pejabat. Kemudian faks dan Photostat dokumen. Tiada apa-apa tugas untuk saya. Saya pun mengemaskini buku log saya, di samping itu, saya membuat laporan saya. Pada sebelah petang, pengarah telah membeli kerusi baru untuk meletak di bilik mesyuarat. Kemudian mereka menghantar kerusi ke pejabat.

9/8
Hari ini merupakan hari sabtu, kami pun bekerjasama mengemas pejabat. Saya pun menyapu dan melap lantai pejabat. Selepas saya menyiapkan tugas, saya pun membuka komputer untuk membuat tugasan saya. Kemudian pengarah masuk ke pejabat. Dan meminta saya dan mrs chew membuka semua plastik di kerusi. Kemudian saya membuang sampah itu di tong sampah di bawah. Masa berlalu dengan cepat. Pukul 1pm, waktu balik kerja.

pak ya said...

buat dah...anta kt prof tapi dia suruh tunggu..dia nak bagi sendiri

Anonymous said...

rasanya Ooi guna Syarikat je lah...guna 1 je..kalo organisasi mksudnye org yng bkerja dlm syarikat 2...

Anonymous said...

11/8
Hari ini dah masuk minggu ke-11 pratikum, saya pun seperti biasa ke pejabat. Hari ini mrs chew mengambil cuti, keadaan pejabat agak sunyi. Kerana pada masa sekarang semua projek pembangunan hartanah dijalankan. Saya pun menjalankan tugas memfaks. Hari penyewa di bawah datang ke pejabat untuk mengambil dokumen untuk memohon telefon, dan lain-lain lagi. Pada sebelah petang, saya diberi tugas menaip surat. Satu panggilan yang mengejutkan iaitu panggilan dari uum untuk memberitahu saya, penyelia uum akan melawat saya pada sepanjang masa minggu depan dan tidak diberitahu tarikhnya dan saya diberitahu buat persediaan awal.

12/8
Seperti biasa ke pejabat, saya pun membuka semua suis elektrik. Pada sebelah pagi, saya bertugas fotostat dokumen. Kemudian saya diberi tugas menaip dokumen tentang progressive payment for 3 storey shop office. Semuanya terdapat 6 pembeli. Pada pukul 4 petang, saya siap semua dan menyemak sebelum print semua dokumen tersebut untuk mengelakkan berlaku kesilapan. Setiap pembeli hendak print dalam 3 set.

13/8
Cuaca hari merupakan cuaca yang panas. Pada sebelah pagi, saya juga diberi tugas memfotostat dokumen sahaja, mungkin kita kerja yang boleh dibagi kepada pelajar pratikum dalam kerja-kerja yang senang sahaja. Pada sebelah petang, saya menaip surat-tuntutan bayaran berperingkat kepada pemaju dan print. Kemudian menaip alamat pada sampul surat yang diberi tugas oleh mrs pua. Pada pukul jam 4 petang, saya pun menulis blog dan mengemaskini buku log.

14/8
Hari ini sangat panas, seperti biasa ke pejabat. Saya menyapu sekeliling pejabat. Ini kerana terdapat banyak serbuk putih kerana. Syarikat telah menyewa tingkat dibawah kepada agensi pelancong, diketahui pengarah saya juga mempunyai syer dalam agensi pelancong tersebut. Selepas itu, saya diberi tugas memfotostat dokumen report and financial statements for the financial 2007 bagi Chong Sang Onn Sdn Bhd…ini kerana copynya dikehendaki menyerah kepada bank. Pada sebelah petang, syer utama agensi pelancong meminta kami untuk membersihkan pejabat dan membayar kami gaji sebanyak seorang RM 40.00 pada hari sabtu.

15/8
Seperti biasa ke pejabat, hari ini saya telah meminta penyelia saya untuk menandatangani buku log saya. Pada minggu depan penyelia uum akan melawat saya. Hari ini saya pengarah memberitahu mrs pua bahawa dokumen tentang progressive payment for 3 storey shop office. Terdapat kesilapan dalam amaun yang dibayar. Mrs pua lupa memberitahu saya , perkara itu kena diubah. Kemudian mrs pua memberitahu saya membetulkan kesilapan dan print sekali lagi. Ini telah membazirkan banyak kertas title head organisasi. Saya telah membetulkan dan diserahkan kepada mrs pua untuk menyemak sekali lagi.

16/8
Hari ini merupakan hari sabtu, kami pun bekerjasama membersihkan pejabat. Kemudian saya mengemaskini buku log saya. Penyelia tapak memberitahu mrs pua tentang progressive payment for 3 storey shop office , terdapat 2 buah boleh membuat tuntutan sebanyak 35%. Ini kerana mrs pua menyuruh saya membuat surat sehingga 20 peratus sahaja. Ini tidak boleh terus run dari sisitem komputer, ini kerana projek ini adalah kerjasama dengan pihak kontarktor. Ini kerana claim semua tuntutan bayaran kepada pihak pemaju semua setting dalam sistem komputer bagi syarikat Chong Sang Onn Sdn Bhd. masa berlalu dengan cepat, kami pun habis waktu kerja. Hari ini kami perlu membersihkan pejabat yang disewa kepada agensi travel yang meminta kami membersihkan pejabat dan dibayar upah.

pak ya said...

ooii,,,saya belum lagi membuat apa2..saya dah hantar saya punya hari 2.prof kata nak tunjukkan borang soal selidik dia...x tau lg ni...tp semakin hari semakin bz la...

pak ya said...

ok..tp kalo ikut prof punya arahan sebelum ini, dia suruh kita analisa masalah dan cadangan untuk menambahbaik pengurusan dan pentadbiran organisasi...

Anonymous said...

18/8
Pada minggu ke-12 praktikum, seperti biasa ke pejabat. Semalam terima panggilan daripada penyelia uum, bahawa penyelia memberitahu saya akan melawat saya pada hari rabu. Hari ini saya ditugas menaip alamat pelanggan pada pos laju, dan menaip alamat pada sampul surat. Selepas siap, membuat penggilan ke pos laju untuk ke organisasi mengambil surat tersebut.

19/8
Cuaca hari ini sangat panas, hari ini terdapat pelanggan datang ke pejabat untuk menanya perumahan di taman maharani 2. pelanggan tersebut berminat dan pengarah meminta hamsiah, beliau merupakan wakil bagi taman tersebut. Kemudian saya menaip alamat syarikat pada borang pos laju untuk kesenangnan apabila hendak mengirim. Seperti biasa tidak terdapat tugas khas untuk saya. Pada sebelah petang mrs pua menyuruh saya apabila lepas waktu kerja, pergi ke kedai membeli mineral water kerana minerasl water sudah habis. Mineral ini adalah untuk melanyan pelanggan di bilik mesyuarat.

20/3
Masa berlalu dengan cepat, hari ini penyelia uum akan melawat saya di organisasi praktikum. Rasa takut pada sebelahan hari. Saya terima panggilan dari prof ahmad pukul 11am bahawa prof ahmad akan sampai pukul 12.15pm. saya pun menunggu ketibaan prof ahmad ke organisasi. Saya menunggu prof ahmad selepas 12.15. tetapi pun prof ahmad tak sampai lagi. Kemudian prof ahmad telefon saya kerana tak jumpai organisasi. Kemudian saya memberitahu prof menunggu di bus stesen baru, dan saya ke bus stesen yang berhampiran untuk membawa prof. prof sangat nice.
Pada pukul. 1.10 pm prof pun habis melawat. Kemudian kami pun berehat. Selepas waktu rehat, masuk ke pejabat tiada tugas dan saya menyambung laporan saya

21/3
Seperti biasa ke pejabat, juga seperti biasa tiada tugas khas, dah sampai 3 bulan menjalankan latihan pratikum, juga seperti biasa melakukan tugas Photostat dan kerja pekeranian sahaja. Dari semalam pengarah telah pergi ke Terengganu. Oleh itu, penyelia dari uum tidak berjumpa dengan pengarah da pengurus projek terdapat kerja urusan rasmi dan pergi ke ipoh.



22/8
Pada sebelahan pagi, mrs pua membagi saya tugas menaip nama pelanggan dan print dan melekat pada fail-fail supaya kesenangan untuk mencari. Dan selepas itu, dan mencatat pada buku catatan untuk mencatat maklumat pembeli, dan mencatat sekatan pada buku tersebut. Pada sebelahan petang, memfotostat beberapa helaian dokumen sahaja.

23/8
Hari ini hari sabtu, kami pun menjalankan tugas bergotong-royong membersihkan pejabat. Selepas itu, tingkat satu yang menyewa dengan organisasi ialah agensi travel. Banyak pelanggan telah salah faham dan mendatang ke pejabat, ini kerana bos agensi tersebut belum datang. Di samping itu, beliau belum dapat mengupah pekerja yang mempunyai sijil pelancongan, beliau juga meminta kami memperkenalkal pekerja kepada beliau. Kemudian saya mengemaskini buku log saya dengan waktu kelapangan saya.

Anonymous said...

OOii...mgkin saya x letak dulu kepuasan pelanggan....saya hanya letakkan masalah dan cadangan dahulu..

Anonymous said...

25/8
Masuk ke minggu ke-13 latihan pratikum, masa berlalu dengan cepat. Pada sebelahan pagi, saya menyapu lantai dan mengemaskini blog pratikum saya. Hari ini mrs chew mengambil cuti, kerana terdapat urusan peribadi. Kemudian saya diberi tugas photoatat sale & purchase agreement dan hakmilik sementara, semuanya terdapat enam pembeli. Ini mengambil masa yang panjang, kerana satu helaian kertas kena Photostat depan dan belakang. Saya Photostat sampai satu petang. Masa sampai waktu rehat, saya pun Photostat bil cukai taksiran yang telah mrs pua membayar di majlis daerah teluk intan. Kemudian saya Photostat dan simpan salinan tersebut ke dalam fail pelanggan. Kemudian saya menaip quit rent bagi tahun 2007 dan 2008.


26/8
Cuaca hari ini merupakan teduh, saya seperti biasa ke pejabat. Pada sebelahan pagi, saya menjalankan tugas Photostat. Kemudian saya mengemaskini buku log saya. Pada sebelahan petang, mrs pua memberitahu saya pada 27/8 saya dan mrs chew kena menghadiri ke lembaga hasil dalam negeri Malaysia untuk mendengar taklimat potongan cukai berjadual.

27/8
pada sebelahan pagi, saya dan mrs chew menghadiri ke taklimat potongan cukai berjadual pada jam 9 am. Pada pukul 12 petang, taklimat tersebut pun sudah tamat. Kemudian kami masuk balik ke pejabat. Kerana belum pukul 1pm .
pada sebelahan petang, tiada tugas khas untuk saya.

28/8
Seperti biasa ke pejabat, pada sebelahan pagi, tiada tugas untuk saya, saya menyambungkan laporan saya, dan menjalankan fotostat bil cukai taksiran untuk disimpan ke dalam fail.

29/9
Hari ini dah hari jumaat, saya juga melakukan tugas faks dan Photostat dokumen sahaja.


30/8
Hari ini dah hari sabtu, kami bergotong-royong membersihkan pejabat. Kemudian saya mengemaskini buku log saya. Keesokan adalah hari kemerdekaan. Oleh itu, cuti diganti ke hari isnin. Hari ini pengarah dan penyelia projek tak masuk ke pejabat. Kerana urusan rasmi.

2/9
Hari ini selesa, semalam adalah ganti cuti hari kemerdekaan. Seperti biasa ke pejabat. Saya membersihkan pejabat. Dan melakukan tugas Photostat sahaja.

Anonymous said...

3/9
Seperti biasa ke pejabat, cuaca hari agak teduh. Saya membuka semua suis alat pejabat. Kemudian saya mengemaskini buku log saya. Pada sebelah petang, saya diberi tugas untuk menaip dan menampal ke fail-fail tertentu untuk kesenangn untuk mengambil fail tersebut.

4/9
Hari ini saya kesibukan dengan memfototat dokumen diberi tugas oleh mrs pua, ini kerana untuk memohon kebenaran merancang. Manakala pada sebelah petang, mrs chew telah mengambil cuti, kerana terdapat urusan rasmi. Kemudian saya diberi tugas untuk melipatkan pelan yang diambil oleh pengurus projek ke pejabat. Saya pun melibatkan satu salinan tersebut. Kemudian kontraktor datang ke pejabat untuk mengambil pelan untuk menjalankan kerja pembinaan.

5/9
Hari ini jumaat, saya seperti biasa ke pejabat. Saya diberi tugas untuk menaip schedule of payment for contractor claims. Manakala pada sebelah petang, saya menaip surat lender undertaking to release to us the loam sum sebanyak 4 maklumat pembeli.

6/9
Masa berlalu dengan cepat, hari ini dah hari sabtu, saya seperti biasa ke pejabat. Dan kami bergotong-royong membersihkan pejabat. Kemudian saya diberi tugas memfotostat dokumen.

Anonymous said...

oii,,
saya x buat lg sbnarnya...tp melalui spss sy akan buat analisis dari frekuensi shj...tantang peratus ke....skrang ni saya tngah kumpul maklumat dan edar soal selidik

Anonymous said...

8/9
Hari ini dah minggu ke 15 menjalankan pratikum, seperti biasa membuka semua alat pejabat. Kemudian saya diberi tugas untuk memprint semua surat lender undertaking to release to us the loam sum sebanyak 4 maklumat pembeli semuanya sebanyak 3 salinan. Pada sebelahan petang, saya diberi tugas untuk mencari nama bagi projek lot 5344.

9/9
Masa berlalu dengan cepat, seperti biasa ke pejabat. Hari ini terdapat pelanggan yang datang ke pejabat membeli rumah dengan syarikat. Pelanggan tersebut sangat berminat dengan rumah, pelanggan tersebut juga ingin mengetahui dokumen-dokumen yang diperlukan. Mrs pua yang melanyan pelanggan tersebut, kerana beliau lebih berpengalaman dan saya sambil melihat dan memperolehi pengetahuan. Beliau menyuruh saya menolong beliau memfotostat IC pelanggan tersebut. Pada sebelah petang, saya membuka fail baru untuk pelanggan tersebut.

10/9
Cuaca hari ini sangat panas, pada sebelahan pagi, mrs pua menyuruh saya download borang 8 dari laman web dari bahagian pinjaman perumahan. Dan print borang tersebut.

11/9
Seperti biasa ke pejabat, saya melakukan kerja Photostat dan mencetak surat tuntutan bayaran kepada pemaju. Dan menaip alamat bahagian pinjaman perumahan pada sampul surat.

12/9
Hari ini dah hari jumaat, seperti biasa melakukan kerja Photostat dan memfaks dokumen. Kemudian melipatkan pelan-pelan. Manakala pada sebelah petang, saya menaip baucer pembayaran bagi gaji kakaitangan sehinnga tahun 2009. supaya digunakan pada masa akan.

13/9
Hari ini dah hari sabtu, kami berkerjasama membersihkan pejabat. Kemudian saya diberi tugas Photostat. sebagai sebuah pemaju, memikul tugas yang banyak mungkin terletak di pengarah dan pengurus projek. Dalam bahagian pentadbiran Cuma melakukan kerja pekeranian sahaja.





15/9
Hari ini dah masuk ke minggu ke 16 menjalankan praktikum, seperti biasa ke pejabat. Hari ini menjalankan tugas menyambungkan kertas untuk mncetak trial balance
Oleh mrs chew. Mrs chew mencetak satu salinan untuk mrs pua menyemak sekali untuk memastikan tidak wujud berlaku kesilapan. Manakala pada sebelah petang, saya dikehendaki menyimpan sijil perakuan menduduki bangunan ke dalam fail yang masing-masing. Setelah siap memfotostat semua sijil tersebut.

16/9
Seperti biasa ke pejabat, pada sebelahan pagi, saya mengemaskini dan memastikan dokumen yang dikehendaki diserahkan kepada pelanggan. Pada sebelahan petang, mengemas kunci-kunci bangunan yang hendak diserahkan kepada pelanggan. Kemudian saya membuka fail pembeli yang baru, dan menyimpan maklumat peribdi ke dalam fail tersebut. Keesokan adalah cuti umum ia merupakan hari nuzul al-quran.


18/9
Semalam adalah hari cuti umum bagi hari nuzul al-quran. Seperti biasa ke pajabat. Pada sebelahan pagi, saya menaip alamat pembeli dan mengirim surat tersebut kepada pembeli. Mengirim dengan pos biasa dan pos laju. Semasa waktu rehat, saya membawa ke pos untuk mengirim. Manakala pada sebelah petang, saya dikehendaki membuat surat tentang – tuntutan bayaran berperingkat kepada pemaju. Selepas siap dan mencetak surat tersebut. Tidak sempat menyiapkan dan menyambung tugas pada keesokan.

19/9
Seperti biasa ke pejabat, saya menyambung tugas tentang membuat surat tersebut. Sepanjang hari saya menyiapkan tugas tersebut.

20/9
Hari dah hari sabtu, seperti biasa ke pejabat. Hari ini waktu kerja sehingga 1pm sahaja. Kami pun berkerjasama membersihkan pejabat. Kemudian saya diberi tugas Photostat dokumen sahaja.

Anonymous said...

22/9
Hari ini dah minggu kedua terakhir menjalankan latihan praktikum, seperti biasa ke pejabat . hari ini saya bertugas memfotostat CF dan memfaks dokumen ke lawyer. Pada sebelahan petang menaip alamat bahagian pinjaman perumahan pada sampul surat dan menaip borang pos laju. Kemudian membuat panggilan ke pejabat pos laju untuk datang ke pejabat mengambil surat tersebut.



23/9
Seperti biasa ke pejabat, pada sebelahan pagi. Saya Cuma melakukan tugas memfaks dokumen dan memfotostat dokumen. Pada sebelahan petang, mengambil dokumen ke firma lawyer.

24/9
Hari ini adalah hari pertama saya kesibukan dengan tugas yang dibagi selama saya menjalankan latihan praktikum. Pada sebelahan pagi saya telah menaip surat bagi 9 pembeli tentang 5 % stakeholder. Pada sebelahan petang, saya diberi tugas untuk menaip jadual titles dengan menggunakan excel dengan menaip tentang enclosed herewith of titles as bellows. Kemudian saya diberitahu disemak sekali sebelum, mencetak keluar tersebut. Semuanya jadual dikehendaki mencetak dua salinan.


25/9
Cuaca hari merupakan cuaca yang panas. Pada sebelah pagi, saya juga diberi tugas memfotostat dokumen sahaja, mungkin kita kerja yang boleh dibagi kepada pelajar pratikum dalam kerja-kerja yang senang sahaja. Pada sebelahan petang, saya telah mengubah maklumat peribadi pembeli yang baru dalam borang 7/1999. kemudian mencetak keluar borang tersebut. Selepas pengurus projek mencetak dokumen beliau, printer tersebut tidak dapat berfungsi, saya telah mencari apa yang berlaku pada printer tersebut.

26/9
Seperti biasa ke pejabat, hari ini pengarah pengurusan telah melancong ke South Afrika, beliau melancong bersama isterinya. Beliau akan hadir ke pejabat 4/10. hari ini saya memfotostat cek-cek dan wang pos yang disuruh oleh mrs pua. Kemudian saya mengisi borang lembaga air perak- borang permohonan sambungan bekalan air baru dan pengakuan siap kerja bagi projek yang telah siap. Organisasi mewakili pembeli memohon bekalan air tersebut.

27/9
Masa berlalu dengan cepat, hari ini dah sampai hari sabtu. Kami pun bekerjasama membersihkan pejabat. Juga merupakan bagi kali terakhir membersihkan pejabat.
Hari ini saya telah banyak memfotostat banyak dokumen, antaranya ialah borang EA pengarah, statement akaun bagi 2007, borang permohonan sambungan bekalan air perak.

29/9
Hari ini dah minggu terakhir menjalankan latihan praktikum, seperti biasa ke pejabat. Saya telah membagi hadiah kepada semua kakitangan dalam organisasi sebagai tanda penghargaan kepada semua kakitangan syarikat. Sepanjang hari, saya Cuma melakukan menaip general payment voucher. Kemudian untuk mengisi masa kelapangan saya. Saya telah menolong mrs chew mencetak title head logo organisasi.
Menolong mrs chew. Apabila beliau sudah menyediakan cek, saya menyalin maklumat ke dalam general payment voucher.

30/9
Hari ini merupakan hari terakhir saya menjalankan latihan praktikum, sebenarnya tarikh akhir kami menjalankan latihan praktikum ialah 2/10 . ini kerana 1-2/10 merupakan cuti umum bagi hari perayaan –Hari Raya Puasa. saya seperti biasa menjalankan tugas pekeranian sahaja. Pada sebelahan petang, saya dibenarkan mengemas tempat duduk saya. Kemudian saya meminta penyelia organisasi saya menandatangani semua maklumat yang dikehendaki dan buku log saya. Masa berlalu dengan cepat, waktu habis kerja dah sampai. 4 bulan menjalankan latihan pratikum telah berlalu. Sepatutunya saya gembira, tetapi tentang laporan saya amat gelisah. Saya juga kebimbingan untuk nak mencari kerja. Sebelum balik saya mengucapkan ribuan terima kasih dan meminta kemaafan dari semua kakitangan jika saya melakukan kesilapan selama saya menjalankan latihan praktikum.

Anonymous said...

prof, 1 & 2 oktober adalah cuti umum.