Sunday, June 08, 2008

Lean York Ping


HOTEL DAMAI
Lot 6298, Jalan Taiping34200 Parit Buntar, Perak
Lean,
Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'

107 comments:

Anonymous said...

Nama : Lean York Ping
Matrik : 73607
Organisasi : Hotel Damai
Lokasi : Parit Buntar Perak
Email : yplean8@gmail.com
No.tel : 012-5077837

Anonymous said...

Prof, saya manjalani latihan praktikum di hotel jadi kerja saya setiap hari hanyalah duduk di Reception dan buat kerja tentang Check In dan Check Out customer dan catat mengenai sales hotel serta kerja-kerja yang lain. jadi saya tak tahulah macam mana nak buat laporan akhir nanti.Prof ada apa cadangan??

Anonymous said...

Prof, hotel yang saya buat praktikum ini hanyalah sebuah hotel yang kecil jadi memang tiada maklumat di internet dan saya tidak dapat apa-apa mengenai Profil Hotel ni kerana supervisor saya kata memang tiada maklumat tu kerana sudah lama telah hilang.

prof madya dr abd halim ahmad said...

Lagi mudah dan senang pentadbiran hotel yang kecil. Cuba cari maklumat bagaimana hotel yg kecil ini melaksanakan promosi dan strategi pemasarannya. Bagaimana untuk memajukan hotel ini, adakah perlu satu bentuk inovasi pengurusan yang baru. Banyakkan temubual dengan towkey hotel dan pekerja-pekerja yang lain

Anonymous said...

Minggu ke-2 saya ditempatkan di bahagian kaunter. seperti hari-hari yang lepas saya membuat kerja-kerja seperti menjawab panggilan, transfer panggilan tersebut ke bahagian-bahagian yang terlibat Check In dan Check Out customer serta menrekodkan dalam borang-borang yang pelbagai, mencatat butir-butir penghuni hotel dalam Laporan Polis dimana yang akan disemak oleh polis jika diperlukan, mangira sales hotel dan coffe house pada hari sebelum tu serta mengira sales hotel sepanjang bulan April lihat ada kesilapan ataupun tidak. Semua kerja tersebut dubuat tanpa menggunakan komputer semua hanya dalam cara manual.
Dengan itu, saya juga diajar menggunakan mesin kad kredit tu dan mesin cash register.
Saya juga telah dipesan supaya menyusun borang-borang yang berlainan ke dalam file-file yang berlainan mengikut number siri.
Boleh dikata hari ini juga adalah hari yang sibuk.

Anonymous said...

Prof berkaitan dengan promosi yang dilakukan oleh hotel adalah rate bilik iaitu hari biasa iaitu Ahad hingga Khamis ada ditawarkan promotion rate untuk bilik. dengan itu kini juga menyediakan set makanan yang special untuk celebrate Father day. adakah ini boleh dikatakan sebagai promotion yang dilakukan oleh hotel dan juga merupakan satu strategi pemasarannya??

Anonymous said...

Prof saya rasa untuk memajukan hotel ni cara yang paling berkesan adalah dengan menggunakan sistem komputer dalam segala urusan hariannya sebab kini semua urusan terutamanya di kaunter depan ini semua menggunakan cara manual yang melambatkan proses serta membazirkan masa. misalnya dalam urusan Check In pelanggan perlu mengisi borang Check In yang disimpan oleh hotel, buka resit yang disimpan oleh pelanggan kemudiannya perlu catat dalam Room Plan dan catat dalam Daily Check In Report serta catat dalam Daily use report. ini menunjukkan sesuatu urusan memerlukan banyak prosedur.

Anonymous said...

OK teruskan menulis sebab saya membacanya setiap hari,walaupun tidak reply segera

Anonymous said...

Hari ini saya dipindah ke bahagian akaun disebabkan Datin kata saya boleh belajar lebih banyak benda di situ berbanding dengan ditempatkan di bahagian reception.
Jadi hari ini saya check resit-resit bulan lepas, check jualan hari sebelum tu dengan menggunakan kaedah manual, serta key in sedikit maklumat pelanggan hotel ke dalam sistem komputer. Sebelum balik, sebuah komputer telah dipindahkan ke tempat duduk saya dan supervisor saya kata mulai esok saya akan belajar memasukkan data ke dalam komputer.

Anonymous said...

Hari ini mula belajar key in data-data ke dalam komputer termasuklah sales hari sebelum, room plan semalam, dan data-yang lain dan dibandingkan dengan sales book yang telah dikira terlebih dahulu secara manual supaya mendapat amount yang tepat sama ada secara cash ataupun credit. Kerja-kerja menyusun file-file yang lepas turut dilakukan serta fotostat dokumen seperti bank statement dan penyata akaun-akaun yang lepas untuk disimpan dan dicheck.
Menyediakan surat untuk dikirim kepada organisasi turut menjadi sebahagian daripada kerja saya.

Anonymous said...

Hari ini saya telah menangkap gambar-gambar dalam hotel supaya dapat dimasukkan ke dalam penulisan saya kelak.
Sebelum balik dari kerja, saya turut bersama-sama dengan rakan sekerja di bahagian reception memeriksa bilik-bilik yang telah dikemas oleh house keeping supaya dapat memastikan keadaan bilik bersih dan towel disediakan, sampah-sarap telah dibuang, shampoo telah diisi penuh, lampu bilik menyala, flush toilet ok serta mencatat dalam buku report.

Anonymous said...

Hari ini office buka half day saja jadi saya buat kerja saya di office sehingga 1pm dan kembali ke bahagian reception untuk membantu rakan yang lain sehingga balik. Semasa di office saya seperti hari yang lepas iaitu total up sales hari sebelum tu, buat room plan, total amount credit card yang dibayar untuk bilik dan coffee house, fotostat laporan yang akan disemak oleh Datin dan sebagainya.

Anonymous said...

Prof, mengikut apa yang prof kata ialah 1. menulis latar belakang syarikat dan 2. menulis latar belakang jabatan anda ditempatkan. tapi saya hanya menulis latar belakang syarikat dan tidak menulis tentang jabatan boleh ke sebab tiada jabatan khas yang boleh saya tulis yang ada pun hanya bahagian reception.

prof madya dr abd halim ahmad said...

reception tu dikira bahagian penempatan la.....tulis bahagian tu

Anonymous said...

Hari ini kena buat kerja double disebabkan semalam merupakan hari Ahad dan tidak bekerja. Jadi saya perlu menyiapkan kerja-kerja seperti key in data, mengeluarkan resit rasmi setelah menerima cek dari organisasi yang lain, mengira jumlah tunai dan jumlah amaunt credit card yang diterima oleh coffee house serta bilik selama dua hari yang lepas dan sebagainya.
Setelah saya menyiapkan kerja-kerja harian saya itu, supervisor saya suruh saya menulis semula harga barang-barang yang dibeli dari pembekal supaya memastikan harga barangan yang dibeli adalah berpatutan.

Dengan itu, apabila Datin masuk ke office pada sebelah petang terus menanya saya bagaimana keadaan saya dan boleh sesuaikan diri dalam office atau tidak. Saya pula jawab bahawa saya sedang belajar dari supervisor saya Celest di mana banyak hal lagi yang saya perlu belajar daripadanya. manakala supervisor saya yang seorang lagi iaitu Kak Ros yang sebagai supervisor di bahagian reception pula memuji saya dapat belajar benda yang dia ajar dengan cepat jadi saya rasa diri saya semakin berguna dalam membantu kerja-kerja mereka.

Anonymous said...

Prof, tapi bahagian reception tu saya tak pasti ada apa yang boleh saya tulis sebagai latar belakangnya...bahagian ni hanya adalah satu tempat yang kecil dan setiap shift hanya ada dua orang staff yang bertugas. fungsinya adalah menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan hotel. kerja sehariannya adalah menjawab panggilan, menguruskan urusan Check In Check Out, menerima bayaran, memberi informasi hotel kepada pelanggan yang datang dan sebagainya.
Manakala bahagian perakaunan hanya terdiri dari supervisor dan saya 2 orang saja. Tempat kerja kami hanya dalam sebuah bilik kecil yang juga dikatakan sebagai OFFICE.

Jadi Prof boleh beri apa-apa cadangan kepada saya tak?
Setakat ini saya hanya menulis latar belakang Hotel ini dan saya memasukkan gambar-gambar hotel yang telah ditangkap pada hari itu untuk menjelaskan dengan lebih lanjut.

Anonymous said...

Kalau maklumat sedikit elok tulis serba sedikit bahagian-bahagian lain dlm pengurusan hotel yg kecil. Maksudnya apabila org lain mambaca,maka kita akan faham bagaimana hotel bersaiz kecil beroperasi.Apabila tamat praktikum Lean sudah pakar mentadbir hotel yg kecil. Cuba cari maklumat bahagian lain dan tulis hasil dari pemerhatian,temubual dgn penyelia dan staf. Tak perlu copy and paste sbb itu palgiat namanya. Tulis hasil pengalaman dan pemerhatian kita tentang organisasi hotel ini adalah lebih menarik dari mengambil sumber yang rasmi

Anonymous said...

terima kasih Prof.

Anonymous said...

Hari ini seorang staff baru telah melapor diri di bahagian reception dan saya telah berkenalan dengan dia.
Hari ini juga seperti hari biasa, saya perlu menyiapkan sales room dan coffee house, menyediakan resit rasmi pada cek yang diterima daripada debtor, menaip surat bagi organisasi yang mempunyai hutang dengan hotel, check resit-resit dari pihak pembekal atas pembelian barangan kegunaan hotel supaya harga yang ditawarkan adalah hampir sama dengan harga yang lepas, menjumlahkan amaunt sales yang dibayar dengan kad kredit, serta menyusun dan menaip semula harga barangan yang ditawarkan oleh pihak pembekal dan sebagainya.
selepas saya menyiapkan tugas-tugas tersebut, saya telah kembali ke bahagian reception untuk membantu rakan-rakan yang lain. saya telah membantu pelanggan check in dan check out serta menjelaskan harga bilik hotel kepada pelanggan yang datang untuk menanya harga bilik.

Anonymous said...

Hari ini Datin datang ke pejabat dan beritahu saya jika kerja dalam office telah siap bolehlah ke bahagian reception untuk membantu rakan-rakan yang lain di samping dapat belajar perkara-perkara yang lain. Hari ini juga penyelia saya suruh saya mengeluarkan memo dalam versi BI, BM serta BC dimana untuk memberitahu pelanggan bahawa sistem television mulai esok akan terganggu buat sebentara waktu kerana sistem TV perlu di-upgrade.
Dengan itu, saya juga telah belajar menggunakan elektronik typewriter untuk melengkapkan borang yang akan difaks kepada pihat Kementerian Pelancongan mengenai survey penghuni yang datang tinggal di hotel ini di samping mereka dapat tahu bilangan pelancong yang datang ke negeri Perak.

Anonymous said...

Hari ini setelah sampai ke office saya terus diminta oleh supervisor saya untuk mencetak lebih banyak memo mengenai gangguan tv untuk diedar ke setiap bilik. selepas itu, saya sambung dengan kerja harian saya iaitu menyediakan sheet laporan tentang sales bilik dan coffee house, menyediakan revenue report, mencatat amaunt debtor ke dalam buku laporan, senaraikan jumlah bayaran yang dibayar dengan menggunakan kad kredit dan sebagainya. Dengan itu, setelah waktu makan, saya telah diminta untuk tengok balik sales yang dibuat pada bulan Mac kerana jumlahnya tidak seimbang. jadi saya pun ambil Temporary Resit untuk check setiap butir yang diisi adalah tepat dari segi amaunt dan tarikh bayaran dibuat. Namun sampai waktu balik saya masih tidak dapat mengenalpasti punca masalah ketidaktepatan tersebut. Jadi saya terpaksalah menyemak semula pada hari esok. Harap-harap punca masalah dapat diatasi pada hari esok..

Anonymous said...

20 Jun

Seperti biasa, saya mulakan kerja hari ini dengan mengengendalikan bil-bil bilik hotel dan coffee house serta telefon yang diguna oleh penghuni hotel. selepas itu, saya pun semak supaya angka-angka yang dicatat ke dalam buku sales tu semuanya tepat dan masukkan angka-angka yang telah dijumlah ke dalam revenue report. setelah siapkan report tu saya pun menyediakan statistik penggunaan kad kredit dan mencetaknya. lepas itu, saya perlu fotostat halaman sales book semalam untuk disemak oleh penyelia saya sebelum disimpan ke dalam file yang disediakan. selepas kerja-kerja yang perlu dibuat setiap hari itu selesai, saya pun teruskan dengan kerja semalam yang belum siap. Nasib baik hari ini punca masalah yang semalam hadapi dapat dikenalpasti setelah rujuk kepada buku sales dan resit rasmi yang digunakan. Jadi saya telah selesai masalah akaun bagi bulan March. saya perlu teruskan dengan akaun bulan Apr dan May lagi, pening kepala..

Anonymous said...

21 Jun

Hari ini penyelia bahagian akaun saya dan penyelia purchasing cuti, jadi dalam pejabat yang kecil hanya tinggal saya seorang dan kadang-kala penyelia bahagian kaunter masuk untuk menggunakan komputer. Hari ini kerja yang saya buat hanya boleh save dalam komputer kerana printer tidak boleh guna disebabkan komputer penyelia saya tidak buka. jadi saya hanya dapat photostat buku sales sahaja dan letak di atas meja penyelia saya untuk disemak pada hari Isnin.
Setelah saya siapkan semua itu, saya sambung dengan akaun pada bulan Apr dan May. saya telah menggunakan banyak masa baru dapat menbcari punca masalah bagi akaun bulan Apr yang tidak seimbang disebabkan catatan tidak dibuat dalam urusan bayaran yang telah dibuat. Sehingga waktu balik saya masih tidak dapat amount yang tidak seimbnag bagi bulan May dan hanya boleh rujuk kepada penyelia pada hari Isnin nanti.
Hari ini walaupun hari Sabtu tetapi saya berada di pejabat sehingga jam 4.30 baru pergi ke bahagian reception dan tidak seperti hari Sabtu yang lepas iaitu sebelah pagi di office dan sebelah petang di Kaunter.

Anonymous said...

Hari ini adalah hari yang sibuk dimana perlu buat kerja hari Ahad dan hari Isnin.seperti biasa saya melihat kepada resit-resit yang telah dibuka dan diterima untuk mendapat jumlah sales hotel yang selama dua hari. Jumlah bayaran yang dibuat dengan menggunakan kredit kad juga perlu dicatat dan dicetak. Dengan itu, saya perlu membuka resit rasmi kepada syarikat yang lain setelah menerima cek daripada mereka. Setelah itu, saya sambung dengan kerja saya pada hari Sabtu lepas iaitu mencari sebab ketidakseimbangan dalam akaun bulan May. Pada sebelah petang disebabkan ada syarikat yang membuat tempahan bilik jadi saya telah meminta Kak Ita iaitu penyelia bahagian pembelian untuk membuat quatation dan faks kepada syarikat berkenaan. Quatation tersebut merangkumi butir-butir seperti harga bilik, jenis bilik bagi membolehkan syarikat tersebut membuat perbandingan dengan hotel yang lain.

Anonymous said...

cerita menarik, teruskan menulis Lean

Anonymous said...

Hari ini juga merupakan hari yang sibuk kerana saya perlu lari ke banyak bahagian untuk membuat kerja. sebelah pagi saya berada di office tingkat satu untuk selesaikan kerja-kerja harian saya. selepas itu, saya pergi ke bahagian reception untuk membantu dimana hari terdapat seorang staff ambil mc jadi saya tolong di situ. selepas waktu rehat pula, saya pergi ke office di tingkat dua dimana kerja office tersebut tiada kena mengena dengan Hotel ini dan hanya adalah under seorang boss sahaja. Kerja office tersebut adalah menguruskan akaun-akaun yang berkenaan dengan developer. Saya berada di situ untuk menyusun file-file dan catatkan nombor payment voucher mengikut turutan sehingga waktu balik. saya rasa hairan kerana kerja office tersebut tiada kaitan dengan hotel ini dan kenapa Datin panggil saya buat kerja di sana juga sedangkan saya perlu lakukan kerja di office hotel ini dan juga di bahagian reception. Ini menjadikan saya perlu buat kerja tiga tempat.

Anonymous said...

Prof, saya sudah email Laporan Pertama. Minta Prof dapat memberi saya sedikit pandangan jika terdapat apa-apa kekurangan. Terima kasih.

Anonymous said...

Hari ini saya seperti biasa kena semak sales hotel dan didapati terdapat kesilapan dalam amaunt yang dicatat oleh rakan sekerja yang lain jadi saya pun memberitahu penyelia saya Celest dan memperbetulkan dan pulangkan amaunt yang lebih ke dalam mesin reception. Selepas itu saya pun siapkan room plan, revenue report, catatkan butiran kad kredit dan fotostatkan semua itu. selepas itu, saya telah menaip beberapa pucuk surat kepada pihak organisasi seperti bank, kilang yang mempunyai kredit dengan pihak hotel.
Selepas waktu makan, saya naik ke office tingkat 2 untuk menolong. Seperti semalam saya diminta untuk menyusun payment voucher mengikut nombor siri serta menaip dengan menggunakan elektronik typewriter ke atas sampul surat. Saya berada di office tersebut hanya melakukan kerja-kerja yang simple kerana akaun-akaun yang mereka buat tu semuanya saya tak faham dan harap kedatangan saya ke situ dapat meringankan beban kerja mereka walaupun hanya dapat memberi sedikit bantuan sahaja.

Anonymous said...

Prof saya nak cadangkan tajuk laporan : Inovasi Pengurusan Hotel Damai Dalam Sektor Perkhidmatan boleh tak. atau Prof ada apa-apa cadangan kepada saya? Terima kasih.

Anonymous said...

OK silakan

Anonymous said...

Hari ini samapi ke tempat kerja sempat berkenalan dengan staff baru iaitu Pak Cik Ariffin. Pak Cik ini akan bekerja shift malam dan sebelum itu kerja shift pagi dulu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan dan operasi hotel ini. Seperti biasa saya harus mengira jumlah sales hotel dan catatkan pembayaran yang dibuat dengan kredit kad, catat bilangan bilik yang telah dijual ke dalam room plan dan buat revenue report. Tetapi printer tidak berfungsi jadi saya kena tunggu sehingga penyelia saya turun dari office atas baru mengguna komputernya untuk print. Selepas itu, saya ambil bil-bil yang telah dibuka oleh pembekal untuk check sama ada harga yang ditawarkan adalah hampir sama dengan harga yang lepas. Setelah waktu rehat, saya pun naik ke office atas untuk menyusun payment voucher yang belum disusun lagi sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Pagi ini saya telah memeriksa bil-bil yang telah dibayar dan dapati kesilapan dimana bil yang telah dibayar sebelum tu dicaj sekali lagi dan saya perlu membetulkannya. selepas kerja-kerja harian siap, saya sambung dengan memeriksa bil-bil pembekal untuk mengenalpasti harga barangan yang dibeli adalah berpatutan. Selepas waktu rehat, saya naik ke office tingkat dua untuk menaip surat dengan mesin taip yang nak faks ke Kementerian pelancongan untuk membantu mereka membuat survey tentang pekhidmatan perhotelan di Malaysia. Setelah siap taip, saya balik ke office biasa untuk menyambung kerja-kerja yang belum siap sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Seperti hari-hari yang lalu, saya perlu memulakan kerja dengan menjumlahkan total sales bilik dan coffee house sama ada yang dibayar dengan menggunakan tunai ataupun kad kredit, menyediakan revenue report dengan memasukkan angka-angka sales ke dalam row yang berkenaan, menyediakan room plan untuk mengenalpasti bilik mana yang dapat dijual.
Selepas itu, saya dan penyelia naik ke bilik-bilik yang telah check out untuk mengemas kerana maid pergi mengemas di show house dan bilik hotel tiada maid kemas, ini merupakan satu pengalaman yang baru buat saya serta penyelia kerana sebelum ini tidak pernah mengemas bilik hotel.
Setelah waktu makan tengahari, saya sambung dengan kerja untuk menyemak amaunt-amaunt sales pada bulan May supaya tiada kesilapan. Saya juga disuruh untuk menyenaraikan jumlah credit oleh debtor bagi mengetahui jumlah hutang setakat ini yang belum dibayar.
Selepas siapkan semua kerja di office, saya pula pergi ke bahagian reception untuk membantu menjawab panggilan, mendaftar masuk penghuni, mendaftar keluar penghuni dan menerangkan butir-butir bilik kepada mereka yang datang menanya. sebelum balik, saya sempat untuk menolong rakan sekerja memeriksa bilik yang telah dikemas oleh maid untuk memastikan towel adalah cukup dan bilik adalah kemas.
Kesimpulannya, hari ini adalah hari yang sangat sibuk.

Anonymous said...

Hari ini adalah minggu kelima menjalani latihan praktikum. Disebabkan semalam off, jadi saya kena selesaikan kerja hari Ahad dan juga hari ini. Perkara yang buat saya pening kepala adalah rakan sekerja telah caj lebih dalam bil penghuni dan saya perlu cari jalan penyelesaian untuk cover amaunt yang lebih caj supaya semua amaunt adalah seimbang. Setelah saya selesaikan semua kerja itu, saya disuruh supaya menyediakan surat untuk hantar kepada mereka yang mempunyai kredit dengan pihak hotel secara summary bulanan untuk menggesa mereka membayar hutang secepat mungkin.Sebelum balik, saya juga disuruh untuk mengira duit pecah dan clip untuk disimpan.

Anonymous said...

Hari ini perlu menjumlahkan sales coffee house dan bilik serta fotostatnya untuk disimpan dalam file. selepas itu menyediakan revenue report bagi memasukkan amaunt-amaunt yang tertentu supaya dapat summary sales bagi bulan June. Dengan itu, menyambung kerja untuk menyemak bil-bil yang dibuka oleh pembekal dan key in detailnya ke dalam komputer supaya dicetak dan membuka cek kepada pihak berkenaan. sementara itu, saya juga perlu sambung kerja semalam iaitu jumlahkan semua amaunt hutang yang masih belum dibayar oleh penghuni supaya dapat menghantar debtor statement kepada mereka.

Anonymous said...

Hari ini seperti biasa juga saya perlu mengira jumlah sales bilik dan coffee house serta masukkan amauntnya ke dalam revenue report. Dengan itu, saya perlu memasukkan butir-butir bayaran dengan menggunakan kredit kad ke dalam sistem komputer serta mencetak untuk disimpan dalam file.
Pagi ini juga bahagian reception kekurangan kakitangan jadi saya disuruh untuk menolong di bahagian tersebut. Kekurangan kakitangan adalah disebabkan ada staff yang ambil leave dan seorang staff yang baru bekerja tak sampai 2 minggu tiba-tiba tak datang kerja tanpa sebarang sebab. Hal ini menyebabkan penyelia bahagian reception sangat marah kerana staff tersebut bila ditanya semuanya kata ok ok tetapi kini pula tidak datang kerja.
Selepas waktu rehat, saya naik ke office tingkat dua untuk membantu kerana Datin ada di office tu. Setelah kerja di sana selesai saya pun kembali ke office bawah untuk membuat sedikit pembetulan ke atas kerja yang telah saya buat silap sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Selepas punch in, saya memulakan kerja seperti hari0-hari yang lain iaitu menjumlahkan sales bilik hotel dan coffee house serta key in ke dalam revenur report. setelah itu, sediakan roomplan dan buat report tentang bayaran yang menggunakan kredit kad. Setelah kerja-kerja harian tersebut selesai, saya sambung dengan kerja semalam untuk mencetak Debtor statement dan satu copy simpan ke dalam file debtor dan satu copy masuk ke sampul surat untuk diposkan. Dengan itu, mengeluarkan official resit setelah menerima cek daripada pihak debtor.
Setelah waktu makan tengahari, saya pun naik ke office tingkat dua untuk menyusun payment voucher ke dalam file-file yang terdapat mengikut nama syarikat sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Prof,
laporan bulan ini saya akan terangkan keadaan dan operasi hotel yang sedia ada dengan melihat inovasi yang boleh dilakukan oleh pihak hotel dari aspek masa, kos, tenaga kerja dan sebagainya bagi meningkatkan produktivitinya.

MASA - urusan Check In dan Check Out agak lambat kerana semua urusan dilakukan secara manual tanpa menggunakan komputer. Ini menyebabkan kadang-kala penghuni perlu menunggu.

KOS - pihak hotel agak berhati-hati semasa membeli stok, peralatan dan sebagainya. Barang-barang kegunaan akan diambil daripada pembekal yang tetap manakala barangan yang lebih mahal akan membuat perbandingan harga daripada perniaga yang berlainan sebelum dibeli. Hal ini akan memastikan harga barangan yang dibeli adalah paling rendah.
Manakala dalam penggunaan tenaga elektrik agak membazir kerana lampu dibuka sepanjang masa walaupun terang.

TENAGA PEKERJA - agak kekurangan pekerja di bahagian reception kerana kadang-kala bila ada staff yang ambil leave, maka bahagian ini akan tinggal seorang yang bertugas dan penyelia office perlu membantu di situ menjadikan keadaan agak kelam kabut.
Dengan itu, bilangan house keeping juga agak sikit hanya 3 atau 4 orang yang mengemas bilik, membersihkan seluruh bahagian hotel termasuk office, tempat letak kereta.

Rangka ini boleh tak Prof ? sementara saya akan tambah lagi dengan point yang lain.

Terima Kasih.

Anonymous said...

Dengan itu, hotel ini tidak mempunyai laman webnya dan mejadikan orang ramai terutamanya dari negeri yang lain sukar mendapat informasinya seperti nombor yang dapat dihubungi, gambaran tentangnya. Sebagai salah satu hotel yang terdapat di Pusat Bandar Parit Buntar ini amat memberi faedah kepada hotel ini untuk menarik orang ramai tinggal di sini.

Jadi boleh buat cadangan untuk mewujudkan sebuah laman web untuk memperkenalkan hotel ini kepada orang ramai.

Point ini boleh tak Prof?

Anonymous said...

Minta Prof dapat memberi sedikit panduan dan tunjuk ajar kepada saya, Terima kasih.

Anonymous said...

Hari ini memulakan kerja harian saya dengan menjumlahkan amaunt sales bilik dan coffee house serta catatkan butiran pembayaran yang menggunakan kredit kad ke dalam komputer dan print out. seterusnya menyediakan revenue report, menyediakan room plan serta mengeluarkan surat kepada syarikat yang mempunyai kredit dengan pihak hotel. Surat tersebut dicatatkan tarikh, nama dan alamat syarikat, nombor invois, pembayaran untuk bilik ataupun coffee house dan mencetak untuk diposkan berserta dengan invois yang asal.
Setelah siapkan semua kerja itu, saya ambil keluar borang Check In sepanjang bulan May untuk mengira jumlah penghuni mengikut negeri serta bilangan hari yang tinggal di hotel bagi menyediakan laporan untuk pihak kementerian.

Anonymous said...

Hari ini lakukan tugas-tugas harian seperti check jumlah sales bilik dan coffee house, menyediakan roomplan, menyediakan revenue report, mencatatkan butiran pembayaran menggunakan kredit kad. Setelah itu, memasukkan butiran pembelian barangan hotel dari pihak pembekal dan print out serta fotostat beberapa salinan untuk dilampirkan dengan invois pembelian dan satu salinan bagi pembekal serta satu salinan disimpan dalam file.

Anonymous said...

ok boleh dan betul

Anonymous said...

Terima Kasih Prof.

Anonymous said...

Minggu ke-6 menjalani praktikum.
Hari Isnin merupakan hari yang paling sibuk kerana perlu menyiapkan kerja untuk dua hari.
Seperti biasa menjumlahkan sales bilik hotel dan coffee house serta mencetaknya untuk disimpan dalam file. Seterusnya menyediakan revenue report dan room plan. Kerja saya bertambah berat kerana sales hari sabtu dan ahad yang lepas sangat baik dan bilik hampir penuh didiami jadi saya perlu menyemak semua bil bilik itu. Selepas semua kerja harian selesai, saya naik ke office tingkat atas untuk mengisi borang oleh Kementerian Pelancongan Bahagian Perancangan dan Penyelidikan mengenai Survey bilangan pelancong yang datang ke negeri Perak dan tinggal di Hotel ini dengan menggunakan mesin elektronik typewriter.

Anonymous said...

Pagi ini setelah masuk ke office, penyelia bahagian purchasing iaitu Kak Ita agak marah kerana staff di bahagian reception menolong penghuni bilik yang telah lama tinggal di hotel ini untuk membeli barang dan meletak resit di atas mejanya untuk claim. Kak Ita marah kerana barang tersebut adalah kegunaan penghuni itu sendiri jadi tidak patut claim dengan pihak hotel. Kak Ita juga kata staff tersebut sentiasa pandai-pandai buat macam tu dan memang tidak patut tindakan dia itu.

Anonymous said...

Pagi ini ketika punch in nampak tiada staff di kaunter saya pun rasa hairan kerana kaunter depan ini tidak boleh tinggal kosong saja. Sebaik saya letak beg saja pun ada pemghuni yang datang check out saya pun uruskan. Saya terfikir jika saya belum sampai macam mana kalau penghuni nak check out ataupun ada panggilan. Hal ini adalah disebabkan bahagian depan ini kekurangan staff dimana seorang staff baru letak jawatan minggu yang lalu. Selepas staff tadi kembali, saya pun masuk ke dalam office untuk melakukan kerja-kerja harian saya. Selepas waktu makan, saya naik ke office tingkat atas untuk menolong. Tigas yang diberikan adalah menyemak Bank Statement dan menyimpan dalam file yang disediakan mengikut syarikat sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Pagi ini datang seorang staff baru di bahagian reception dan saya sempat berkenalan dengan dia sebelum masuk ke dalam office. Seperti biasa, setelah masuk ke dalam office saya pun mulakan kerja-kerja harian saya.

Suatu perkara yang funny telah berlaku di office dimana pemandu Dato tipu penyelia saya Ms Tan bahawa Dato nak jumpa dia, maka Ms Tan pun tergesa-gesa keluar ke lobby tetapi tak jumpa Dato pun. saya pun keluar beritahu Ms Tan bahawa pemandu itu tipu dia. Lepas itu Ms Tan juga marah dan kena balik pemandu itu bahawa Dato adik nak jumpa dia...perkara sebegini memang dapat menambah sedikit unsur keseronokan dalam office yang boring ini..

Anonymous said...

Malam ini baru tahu blog ini telah bertukar http patutlah dua hari lepas buka blog ini tak dapat.

Hari ini juga seperti biasa melakukan kerja-kerja harian saya. Selepas itu, saya disuruh untuk menampal sehelai kertas kecil di atas sampul surat terpakai supaya sampul surat itu dapat diguna semula. Tindakan ini bukan sahaja dapat menjimat sampul surat dan kosnya malah merupakan sesuatu yang dapat mengurangkan pencemaran.

Anonymous said...

Masuk minggu ke-7 menjalani latihan praktikum dan saya melakukan kerja seperti hari-hari yang lepas. Hari ini bahagian reception agak sibuk dan saya pun pergi ke sana untuk membantu rakan kerja yang lain seperti dalam urusan Check In dan Check out serta check bilik sama ada telah dikemas atau belum. Dengan itu, saya juga menjumlahkan total amaunt deposit yang telah diterima sepanjang bulan Jun dan saya dapati terdapat beberapa kesilapan seperti tersalah catat amaun, resit dicatat dua kali dan sebagainya dan saya pun memperbetulkannya. Setelah waktu makan, saya naik ke office tingkat dua untuk menyambung kerja menyemak bank statement yang belum selesai sehingga habis.

Anonymous said...

Seperti hari-hari yang lepas punch in pada 8.30 pagi dan melakukan kerja-kerja harian saya setelah masuk ke dalam office. selepas itu, menyediakan summary bill kepada syarikat yang berhutang dengan pihak hotel serta menyemak data-data semalam yang belum siap. Setelah itu, menyambung dengan kerja menyemak bank statement yang ingat sudah habis semak padahal ada lagi sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Hari ini seperti biasa melakukan kerja-kerja harian saya. Selepas itu, saya menjumlahkan jumlah credit hotel dari dulu sehingga 15hb July ini. Setelah itu, saya perlu mencari keluar punca akaun yang tidak seimbang. hal ini sangat menyusahkan kerana saya perlu mencari resit-resit dan bill-bill yang dahulu untuk mengesan punca masalah ketidakseimbangan. nasib baik sebelum balik kerja saya telah mengesan masalahnya yang berpunca dari tersilap buka resit oleh rakan sekerja.

Anonymous said...

Hari ini juga seperti hari-hari yang lepas melakukan kerja-kerja harian. selepas saya siapkan semua kerja itu, penyelia suruh saya call syarikat-sayarikat yang berhutang dengan pihak hotel, jadi saya pun call dan minta mereka menjelaskan bill yang hutang secepat yang mungkin. pada sebelah petang, telah menerima dua cek dari salah dua syarikat yang berhutang dan saya pun terkejut disebabkan kepantasan mereka menjelaskan hutang mereka. jadi saya pun ambil buku official resit untuk membuka resit kepada mereka setelah mencatatkan nama syarikat, amaunt yang dibayar, nama bank, nombor cek dan tandatanganinya sebelum diberi kepada penyelia untuk disemak. patang ini saya juga naik ke office tingkat dua untuk menyemak bank statement serta menolong Mr Benny iaitu akauntan office atas untuk memfotostat dokumen-dokumen yang telah menggunakan 1 jam untuk habiskannya.

Anonymous said...

Hari ini seperti biasa menyediakan revenue report, roomplan, butiran kredit kad, mengira sales hotel. setelah itu, menyediakan surat berkaitan sengan summary bill kepada pihak yang berhutang dengan pihak hotel. selepas itu, memasukkan amaunt payment voucher ke dalam buku.

Anonymous said...

Hari ini hari sabtu dan penyelia saya telah balik pada jam 1 dan saya kena tunggu sehingga jam 5 baru boleh balik. Jadi seperti biasa saya menyiapkan kerja harian saya termasuklah menjumlahkan sales bilik hotel dan coffee house, mencatatkan butiran pembayaran yang menggunakan kredit kad, menyediakan revenue report, menyediakan roomplan untuk mengetahui jumlah bilik yang telah dijual. selepas itu, menyediakan surat kepada syarikat yang mempunyai kredit dengan pihak hotel serta menyemak payment voucher.

Anonymous said...

Prof, selain memasukkan aspek yang boleh dibuat inovasi, apa isi lagi yang boleh saya masukkan ke dalam laporan 2? Ini kerana saya hanya memasukkan aspek yang boleh dilakukan inovasi then nampak hanya sedikit kandungan saja. Dengan itu, operasi hotel tidak sama seperti tempat praktikum rakan yang lain dimana mempunyai prosedur-prosedur dalam sesuatu permohonan atau proses mendapat kelulusan.
Minta tunjuk ajar dari Prof...
Terima kasih.

Anonymous said...

Minggu ke-8 menjalani praktikum. Seperti biasa saya telah punch in jam 8.30am. Setelah itu, saya pun mulakan kerja saya dengan menjumlahkan sales bilik hotel dan coffee house, menyediakan revenue report dengan memasukkan amaunt-amaunt sales, menyediakan roomplan untuk mengetahui jumlah bilik yang telah dijual, mencatatkan butiran mereka yang membuat bayaran dengan menggunakan kredit kad, menyediakan summary bill dan sebagainya. selepas waktu makan, saya sambung dengan kerja menyemak bank statement dan menyusun files sehingga waktu balik.

Anonymous said...

hari ini seperti biasa memulakan dengan kerja menjumlahkan sales seluruh hotel dan menyediakan pelbagai report. setelah itu menyediakan summary bill dan membuka official receipt serta masukkan ke dalam sampul surat untuk dipos. selepas makan tengah hari, membuka semua sampul surat dan menyemak bank statement.

Anonymous said...

Hari ini seperti biasa melakukan kerja-kerja harian saya setelah masuk ke dalam pejabat. selepas itu, menyediakan summary bill untuk dikirim kepada organisasi berkenaan, membantu penyelia saya membuka cek dan mencatatkan dalam buku summary, menyemak bank statement dan simpan ke dalam file yang tertentu, menyusun file, menfotostat dokumen-dokumen, menfax surat dan sebagainya.
Pengalaman baru hari ini ialah dapat belajar membuka cek yang akan dibank In dan untuk dihantar kepada pihak yang berlainan.

Anonymous said...

Hari ini sempena mooncake festival pada bulan depan, maka pihak hotel telah mula menjual mooncake pada hari ini. Pagi ini saya telah menolong penyelia saya menyusun mooncake di lobby serta menyediakan satu senarai harga mooncake dengan sedikit rekaan supaya dapat dirujuk oleh orang ramai nanti. Selepas saya siapkan semua itu, maka saya menyambung dengan kerja-kerja harian.

Anonymous said...

Hari ini seperti biasa selepas punch in saya pun masuk ke dalam office lakukan kerja-kerja harian saya. Setelah siapkan semua itu, saya pun edit sales coffee house pada bulan lalu dimana terdapat kesilapan dalam bill pelanggan. oleh itu, saya perlu mengubahsuainya serta mencetak semula. Selepas itu, saya pun naik ke tingkat dua untuk membantu di office situ.

Anonymous said...

Hari ini setelah siapkan kerja harian saya, saya pun pergi ke bahagian penyambut tetamu untuk memberi bantuan di situ. hal ini kerana bahagian tersebut kekurangan staff tambahan pula ramai pelanggan yang datang untuk Check in, check out, buat tempahan bilik, membayar bill makanan dan sebagainya. saya perlu membantu di situ serta perlu naik ke bilik untuk check bilik yang telah dikemas supaya pelanggan boleh masuk. Setelah habis membantu, saya masuk semula ke dalam office untuk menyambung kerja saya. penyelia saya telah memesan saya supaya mengisi satu borang yang mengenai Penyiasatan Pertubuhan Perkhidmatan 2008 (Survey Of Services Establishments 2008)sebelum dia balik kerja pada jam 1pm.

Anonymous said...

Prof, saya sudah email Laporan 2 saya. Minta prof dapat memberi tunjuk ajar ke atas apa-apa kesilapan..
Terima Kasih.

Anonymous said...

Masuk ke minggu ke-9 praktikum di hotel ini.
Hari Isnin merupakan hari yang sibuk kerana perlu melakukan kerja dua kali ganda disebabkan Ahad off day.
Seperti biasa saya perlu menyiapkan kerja-kerja seperti menjumlahkan sales bilik hotel dan coffee house, menyediakan revenue report, menyediakan roomplan, mencatatkan butiran pembayaran pelanggan dengan menggunakan kredit kad dan sebagainya. Selepas waktu makan, saya teruskan dengan kerja menyemak bank statement, membantu dalam mencetak dokumen, menyusun file dan sebagainya sehingga waktu balik.

Anonymous said...

29/7/2008
Seperti biasa, saya melakukan kerja harian selepas masuk ke office. ini termasuklah mengira sales bilik hotel dan coffee house. Setelah itu, menyediakan revenuereport, roomplan dan sebagainya. Selepas waktu makan, saya menyemak bank statement di office atas serta menyusun payment voucher sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Setelah punch in saya sempat membaca surat khabar hari ini kerana pejabat belum buka lain.
Seperti biasa juga saya menyiapkan kerja-kerja harian saya dan juga menyemak harga-harga pembekal, bank statement, menyusun files, mencetak dokumen dan membuka peyment voucher sehingga waktu balik.

Anonymous said...

31/7/2008

Setelah punch in saya pun masuk ke dalam office untuk memulakan kerja-kerja harian saya seperti menyemak sales hotel dan sebagainya. Sementara itu, saya juga menyemak harga barangan yang dibeli, menyediakan summary bill bulanan untuk syarikat yang berhutang dengan pihak hotel dan sebagainya sehingga waktu balik.

Anonymous said...

1/8/2008

Hari ini perlu menyiapkan kerja-kerja harian seperti biasa. Selepas siapkan semua itu, saya pun menjumlahkan amaunt-amaunt dalam revenue report bagi seluruh bulan Julai. dengan itu, mencatatkan jumlah Goverment tax yang telah diperolehi, jumlah sales bilik dan coffee house sepanjang bulan July bagi menyediakan satu laporan untuk disemak oleh pengarah.

Anonymous said...

Penyelia saya telah balik pada jam 1pm disebabkan hari ini merupakan hari sabtu. Oleh itu, tinggal saya seorang di dalam office sahaja dan saya telah mengambil semua bil supplier untuk key in dalam komputer supaya mudah dilihat dan akan print out setelah semua itu siap bagi menyediakan cek kepada pembekal.

Anonymous said...

Hari ini seperti biasa punch in pada 8.30am dan tunggu di bahagian reception sehingga penyelia saya datang buka office. Selepas masuk saya pun mulakan dengan kerja saya. Disebabkan merupakan hari isnin maka keadaan adalah lebih sibuk dan banyak kerja yang perlu diselesaikan. saya telah menggunakan masa yang lebih untuk mencari punca ketidakseimbangan dalam akaun hari Sabtu kerana kesilapan amaunt. Lepas itu punca ketidakseimbangan akaun hari ahad tidak dapat dikenalpasti walaupun pelbagai cara telah dicuba. Hal ini mungkin disebabkan rakan kerja di bahagian penyambut tetamu kurang caj atau sebagainya.

Anonymous said...

Hari ini melakukan kerja harian seperti menjumlahkan sales bilik hotel dan coffee house, menyediakan roomplan, revenue report. setelah itu, saya pun mengemaskini senarai pembekal dan harga tawarannya. Dengan itu, saya turut menjumlahkan bilangan penghuni domestik dan asing yang datang tinggal di hotel ini bagi bulan May, June dan Julai. Ini adalah untuk melengkapkan borang yang dihantar oleh kementerian pelancongan.

Hari ini juga saya dipanggil oleh Datin ke pejabatnya kerana beliau hendak menukarkan saya ke bahagian Marketing untuk anak syarikatnya bermula dari hari esok disebabkan kekurangan kakitangan di situ. Jadi bermula hari esok saya akan memulakan dengan kerja yang baru di tempat yang baru. Hal ini sebenarnya merunsingkan saya kerana takut tidak dapat menyesuaikan diri di situ kerana saya telah berada di hotel ini selama dua bulan dan telah biasa dengan keadaan hotel ini termasuklah hubungan dengan rakan kerja yang lain.

Anonymous said...

Hari ini merupakan hari pertama lapor diri di salah sebuah anak syarikat boss saya di bahagian marketing kerana boss kata tempat ini kekurangan kakitangan dan mungkin saya perlu berada di sini selama satu bulan atau lebih. Disebabkan merupakan hari pertama dan saya sangat tidak biasa dengan keadaan office kerana belum kenal sangat dengan staff di situ lagi.

Hari ini kerja saya hanyalah menfotostat dokumen, menaip borang dengan menggunakan mesin elektronik typewriter, menaip surat perjanjian dengan menggunakan komputer serta print out saja sehingga waktu balik.

Boleh dikatakan hari ini merupakan hari yang sukar dilalui. Ini disebabkan saya perlu menyesuaikan diri dengan persekitaran kerja baru ini serta staff di situ yang tidak mesra berbanding dengan rakan kerja di hotel. Harap keadaan ini takkan lama dan juga harap saya dapat kembali ke hotel secepat mungkin.

Anonymous said...

Hari kedua di tempat baru ini. sama seperti semalam, saya sambung kerja saya dengan menaip borang, menaip surat serta print out. itu saja yang dilakukan sepanjang hari kerana terdapat banyak borang dan surat yang perlu ditaip. saya akan sambung kerja sedemikian pada hari esok..

Anonymous said...

Hari Sabtu disebabkan office hanya buka sehingga jam 1pm jadi saya dapat balik awal..selepas punch in pada jam 9am saya terus sambung dengan kerja saya semalam iaitu menaip dan mencetak keluar surat untuk disimpan dalam fail.

Anonymous said...

Hari Isnin lagi, hari ini disebabkan lambat keluar dari rumah ke tempat kerja jadi hampir-hampir terlewat iaitu punch in pada jam 8.55am.
Saya telah menyambung dengan kerja pada hari Sabtu lalu yang tinggal sedikit lagi. Selepas siapkan semua itu, saya pun baca dokumen-dokumen yang disimpan dalam file. Seterlah waktu makan, saya telah diminta supaya mengambil file-file lain dan menaip surat untuk setiap file yang mempunyai nama pembeli rumah yang berlainan sehingga waktu balik.

Anonymous said...

Hari ini telah melakukan kerja seperti mengisi kad akuan penerimaan surat yang akan disign oleh penerima surat dan dikembalikan kepada pejabat. Dengan itu, saya juga telah siapkan surat bagi setiap file yang berwarna biru di bawah developer yang sama iaitu surat akuan penerimaan sijil.

Anonymous said...

Seperti biasa saya menguruskan kerja menaip surat peguam yang hendak ditandatangani oleh pengarah syarikat bagi meluluskan surat perjanjian antara peguam dan pembeli rumah tersebut. Disebabkan terdapat banyak file jadi saya telah menggunakan banyak masa untuk menyiapkannya sebelum waktu balik. Dengan itu, apabila pembeli rumah datang ke office menandatangani surat perjanjian, saya juga membantu dalam memastikan setiap helaian ditandatangani.

Anonymous said...

Hari ini telah membantu dalam kerja melipat brochure yang telah dicetak supaya dapat disusun dengan kemas. Seterusnya, saya telah diminta untuk menaip surat yang akan ditandatangani oleh pembeli rumah tentang pengesongan rumah sebelum O.C diterima. Selepas itu, mengisi lengkap borang permohonan TNB yang lepas supaya dapat difile berlainan.

Anonymous said...

Hari ini saya telah diminta untuk menaip parcel number dan nama pembeli rumah dalam komputer supaya parcel number yang belum dijual dapat dilihat dengan jelas. Setelah itu, saya pun menfotostat geran tanah yang mempunyai 3 helaian termasuk pelan jadi saya telah menggunakan banyak masa untuk menyiapkannya.

Anonymous said...

Kerja separuh hari jadi saya hanya sempat menyediakan surat kekosongan bagi salah sebuah anak syarikat dengan menaip nama, alamat, nombor k/p, nombor lot rumah dan sebagainya.

Anonymous said...

Hari isnin, seperti biasa saya melakukan paper work dan print out saja di samping melipat surat dan masukkan ke dalam sampul surat, dilekat dengan setem dan letak atas meja untuk dikirim serta menjawab panggilan, menfotostat dokumen dan sebagainya.

Anonymous said...

Hari ini saya mengira cukai tafsiran bagi beberapa lot rumah. setelah itu, membantu penyelia saya menaip satu tenancy agreement berkaitan dengan sewaan rumah. lepas itu, saya hanya melakukan kerja-kerja menyusun file di samping menjawab beberapa panggilan. itu sahaja kerja yang dilakukan hari ini.

Anonymous said...

21-8-08

Hari ini tiada kerja yang khas untuk saya. jadi saya hanya membantu dalam menfotostat dokumen, menjawab panggilan, serta menyimpan dokumen dalam file yang telah disediakan mengikut plot number dan nama pembeli rumah.

Anonymous said...

Saya membantu dalam menjawab panggilan dari pelbagai pihak, membantu pelanggan dalam selak kontrak ketika mereka menandatangani, menyimpan dokumen ke dalam file, menaip harga rumah ke dalam komputer dan print out untuk disimpan dalm file. itu sahaja yang dilakukan hari ini.

Anonymous said...

seperti biasa saya membantu dalam menjawab panggilan, memyusun file, menyimpan dokumen ke dalam file yang tertentu mengikut nombor plot rumah dan, menfotostat dokumen dna sebagainya.

Anonymous said...

Selepas punch in, saya pun duduk di tempat duduk saja tanpa melakukan apa-apa kerja selain menolong menjawab panggilan. Selepas beberapa jam barulah ada skerja yang disuruh buat iaitu menfotostat brochure yang akan diedar pada hari pembukaan Taiping Sentral nanti. selepas itu, saya hanya mengisi beberapa borang pemohonna bekalan elektrik sahaja.

Anonymous said...

hari ini seperti biasa saya menolong dalam menjawab panggilan, mewarnakan pelan serta membantu pelanggan dalam menandatangani purchase agreement.

Anonymous said...

Tugas utama hari ini ialah melipat brochure serta melekat sekeping kertas kecil ke atas brochure untuk menyembunyikan harga rumah yang telah ubah. dengan itu, juga menfotostat satu set company profil untuk dikirim kepada pihak bank serta membantu dalam menjawab panggilan. sebelum balik, saya telah membantu memasukkan surat ke dalam sampul surat dengan mencop A.R. Register serta nama dan alamat syarikat ke atasnya.

Anonymous said...

Hari ini sibuk dengan kerja meliapat brochure yang tidak sempat dihabiskan semalam, menfotostatkan geran yang beratus-ratus keping serta membantu dalam menjawab panggilan. Hari ini Dato juga pesan kepada penyelia dimana sampel house perlu dibuka pada 31hb ogos dan 1hb Sept ini walaupun merupakan hari cuti.

Anonymous said...

30-8-08

Hari ini pejabat sibuk dengan urusan mencetak brochure dan menaip harga rumah untuk diedar pada keesokan hari sempena pembukaan Taiping Sentral.

Anonymous said...

2-9-08

Bulan ke-4 menjalani praktikum. Seperti biasa punch in pada 9am dan mulakan dengan kerja menfotostat Hakmilik Sementara yang berlambak serta menyimpan dokumen ke dalam file mengikut plot nombor. dengan itu, juga membantu dalam menjawab panggilan.

Anonymous said...

Hari ini juga sambung dengan kerja menfotostat Hakmilik sementara, menyemak butiran dalam hakmilik sementara itu supaya butiran tersebut adalah sama dengan apa yang dicatat dalam purchase agreement. di samping itu juga mencatat nombor plot dan PT nombor di setiap file yang berkenaan.

Anonymous said...

4-9-2008

Hari ini hanya pergi office 2 jam sahaja kemudian minta MC rehat di rumah. Selama dua jam tu saya hanya menfotostat dua salinan profail salah sebuah anak syarikat serta mewarnakan layout.

Anonymous said...

Hari ini tidak tugasan khas yang boleh saya buat, jadi hanya membantu dalam menjawab panggilan, menfotostat dokumen, menyimpan dokumen ke dalam file serta membantu pembeli rumah dalam menandatangani agreement.

Anonymous said...

6-9-08

Hari sabtu hanya melakukan kerja menfotostat geran tanah serta mencatat nombor lot ke atas files masing-masing dan juga memasukkan geran yang telah fotostat tadi ke dalam file.


7-9-08

Walaupun hari ini merupakan hari Ahad tetapi saya juga perlu kerja. saya telah bekerja di Taping Sentral kerana tapak menjual rumah diadakan di sana sempena pembukaan rasmi Taiping Sentral tersebut pada minggu lepas. saya telah bekerja pada 10am sehingga 6pm dan tugas saya ialah memperkenalkan projek perumahan syarikat kepada orang ramai yang berminat.

8-9-08

Hari ini merupakan hari Isnin tetapi saya tidak perlu bekerja kerana ganti semalam hari Ahad. Jadi saya boleh berehat satu hari di rumah.

Anonymous said...

Hari ini tiada tugas khas yang boleh saya lakukan. saya hanya membantu dalam kerja menfotostat, menfaks dokumen serta menyimpan surat serta dokumen tertentu ke dalam file.

Anonymous said...

Hari ini hanya membantu dalam menjawab panggilan, mengambil keluar sales and purchase agreement dari file untuk mengecop nama marketing executive serta cop pengarah syarikat untuk ditandatangani kemudian. Dengan itu, hanya menfotostat satu salinan sles and purchase agreement yang telah ditandatangani oleh pembeli rumah.

Anonymous said...

11-13/9/08

Ketiga-tiga hari ini tiada tugas khas bagi saya. Jadi saya hanya membantu dalam menjawab panggilan, menfotostat dokumen, menyimpan dokumen ke dalam file mengikut lot nombor dan nama pembeli rumah. Itu sahaja yang dilakukan.

Anonymous said...

15-9-08

Hari ini melakukan kerja menfotostat dokumen, menyusun dokumen ke dalam file, mengemas buku-buku resit, mengecopkan nama syarikat, nama pengarah di atas sales and purchase agreement.


16-9-08

Hari ini juga melakukan kerja fotostat, membantu dalam menjawab panggilan, menaip surat-surat tentang penyerahan pemilikan kosong untuk salah sebuah anak syarikat mengikut file.

17-9-08

Hari ini merupakan hari cuti untuk negeri Perak.

18-9-08

Selepas punch in, saya sambung dengan kerja saya untuk menaip surat. antaranya termasuklah surat tentang penyerahan pemilikan kosong, surat tentang kelulusan O.C. serta surat tentang Letter or Undertaking.

Anonymous said...

19-9-08

Hari ini lepas punch in saya sambung dengan kerja menaip pelbagai surat bagi setiap file pembeli rumah. dengan itu, juga membantu pembeli rumah dalam menandatangani surat perjanjian.

20-9-08

Hari ini tiada tugas khas yang boleh dilakukan dan saya hanya membantu dalam menfotostat dokumen serta menyimpan dokumen/surat ke dalam file mengikut plot nombor.

Anonymous said...

22-9-08

Hari ini hanya melakukan kerja menfotostat, menyusun dokumen dan sebagainya tanpa tugas yang khas.

Anonymous said...

Hari ini hanya membantu dalam menjawab panggilan, menfotostat dokumen, menyusun dokumen ke dalam file serta membantu pembeli rumah dalam menandatangani perjanjian jual beli.
Sebelah petang, penyelia lawatan telah datang melawat saya dan juga menyemak buku log saya serta berjumpa dengan supervisor saya.

Anonymous said...

Hari ini juga tiada tugas khas untuk dilakukan. Jadi seperti biasa hanya membnatu dalam menjawab panggilan, menfotostat dokumen, menyimpan dokumen ke dalam foles. Itu sahaja yang dilakukan.

Anonymous said...

25-9-08

Hari ini juga tiada tugas yang khas untuk saya. Saya hanya membantu dalam menjawab panggilan, menfotostat dokumen serta menyimpan pelbagai borang ke dalam file tertentu. Selepas itu, saya pun disuruh untuk mengecop nama Marketing Executive serta cop pengarah syarikat ke atas helaian agreement untuk ditandatangani oleh mereka.

26-9-08

Hari ini sibuk dengan kerja mengisi borang untuk memohon bekalan elektrik bagi pihak pembeli rumah di bawah anak syarikat Unajaya S/B. Selepas itu, membantu rakan sekerja menfotostat helaian agreement yang tertentu untuk disertakan dengan borang yang diisi tadi.

27-9-08

Hari ini merupakan hari sabtu jadi hanya kerja sampai jam 1pm. Semasa di office hanya melakukan kerja-kerja yang senang saja.

Anonymous said...

30/9/08

Hari terakhir menjalani praktikum dan sebelum balik sempat berterima kasih kepada rakan-rakan yang banyak memberi tunjuk ajar kepada saya.

prof madya dr abd halim ahmad said...

TAHNIAH.ANDA TELAH LULUS LAPORAN PRAKTIKUM. Sila edit dan cetak tulisan BLOG ini dan lampirkan dalam laporan praktikum

Anonymous said...

ok. Terima kasih Prof.