Sunday, June 08, 2008

Ng Ee Tieng

Ga Yee Furniture Sdn. Bhd.
Lot 1247, Mukim 12Kaw. Perindustrian Valdor14200 Sungai Bakap, P. Pinang.


Ng,


Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

87 comments:

Ting Ting said...

Nama:Ng Ee Tieng
Matrik: 68727
Organisasi: Ga yee Furniture S/B
Email:etieng727@gmail.com
Tel:0174879162

Ting Ting said...

Salam sejahtera Prof, saya ingin tanya Prof tentang penulisan buku blog. Adakah saya cuma perlu catat tempat dan aktiviti saja?Selain itu, adakah saya perlu memberi catatan lagi tentang proses aktiviti yang dijalankan?

Ting Ting said...

Salam Sejahtera Prof, saya telah melapor diri ke syarikat pada minggu yang lepas. Jadi,saya diarahkan sebagai pembantu di account department.Setakat kini, saya dikehendaki mengemaskini fail-fail tahun 2007 dan menyediakan pelbagai laporan.Hal ini kerana syarikat saya akan menjalankan audit pada minggu depan.

11 June 2008 22:36

Anonymous said...

Tentang buku Log elok tanya kawan kawan lain sebab saya pun tak tahu.

Yang saya tahu, sila catat apa aktivti yang dilakukan setiap hari dalam laman blog ini kerana semua catatan akan dimasukkan ke dalam laporan praktikum sebagai DATA KAJIAN KES

prof madya dr abd halim ahmad said...

mengapa etieng tidak membuat catatan setiap hari ? rujuk ruangan rakan yang lain cara cara untuk menulis catatan harian

Ting Ting said...

Salam Sejahtera Prof, minta maaf dengan Prof kerana minggu ini saya sibuk sikit. Hal ini kerana tempat training saya menjalani audit.Saya akan buat catatan harian setip hari.

Ting Ting said...

Hari ini merupakan hari yang terakhir auditer datang ke tempat training saya. Dengan biasanya, saya dengan rakan sekerja kena menolong untuk mencari dan menyalin invoice yang diminta oleh auditer.

Ting Ting said...

Hari ini saya telah ditukar ke tempat reception untuk menggantikan rakan sekerja yang cuti pada hari ini.Pada mulanya, rakan sekerja telah mengajar saya cara menyampaikan panggilan ke office.Kerja utama di tempat reception ialah menyampaikan panggilan telefon ke office. Waktu puncak panggilan talian ialah pada masa pagi dan selepas 'lunch hours'. Kebanyakan panggilan adalah dari bank dan supplies.Selain itu, di tempat reception juga bertanggungjawab cop dan sign semasa menerima invoice.

Ting Ting said...

24/6 Selasa

Hari ini saya juga telah ditukar ke bahagian reception untuk menggantikan rakan sekerja yang mohon cuti pada hari ini. Seperti kelmarin, saya diberi tugas untuk menyampaikan panggilan ke dalam office. Walaupun kerja ini senang, tetapi saya juga perlu berhati-hati supaya tidak melakukan kesilapan.Di samping itu, penyelia juga menyuruh saya mengambil cek dan dokumen kepada bos untuk tandatangan. Selain itu, saya akan menyerah surat kepada jabatan-jabatan tertentu apabila menerima surat.

Ting Ting said...

Salam Sejahtera Prof,saya telah hantar Bab 1 pendahuluan kepada prof. Bolehkah Prof bagi tunjuk ajar jika saya melakukan kesilapan. Adakah pada 30 Jun, kami cuma perlu hantar Bab 1 yang mengenai latar belakang organisasi saja?

Ting Ting said...

25/6 Rabu

Hari ini saya telah ditukar balik ke bahagian akaun. Jadi, seperti biasanya saya telah diminta untuk menyemak invois dari salah satu supplies. Hal ini kerana untuk mengenalpasti bayaran telah dibuat oleh supplies tersebut. Di samping itu, penyelia saya juga meminta saya untuk mencatat cek yang diterima dari pelanggan dalam buku log. Saya juga perlu berhati-hati supaya cek itu tidak hilang.

Ting Ting said...

26/6 Khamis

Hari ini saya telah diberi tugas untuk mengisi bank slip dengan menggunakan mesin taip.Dimana maklumatyang perlu diisi terdiri daripada akaun no., nama supplies, jumlah yang diterima dan sebagainya. Tambahan pula, saya juga menyemak dan menfailkan invois yang diterima dari supplies. Dimana invois yang difailkan perlu ikut invois no.

Ting Ting said...

27/6 Jumaat

Hari ini rakan sekerja di tempat reception juga cuti kerana pergi ke Kuala Lumpur.Jadi, saya ganti dia di tempatnya.Selain menyampaikan panggilan ke dalam office, saya juga membahagikan surat yang diterima ikut bahagian tertentu. Salah seorang juga menyuruh saya serah 2 keping kepada pembekal.Sebelum balik, rakan sekerja yang lain juga minta saya tolong dia menyalin 2 keping fax dan menyerah kepada Pengurus Marketing.

Ting Ting said...

28/6 Sabtu

Hari ini saya ada kerja sehingga pukul 1p.m. saja. kerana hari ini merupakan hari sabtu.Hari ini saya juga bekerja di tempat di bahagian reception. Kebanyakan panggilan hari ini adalah dari pembekal kerana pekerja bank hari ini adalah rehat. Kerja yang telah saya melakukan adalah menolong rakan sekerja di bahagian shipping memotong dan menampal sticker yang akan diletakkan di bahagian atas perabot.

Ting Ting said...

30/6 Isnin

Masuk ke minggu kelima praktikum. Hari ini juga merupakan hari terakhir bulan Jun. Hari ini saya telah membuat pengiraan E.C.R.Dimana saya perlu
masukkan maklumat invois bulan April, May dan Jun ke dalam laporan E.C.R. Sebelum balik, saya juga telah menyiapkan laporan tersebut. Tambahan pula, saya juga menyalin dokumen yang diterima dari
pembekal.

Ting Ting said...

1/7 Selasa

Masuk ke bulan July hari pertama, selama i bulan saya menjalani praktikum di Ga Yee Furniture Sdn Bhd. Sepanjang bulan lepas, saya pun mempelajari banyak. Sebagai contoh: menyediakan laporan ECR, membuat pengiraan costing dan sebagainya.

Hari ini saya pun telah memasukkan data untuk menyiapkan laporan inventori. Di samping itu, saya juga menolong rakan sekerja di bahagian shipping memotong dan menampal sticker. Dimana sticker tersebut akan digunakan semasa packing dijalankan.

Ting Ting said...

2/7 RABU

Hari ini diberi tugas untuk menyediakan laporan audit bagi anak syarikat iaitu Kar Yi Furniture Sdn Bhd. Dimana saya dikehendaki memasukkan data yang mengenai 'debtors' dan 'creditors'ke dalam komputer.Setakat kini, saya belum menyiapkan laporan tersebut kerana terlalu banyak maklumat perlu dimasukkan.Jadi, esok saya akan meneruskan laporan tersebut. Selain itu, hari ini saya juga menyalin 3 set dokumen kepada penyelia.

Ting Ting said...

3/7 Khamis

Hari ini saya meneruskan laporan audit anak syarikat Kar Yi Furniture Sdn. Bhd. Setelah menyiapkan laporan tersebut, saya juga perlu menghantar laporan tersebut ke juruaudit di Pulau Pinang.

Selepas makan tengahhari, penyelia di HR department menyuruh saya menaip 'warning letter' kepada pekerja di production. Hal ini kerana mereka telah melanggar peraturan pekerja. Kandungan surat tersebut adalah merangkumi nama pekerja, no passport atau I.C., dan sebagainya. Gaji mereka akan dipotong apabila mereka tidak memberi penjelasan. Seramai 54 orang pekerja yang melanggar peraturan akan menerima surat tersebut.

Ting Ting said...

Hari ini penyelia saya ambil cuti, jadi, rakan sekerja di shipping department meminta saya menyediakan laporan 'purchase order' dari ULC. Dimana butir-butiran yang perlu dimasukkan merangkumi tarikh, nombor Purchase order dan jumlah (US$). Selepas menyiapkan laporan tersebut, saya juga menyerah kepadanya. saya juga meletakkan fail berkenaan di rak -rak asalnya.

Ting Ting said...

7/7 Isnin

Masuk ke minggu ke-6 Praktikum. Pada hari ini, saya telah diminta oleh 'shipping department' Ms Lim untuk mencari dan menyalin 'purchases order' dari pelanggan 'University loft Co.(ULC). Dimana saya dimainta untuk menyalin dua set bagi satu p/o.

Setelah itu, saya juga ditempatkan di bahagian reception. Hal ini kerana rakan sekerja itu telah cuti pada hari ini.Jadi, saya diminta untuk nmenyampaikan talian
ke dalam office. Selain itu, apabila menerima surat, saya juga perlu untuk mengasingkan surat dengan ikut nama masing-masing dan menyerah kepada mereka.

Di samping itu, saya diminta untuk 'cop dan sign' apabila menerima invois.

Ting Ting said...

Salam sejahtera Prof, dalam bab 2 adakah saya cuma nak terangkan inovasi sahaja? Bolehkah Prof beri tunjuk ajar? Terima Kasih.

Ting Ting said...

8/7 Selasa

Pada awal pagi di pejabat Ga Yee Furniture, penyelia saya tidak memberi apa-apa kerja. Setelah
makan tengahari, penyelia menyuruh saya menaip nama syarikat, no.telefon dan alamat untuk mengirim dokumen kepada pelanggan.

Selepas itu, penyelia memberi saya beberapa dokumen yang berkaitan dengan Ga Yee Furniture untuk menyalin. Dimana dokumen itu terdiri daripada 'company profile, bank statement iaitu Maybank, Eon, Ambank (bulan Januari hingga Jun 2008), sijil-sijil dan sebagainya.
Penyelia memberitahu saya jika tidak boleh menyiapkan dokumen tersebut,esok boleh meneruskan.

Ting Ting said...

9/7 Rabu

Setelah sampai ke Ga Yee Furniture,
saya pun meneruskan kerja semalam yang belum menyiapkan iaitu menyalin dokumen-dokumen. Dimana dokumen-dokumen itu terdiri daripada 'company profile', Form 24, Form 49 dan Form 32A serta bank statement.

Setelah menyiapkan kerja menyalin,
penyelia menyuruh saya meletakkan dokumen-dokumen tersebut di dalam fail. Hal ini kerana dia akan bawa dokumen tersebut pergi Pulau Pinang jumpa auditer.

Selepas makan tengah hari, saya juga disuruh untuk mengemaskini fail di rak.

Ting Ting said...

10/7 Khamis

Apabila sampai ke syarikat, saya diminta menyalin dokumen yang mengenai pembekal.Di samping itu, penyelia saya juga meminta saya untuk mencatat cek yang diterima dari pelanggan dalam buku log. Selepas itu, saya menolong MS Khoo menulis bank slip. Dimana cek-cek itu adalah terima dari pelanggan. Sebanyak 27 keping bank slip saya telah tulis pada hari itu.

Ting Ting said...

12/7 Jumaat

Setelah sampai ke pejabat, Ms Lim dari bahagian shipping department meminta saya tolong dia mencari dan menyalin invois dari University Loft Company (ULC). Dia juga minta saya menyalin dua set bagi satu invois. Selepas menyiapkan kerja tersebut, saya juga serah kepada dia.

Selepas makan tengahhari, saya mengemaskini dokumen sales invoice. Tambahan pula, saya juga diminta membuat pengiraan di atas sales invoice tersebut. Iaitu bagi setiap amount yang diterima darab dengan USD$ 3.34.

Ting Ting said...

14/7 Isnin

Masuk ke minggu ke-7 Praktikum. Hari ini saya diminta untuk mengemaskini invois dengan ikut nama pembekal. Dimana kebanyakan invois tersebut ialah invois bulan Jun. Saya diminta juga ikut no. invois letak di fail- fail tertentu supaya kelihatannya lebih kemas dan mudah dicari. Saya telah meluangkan banyak masa untuk mengemaskini invois-invois tersebut kerana terlalu banyak invois perlu difailkan.

Ting Ting said...

15/7 Selesa

Hari ini saya diberi tugas untuk menyiapkan laporan audit bagi anak syarikat Kar Yi Furniture Sdn. Bhd.
Disebabkan lejer yang disediakan adalah terlalu tebal dan tidak memisahkan dengan sempurna, jadi saya tidak dapat menyiapkan dengan cepat.Disebabkan terlalu banyak maklumat hendak dianalisis. Jadi, saya tidak dapat menyiapkan dalam masa sehari. Tambahan pula, Ms Khoo minta saya menyalin satu set bank acceptance kepadanya.

Ting Ting said...

16/7 Rabu

Setelah sampai ke pejabat, saya pun meneruskan kerja semalam. Iaitu menyiapkan laporan audit bagi Kar Yi Furniture Sdn. Bhd.
Selepas makan tengahari,penyelia saya memberitahu saya bahawa dia telah ambil cuti bagi petang ini. Sebelum dia balik, dia juga menyuruh saya mengemaskini dokumen Bank Slip bagi Maybank. Selepas mengemaskini dokumen, saya juga meneruskan kerja laporan audit.

Ting Ting said...

17/7 khamis

Setelah saya menyiapkan laporan audit. saya pun menyalin keluar dari komouter. Selepas itu, saya pun meletakkan laporan itu di dalam fail yang baru.Penyelia saya juga datang ke tempat saya untuk menyemak laporan tersebut.Di samping itu, Ms Loh dari HR department juga minta saya menyediakan surat amaran kepada beberapa orang pekerja asing di production. Hal ini kerana ada yang dari mereka telah melakukan kesalahan. Iaitu bergaduh dengan pekerja yang lain, tidak mengikut arahan supervisor dan sebagainya. Setelah siap surat tersebut, saya juga menyerah kepadanya.

Ting Ting said...

18/7 Jumaaat

Setelah menyiapkan laporan audit Kar Yi Furniture s/b, saya pun menyalin keluar dan menfailkan dalam sebuah dokumen baru.Di samping itu, saya juga diarah dari penyelia supaya menyimpan data laporan audit tersebut di dalam disket.Selepas makan tengahari, saya pun meletakkan laporan audit, payment voucher, cash voucher di dalam satu kotak supaya pekerja Kar Yi senang bawa balik ke syarikatnya.

Ting Ting said...

19/7 Sabtu

Minggu lepas hari sabtu merupakan hari kelahiran Yang Di-Pertua Negeri Pulau Pinang.Jadi, hari tersebut juga merupakan cuti umum bagi tempat praktikum. Justeru minggu ini hari sabtu saya ada kerja. Hari ini saya diminta membuat pengiraan bagi sales invois.Dimana jumlah sales invois perlu didarab dengan USD$3.34. Setelah dapat jumlah dalam RM, saya diminta catat jumlah tersebut di setiap keping sales invois.Apabila pukul 1p.m. saya juga meninggalkan syarikat.

Ting Ting said...

21/7 Isnin

Pada awal pagi tadi, saya ganti rakan sekerja di tempat reception sekejap. Hal ini kerana dia lewat datang kerana kereta rosak. Sebelum dia sampai, saya pun mengelap tempat reception dan mengemaskan fail-fail.

hari ini salah seorang rakan sekerja iaitu Ms Khoo telah ambil cuti. Jadi, saya diarahkan oleh penyelia supaya ganti ms Khoo pada hari ini. Hari ini saya telah diminta menyalin harian bank statement supaya mengetahui cek-cek yang telah dikeluarkan. Selepas itu, saya juga perlu salin sekali dimana cek -cek yang belum dikeluarkan.Di samping itu, saya juga minta fax satu set dokumen kepada SH Tax Service.

Ting Ting said...

22/7 Selasa

Pada pagi tadi, saya pun membuat pengiraan dalam sales invois bulan Jun. Selepas itu, saya pun mengemaskini fail sales invois.Di samping itu, Ms Lim dari shipping department juga minta saya tolong dia menyalin purchase order yang paling latest.Sebelum balik, rakan sekerja juga minta saya membuat analisis iaitu membuat pengiraan mengenai University Loft Company (ULC).

Ting Ting said...

23/7 Rabu

Setelah sampai ke pejabat, saya pun bermula kerja saya iaitu menganalisis data. Dimana dalam data tersebut, saya perlu membuat analisis tentang perabot kerusi sahaja. Tamabahan pula, saya perlu memasukkan data tentang tarikh, nama kod, jumlah (RM).Sebanyak 4 fail saya perlu analisis. Sebelum makan tengahari, saya pun menyiapkan laporan tersebut dan serah kepada Ms Lim. Selepas itu, saya pun menolong rakan sekerja mengemaskini fail-fail supplies.

Ting Ting said...

24/7/08 Khamis

Pada pagi tadi, Ms Ng minta saya menyediakan laporan mengenai bahan mentah yang digunakan di production. Dimana saya masukkan data yang mengenai kuantiti, invois no., jumalh(RM). Di samping itu, saya perlu masukkan data tersebut dengan ikut tarikh.Selepas itu, saya perlu mengenalpasti kuantiti dan jumlah (RM) adalah sama dengan data yang disediakan.Selepas menyiapkan saya simpan data tersebut dalam disket dan serah kepada Ms Ng.

Ting Ting said...

25/7 Jumaat

Hari ini saya telah diminta meyediakan slip bayaran bulanan bagi supplies. Dimana data yang perlu dimasukkan dalam slip tersebut terdiri daripada tarikh, no. invois, jumlah(RM). Pada setiap keping slip saya juga perlu'print out' dan letak dalam fail berkenaan. Dimana saya perlu mengenalpasti jumlah yang saya kira patut sama dengan supplies statement.

Ting Ting said...

Salam sejahtera Pro,
Saya email laporan 2 kepada Prof. Sila Prof beri tunjuk ajar. Terima Kasih.

Ting Ting said...

28/7/08 Isnin

Setelah sampai ke pejabat, saya pun mulakan kerja. Yang pertamanya, penyelia minta saya menyalin dokumen yang difaxkan dari pembekal. Setelah itu, saya pun mengemaskini fail pembekal. Dimana saya perlu mengenalpasti setiap invois mempunyai jaga 'deliver order'.

Selepas makan tengahari, penyelia saya mengajar saya menyalin cek daripada komputer. Dimana saya perlu masukkan data yang mengenai no cek, nama penerima, jumlah(RM). Selepas menyalin, saya pun dikehendaki mengenalpasti data yang dimasukkan adalah betul.

Ting Ting said...

29/7/08 Selasa

Pada pagi tadi, saya telah diminta oleh rakan sekerja saya untuk mengulungkan sticker. Dimana gulung sticker saya diminta juga mengira beberapa keping di dalam satu buah. Tambahan pula, sticker ini akan digunakan untuk menampal di kotak semasa packing. Terdapat 8 buah dalam, satu kotak untuk digulung dan dikira. Selepas kira, saya juga diminta untuk menulis jumlah sticker di hadapan sticker tersebut.Selapas makan tengahari, saya pun menolong rakan sekerja saya mefailkan invois. Terdapat juga banyak invois tidak attach dengan deliver order (DO). Jadi, saya tidak menfailkan yang tiada salah satu. Rakan sekerja saya memberitahu saya mungkin mereka akan serah invois tersebut pada hari akan datang.

Ting Ting said...

30/7/08 Rabu

Hari ini saya telah diminta untuk menyalin 'purchase order' dari pelanggan - University Loft Company.Dimana saya dikehendaki menyalin dua set bagi satu 'purchase order'. Setelah menyiapkan, saya pun menolong rakan sekerja saya menfailkan 'payment voucher' bagi bulan July, April, May dan sebagainya.Sebelum balik, Ms. Khoo juga menyuruh saya masukkan cek ke dalam sampul surat bank OCBC dan tulis tarikh ke atas sampul surat tersebut. Setalah itu, saya juga serah cek ini kepada Mr. Lim untuk bagi dia masuk ke bank akaun syarikat pada hari esok.

Ting Ting said...

31/7/08 Khamis

Pada pagi tadi, saya pun menyediakan laporan sales invois bagi bulan June. Dimana saya dikehendaki memasukkan dengan ikut nombor sales invois. Di samping itu, saya perlu juga masukkan data termasuklah item-item produk, harga, dentinasi import dan nama pelanggan.Sebelum saya menyiapkan laporan tersebut, penyelia juga minta saya membuat pengiraan tentang 'deduction'. Hal ini kerana terdapat kesalahan dari pelanggan. Dimana pelanggan ini telah 'overdeduction' bagi syarikat. Jadi, saya diminta mengira semula untuk tebus balik jumalh yang di'overdeduction'.

Ting Ting said...

1/8/08 Jumaat

Masukkan bulan Ogos iaitu bulan ketiga bagi praktikum. Hari ini penyelia meminta saya menyediakan laporan yang mengenai Top 10 suppliers dan pelanggan.Di dalam laporan Top 10 supplies saya perlu masukkan data yang mengenai nama suppliersm,terms,nature dan jumlah dalam RM.Manakala kebanyakan Top 10 pelanggan adalah berasal dari overseas.Selepas menyiapkan saya juga menyalin keluar dan serah kepada penyelia semak.Jadi, terdapat juga sedikit kesalahan dalam laporan tersebut. Oleh itu, saya juga membuat pembetulan bagi kesalahan berkenaan.

Ting Ting said...

2/8/08 Sabtu

Minggu ini hari sabtu saya ada kerja.Hari ini pejabat cuma adalah 6 orang bekerja sahaja. Jadi, suasana adalah diam sedikit berbanding dengan biasa.

Hari ini saya telah meneruskan membuat laporan 'sales invois'. Dimana saya cuma menyiapkan laporan 'sales invois' bagi bulan Jun 2008 saja.

Hari ini saya cuma perlu bekerja sampai pukul 1 p.m. saja. Jadi, saya pun mengemaskan meja dan dokumen sebelum balik.

Ting Ting said...

4/8/08 Isnin

Masuk ke minggu baru bagi bulan Ogos. Hari ini penyelia telah meminta saya melayari internet untuk mengumpul maklumat tentang tempat menjalani training bagi tahun 2008. Dimana tempat yang dirancang untuk menjadi tempat training bagi kali ini adalah terletak di Awana Porto Malai, Langkawi. Jadi, saya pun melayari juga website berkenaan. Dimana saya di websitenya cuma memberi maklumat yang terhad sahaja. Hal ini kerana dimana saya ingin mendapat maklumat yang lanjut iaitu
mengenai restoran di tempat berkenaan adalah terhad. Tetapi, terdapat pemandangan di tempat berkenaan adalah sangat cantik. Selepas itu, saya pun dikehendaki mengambil senarai nama bagi rakan sekerja termasuklah anak syarikat yang ingin menyertai trip kali ini.Dimana kebanyakan rakan sekerja tidak boleh membuat keputusan pada hari ini. Hal ini kerana mereka ingin berbincang dengan ahli keluarganya. Di samping itu,mereka akan memberitahu jawapannya pada hari esok.

Ting Ting said...

5/8/08 Selasa

Hari ini Ms Lim dari shipping department minta saya menyalin dua set dokumen bagi dianya. Selepas itu, saya pun menyiapkan laporan 'sales invois' bagi bulan July. Dimana maklumat yang perlu dimasukkan adalah sama dengan bulan June. Iaitu saya dikehendaki masukkan tarikh, kod tarif, jenis barang dan kuantiti serta destinasi export.

Seperkara lagi, saya pun menolong rakan sekerja iaitu purchase department menfailkan invois dan deliver order.Dimana saya perlu attach invois dengan deliver order bagi setiap keping.

Ting Ting said...

6/8/08 Rabu

Setelah sampai ke pejabat, Ms Loh pun minta saya menyalin pasport bagi pekerja asing.Hal ini kerana dia ada urusan lain.Tambahan pula, ada pekerja asing telah kena tangkap pada beberapa hari lepas dengan sebab tidak membawa salinan passport.Di samping itu, i kad mereka pun belum siap.Jadi, perlu bawa salinan passport secara sementara. Dimana saya perlu menyalin mukasurat yang mempunyai gambar dan mempunyai maklumat visa. Selepas menyalin saya dikehendaki mengecop cop syarikat di setiap keping mukasuarat.Hal ini kerana untuk mengesahkan pekerja tersebut merupakan pekerja syarikat kita.

Seperkara lagi,penyelia pun minta saya guna mesin taip letter taip dokumen iaitu untuk tujuan transfer fund kepada pembekal dari negara Taiwan.Dimana saya perlu taip maklumat yang mengenai nama syarikat, matawang asing yang digunakan, jumlah amount dan nama bank.

Ting Ting said...

7/8/08 Khamis

Hari ini saya pun mencatat no siri bagi setiap keping sales invois. Setelah itu, saya pun dikehendaki mencatat kadar matawang asing dalam buku log sales invois.Selepas itu, saya perlu juga menfailkan sales invois tersebut ikut susunan no sales invois dalam fail berkenaan.

Selepas makan tengahari, rakan sekerja minta saya menyalin beberapa set dokumen yang mengenai perjanjian jual beli. Dimana dokumen yang disalin akan serah kepada lawyer.Setelah menyiapkan saya pun letak dokumen tersebut di dalam satu sampul surat.

Ting Ting said...

8/8/08 Jumaat

Setalah saya sampai ke pejabat, penyelia pun minta saya kirim invoice kepada pelanggan dengan guna pos ekspress. Jadi, saya dikehendaki guna mesin taip letter
menaip alamat dan no telefon ke atas slip pos ekpress. Setelah menyiapkan saya pun letakkan dokumen di dalam sampul surat dan letak di kauter sana.

Selepas makan tengahari,penyelia minta saya menyalin laporan audit bagi tahun 2007 sebanyak 10 set. Setelah menyalin saya dikehendaki susun ikut mukasurat yang betul. Selepas itu, penyelia minta saya melayari internet bagi tujuan memeriksa harga kapal terbang di website air asia. Hal ini kerana marketing manager ingin menempah tiket ke Kuala Lumpur.Setelah memeriksa saya pun print out maklumat yang dikehendaki dan serah kepada penyelia.

Ting Ting said...

11/8/2008 Isnin

Masuk ke minggu praktikum yang baru.Hari ini saya telah ganti rakan sekerja di tempat reception sana. Hal ini kerana dia telah mohon cuti pada hari ini untuk jaga anak yang sakit.

Sepanjang masa di tempat reception pada hari ini, saya telah diminta oleh Ms Lim untuk guna mesin taip letter untuk menaip alamat untuk mengirim invois kepada pelanggan di Melaka. Seperkara lagi, saya pun dikehendaki meminta tandatangan dari pengurus di beberapa set dokumen.

Ting Ting said...

12/8/2008 Selasa

Selepas masuk ke pejabat, penyelia pun minta saya menyediakan dokumen yang mengenai 'quotation' kepada pelanggan. Penyelia pun minta saya menyiapkan dokumen tersebut sebelum makan tengahari. Jadi, saya pun menyiapkan dokumen tersebut sebelum makan tengahari.

Seperkara itu, Ms Loh dari HR Department minta saya menyediakan surat amaran kepada pekerja asing iaitu dari negara Myanmar. Hal ini kerana seramai 12 orang dari pekerja asing tersebut telah berpakat mogok. Jadi, mereka telah melanggar peraturan syarikat. Oleh itu, Ms Loh minta saya menyediakan 12 pucuk surat amaran kepada mereka dengan tujuan memberi amaran kepada mereka.

Ting Ting said...

13/8/2008 Rabu

Pada masa pagi, Ms Lim minta saya guna mesin 'taip letter' untuk membuat transfer fund dari pelaggan. Dimana saya dikehendaki menyediakan 3 set dokumen bagi 3 keping invois. Tamabahan pula, saya dikehendaki memasukkan data yang mengenai tarikh, jumlah (US Dollar),nama Bank yang terlibat.
Setelah menyiapkan, saya pun menyerah kepadanya.

Selepas rehat, saya pun memasukkan data bagi tujuan menyediakan laporan 'sales invoice' bagi bulan Januari, Februari, dan Mac. Di samping itu, penyelia pun minta saya mengemas dokumen 'payment voucher' bagi bulan Julai, Jun, May dan sebagainya.

Ting Ting said...

14/8/2008 Khamis

Pada masa pagi, saya pun mengemaskini fail 'sales invoice'. Dimana saya perlu 'attach' sales invoice dengan salinannya. Di samping itu, saya dikehendaki juga memeriksa harga yang dikira.

Selepas rehat, rakan sekerja dari purchasing department minta saya tolong dia mengemas fail supplies.
Hal ini kerana dia agak sibuk pada masa tersebut.

Dimana saya perlu mengenalpasti setiap invios yang diterima bersama dengan 'deliver order'. jadi, saya pun tolong dia mengemas fail-fail berkenaan.Manakala invois atau deliver order yang tiada mana salah satu saya pun hantar balik kepada dia.

Ting Ting said...

15/8/08 Jumaat

Hari ini rakan sekerja dari shipping department cuti pada hari ini. Jadi, penyelia dari shipping department minta saya menyiapkan kerjanya. Dimana dia minta menyalin 34 set buku panduan bagi sesuatu produk. Tambahan pula, dia minta saya menyalin beberapa set dokumen yang mengenai lukisan produk dan mengbahagikan kepada beberapa orang supervisor ikut nama yang disenaraikan di kertas tersebut.

Selepas rehat,penyelianya minta saya menaip kode nambor sebanyak beratus keping.Setelah menyalin, saya dikehendaki memotong dan menampal di atas kertas yang disediakan. Hal ini kerana sebelum itu mereka telah menampal kod nombor yang salah. Jadi, saya perlu menampal kod nambor yang betul.

Ting Ting said...

16/8/08 Sabtu

Minggu hari Sabtu ini saya ada kerja. Setelah sampai ke pejabat, saya pun meneruskan kerja semalam iaitu menampal sticker. Dimana saya telah mengoyak sticker yang salah tampal. Selepas mengoyak keluar sticker yang salah, saya pun menampal sticker yang betul ke atas.

Setelah menyiapkan kerja tersebut, saya pun letak di dalam beg yang disediakan.Apabila sampai pukul 1.00pm saya pun meninggalkan syarikat dan balik ke rumah

Ting Ting said...

18/8/2008 Isnin

Setelah sampai ke pejabat, Ms Lim dari shipping department minta saya menyalin A.I atau buku panduan bagi sesuatu produk. Setelah menyalin saya dikehendaki menyusun dan 'clip'kan buku panduan tersebut.

Selepas makan tengahari, saya pun mula kerja iaitu menyediakan laporan 'Export Schedule' bagi sales invois. Dimana saya dikehendaki memasukkan data tentang jenis produk yang dieksport, tarikh export,jumlah (Rm & USDollar),kuantiti,'code kastam' dan sebagainya. Hari ini saya cuma menyiapkan separuh bagi bulan January saja. Jadi, esok saya akan meneruskan.

Ting Ting said...

19/8/2008 Selasa

Setelah samapai ke pejabat,saya pun meneruskan kerja semalam iaitu menyediakan laporan 'export schedule' bagi bulan January dan February.Tiba-tiba Ms Khoo dari account department pun ambil beberapa buah pembekal statment dan menyuruh sya meletakkan dalam fail-fail berkenaan. Dimana statment tersebut kebanyakan telah dibayar kepada pembekal.

Selepas mengemaskan fail-fail berkenaan, saya pun meneruskan kerja iaitu laporan 'export schedule'.Jadi, setakat hari ini saya telah menyiapkan bulan January dan February.

Suasana pejabat hari ini agak diam, kerana terdapat berapa rakan
sekerja telah ambil cuti pada hari ini.

Ting Ting said...

20/08/2008 Rabu

Pada masa pagi, terdapat dua orang dari Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) datang untuk menjalankan temu ramah. Dimana dua orang dari Jabatan berkenaan telahpun bagi dua set soal selidik untuk menjalankan temu ramah. Tambahan pula, soalan dalam soal selidik terdiri daripada jenis aktiviti yang dijalankan, alamat syarikat, bilangan pekerja yang termasuklah pengurusan, kakitangan sokongan dan operater dan teknikal dan sebagainya.Tamabahan pula, ia juga menanyakan adakah tempat training saya telah menubuhkan organisasi bagi JKKP.Tempat training saya telah menubuhkan organisasi tersebut pada 11 tahun yang lepas.

Temu ramah ini telah menjalankan selama setengah jam lebih. Setelah tamat, saya pun meneruskan kerja semalam iaitu laporan 'export schedule'.

Ting Ting said...

21/8/2008 Khamis

Pada masa pagi, saya pun meneruskan laporan 'export schedule'.Dimana saya cuma menyiapkan bulan Januari dan Februari. Jadi, saya dikehendaki menyiapkan bulan Mac hingga bulan Ogos lagi.

Selepas rehat, Ms Khoo minta saya mencatat cek-cek yang diterima dari pelanggan dalam buku log.
Sebelum catat, saya dikehendaki menyusun ikut tarikh. Selepas itu, saya dikendaki menyalin 1 set sebagai bukti. Seperkara lagi, saya pun mencatat maklumat yang berkenaan dalam buku log. Dimana saya telah catat tarikh,nama pelanggan,jumalah dalam Ringgit Malaysia. Setelah menyiapkan saya pun serah kepada Ms Khoo.

Ting Ting said...

22/8/2008 Jumaat

setelah sampai ke pejabat, rakan sekerja dari shipping department minta saya tolong dia cari GG atau GY nombor bagi purchase order. Hal ini kerana dia agak sibuk dan dokumen ini perlu diserah kepada pengurus sementara lagi. Jadi, saya pun menolong dia cari.Dimana GG dan GY nombor boleh dapat dari fail Puchase order fail. Terdapat beberapa set purchase order tak dapat GG atau GY nombor. Hal ini kerana purchase order masih baru lagi, jadi tak dapat.

Selepas itu, saya pun meneruskan laporan 'export schedule'bagi bulan Mac.Esok hari Sabtu saya tak perlu kerja, Jadi saya pun mengemaskan meja sebelum balik.

Ting Ting said...

25/8/2008 Isnin

Masuk minggu pratikum yang baru. Hari ini setelah sampai ke pejabat. Semua rakan sekerja sedang berbincang tentang cuti umum bagi hari esok pengundian khas di kawasan Permatang Pauh. Tambahan pula, penyelia berasa keliru kerana esok adalah cuti umum bagi semua pihak tak. Jadi, dia pun tanya dengan Kementerian Sumber Manusia Pulau Pinang. Dimana mereka menyatakan bahawa esok merupakan cuti umum bagi pihak kerjaan Pulau Pinang. Manakala pihak swasta tidak semestinya cuti. Jadi, hari esok kami perlu datang kerja lagi.

Seperkara lagi, Ms Loh dari HR department minta saya mengeluarkan satu memo bagi tujuan memberitahu semua pekerja hari esok merupakan hari kerja biasa.

Ting Ting said...

26/8/2008 Selasa

Walaupun terdapat pengundian khas di kawasan Permatang Pauh, tetapi syarikat saya perlu kerja juga.
Hari ini agak senang sikit kerana bank-bank di Pulau Pinang tidak beroperasi.

Pada masa pagi, penyelia minta saya menyemak statement dari Maybank secara online. Hal ini kerana untuk mengenalpasti cek-cek yang dikeluarkan telah transfer ke pembekal. Jadi, saya dikehendaki mencatat cek-cek yang belum transfer di atas kertas yang disediakan. Selepas itu, saya perlu menyalin dua set bagi pengurus.

Ting Ting said...

27/8/2008 Rabu

Segala kerja pada hari ini dijalankan secara biasa sahaja. Dimana saya pun terus menyediakan laporan 'export schedule' bagi bulan Mac. Di samping itu, saya pun disuruh dari penyelia bahawa ambil beberapa set dokumen yang penting bagi pengurus tandatangan. Selepas itu saya pun menukar no account bagi cek-cek yang akan dimasuk kepada no account yang lain. Hal ini kerana pengurus mahu memasukkan cek-cek itu kepada account yang lain. Jadi, saya dikehendaki menulis no account yang ingin masuk dan bersamaan dengan cek dalam sampul surat.

Ting Ting said...

28/8/2008 Khamis

Hari ini saya telah menyusun invois dan deliver order bagi supplies. Dimana saya dikehendaki menyusun no invois dan tarikh. Tambahan pula, terdapat juga banyak invois bersamaan dengan deliver order. Jadi, saya dikehendali menghantar balik kepada Ms Song dari Purchasing Department.

Selain itu, saya juga menaip sepucuk surat bagi Maybank bagi tujuan settlement credit card di bank berkenaan. Di samping itu, saya juga disuruh menfakskan dua set dokumen ke bank di Kuala Lumpur.

Ting Ting said...

29/8/2008 Jumaat

Setelah sampai ke pejabat, saya pun bermula kerja iaitu menyemak account Maybank harian. Selepas itu, saya pun menyalin keluar dan menulis dalam kertas yang baru bagi tujuan mengenalpasti cek-cek yang telah dimasukkan ke dalam pembekal account.

Seperkara lagi, saya juga dikehendaki megemas fail-fail payment voucher bagi bulan Julai, Ogos, September dan sebagainya.
Segala hal pada hari ini dijalankan secara lancar.

Ting Ting said...

30/8/2008 Sabtu

Hari ini saya pun telah menyiapkan laporan 'export schedule' bagi bulan Mei. Setelah menyiapkan, saya pun menyalin keluar dan menletakkan dalam fail berkenaan.
Setelah itu, saya pun mengemas fail-fail dan meja. Segala hal pada hari ini dijalankan secara biasa.

Ting Ting said...

2/9/2008 Selasa

Masuk ke bulan September bagi praktikum. Hari ini terdapat dua orang kakitangan Jabatan Alam Sekitar datang ke tempat training saya. Tujuan mereka datang adalah untuk memeriksa sisa pepejal di sekitar kawasan praoduction. Dimana mereka juga memeriksa fail-fail Jabatan Alam Sekitar.

Selepas itu, penyelia minta saya menaip sepucuk surat bagi Jabatan Alam Sekitar bagi tujuan menyerahkan beberapa set dokumen yang mengenai jadual kelima. Setelah menaip, saya pun 'print out' dan serah kepada penyelia.

Ting Ting said...

3/9/2008 Rabu

Hari ini saya telah diminta menyediakan beberapa keping senarai nama bagi beberapa department. Tujuannya adalah mengenalpasti peralatan keselamatan tela dibahagikan kepada mereka. Peralatan keselamatan seperti 'mask,safety shoes, golve,ear protection plug' dan sebagainya telah diberi. Mereka diminta tandatangan di atas senarai nama setelah dapat peralatan berkenaan.

Ting Ting said...

4/9/2008 Khamis

Hari ini saya telah mengemas fail-fail pembekal. Dimana saya dikehendaki menyusun ikut no invois dan tarikh. Seperkara lagi, Ms Loh dari HR department minta saya menaip 3 pucuk surat bagi pekerja production. Dimana kandungannya adalah mengenai gaji mereka telah dibayar secara bulanan mulai bulan September ini. Jadi, tujuan surat ini dikeluarkan adalah menghubungi mereka. Selepas itu, saya pun menyalin di atas 'letter head' syarikat dan serah kepada Ms Loh.

Ting Ting said...

5/9/2008 Jumaat

Hari ini Ms Loh dari HR department minta saya menaip sepucuk surat bagi salah seorang pekerja asing. Bagi tujuan memberitahu dia bahawa syarikat telah memberi passport asal kepadanya secara sementara.

Setelah dia berjaya membaharui permit, dia diminta mengembalikan passport asal kepada syarikat. Selain itu, dia diminta juga menurun tandatangan selepas menerima passport.

Ting Ting said...

8/9/2008 Isnin

Masuk ke minggu yang baru bagi tempoh praktikum. Hari ini saya telah melayari website bagi Sumber Manusia Berhad untuk menyalin borang Permohonan Geran Latihan. Hal ini kerana beberapa orang pekerja di lapisan excutive ingin menyertai salah satu program yang mengenai pengurusan.

Selepas itu, saya pun mengisi borang tersebut. Dimana saya dikehendaki mengisi maklumat yang mengenai nama sayarikat, alamat, no.telefon, tajuk program dan bilangan yang menyertai dan sebagainya.

Ting Ting said...

9/9/2008 Selasa

Hari ini saya diarahkan menyediakan borang Permohonan Geran Latihan bagi tujuan menyerahkan kepada Pembangunan Sumber Manusia Berhad di Butterworth. Dimana Pembangunan Sumber Manusia Berhad meluluskan permohonan kami barulah kami boleh menyertai program tersebut.

Setelah itu, saya pun diarahkan menaip dan menfakskan sepucuk surat
bagi Lembaga Hasil Dalam Negeri cawangan Taiping bahawa ingin memohon penyata kedudukan cukai terkini.

Ting Ting said...

10/9/2008 Rabu

Hari ini saya telah diarahkan menyediakan laporan E.C.R. Dimana saya dikehendaki menyediakan laporan mulai bulan Ogos bagi tahun lepas hinggan tahun Julai tahun 2008. Dimana saya perlu memasukkan data yang mengenai nama pelanggan, jumlah (RM), kod no dan sebagainya.

Selain itu, saya juga menolong rakan sekerja dari Shipping department memotong sticker untuk kegunaan semasa packing.

Ting Ting said...

11/9/2008 Khamis

Hari ini saya telah diarahkan menyediakan kertas kerja bagi E.C.R bagi bulan Jun,July dan Ogos. Dimana saya dikehendaki memasukkan data yang mengenai nama pelanggan, Jumlah (RM dan USD), convertion rate,tarikh yang menerima dan no invois. Setelah memasukkan data tersebut, saya dikehendaki membuat rumusan iaitu merumuskan jumalah (RM dan USD)bagi ketiga-tiga bulan.

Ting Ting said...

12/9/2008 Jumaat

Hari ini saya telah diarahkan menyediakan dua keping T/T payment bagi dua orang pembekal dari China. Dimana saya dikehendaki menaip maklumat tentang nama pembekal, account nombor, alamat dan jumlah (RMB & RM).

Setelah menyiapkan, saya perlu bagi boss tandatangan dulu baru boleh faks kepada bank.

Ting Ting said...

13/9/2008 Sabtu

Hari ini saya telah diarahkan mencatat tarikh di atas laporan keluran cek. Dimana saya perlu catat tarikh tersebut dengan mengikut cek nombor. Setelah itu, saya pun dikehendaki menfailkan payment vaucher dengan ikut nombor payment vaucher.

Selain itu, saya juga dikehendaki merumuskan akaun bagi salah seorang pembekal. Apabila 1pm, saya pun mengemas meja dan balik rumah.

Ting Ting said...

15/9/2008 Isnin

Hari ini saya telah diarahkan memasukkan kod nombor bagi tujuan melengkapi laporan E.C.R . Dimana saya juga perlu menyalin helaian kod namobor tersebut dan meletakkan bersamaan dengan sales invoice tersebut.

Seperkara lagi, saya juga diarahkan menyediakan dua keping T/T payment bagi pembekal dari China.

Ting Ting said...

16/9/2008 Selasa

Hari ini saya telah mengemas dan meletakkan invois, statement bagi fail-fail pembekal. Dimana saya dikehendaki menyusun invois dan deliver order mengikut nombor.

Di samping itu, saya juga dikehendaki menyalin dan menfakskan beberapa set dokumen bagi pembekal dan bank.

Ting Ting said...

17/9/2008 Rabu

Hari ini saya telah diarahkan mengemaskini Laporan E.C.R. Dimana saya dikehendaki memasukkan nombor kod yang tiada dimasukkan sebelum.

Di samping itu, saya juga mengemas invois, deliver order, statement dan sebagainya. Seterusnya menyusun mengikut nambor dan bulanan.

Ting Ting said...

18/9/08 Khamis

Hari ini terdapat dua orang auditer datang untuk audit sales invoice. Dimana ia audit sales invoice mulai pada Ogos 2007 hingga Julai 2008. Kadang-kala auditer akan minta saya cari dan menyalin sales invoice dan kastam form.

Ting Ting said...

19/9/2008 Jumaat

Hari ini saya telah terus kerja untuk membuat pembetulan bagi Laporan E.C.R. Dimana terdapat beberapa kesalahan. Tambahan pula, kesalahan terdiri daripada memberi kod nambor yang salah, amount (USD dan RM). Setelah itu, saya diminta menyalin keluar dan faks kepada auditer. Di samping itu, saya diminta menghantar email kepada auditer juga.

Ting Ting said...

22/09/2008 Isnin

Masuk ke minggu yang baru,hari ini saya telah mengisi satu borang bagi tujuan membuat tuntutan geran latihan. setelah mengisi, saya dikehendaki menyalin satu set sebagai salinan. Seperkara lagi, saya juga mengemas fail-fail payment vaucher bagi beberapa bulan.

Ting Ting said...

23/9/08 Selasa

Hari ini saya telah diarahkan menyediakan laporan payslip bagi bulan Ogos 2008. Dimana saya dikehendaki memasukkan maklumat yang mengenai nama pekerja, no I/C, Amount gaji dan sebagainya.

Di samping itu, saya dikehendaki juga menggunakan 'taip letter' untuk menaip nama pembekal,no telefon bagi tujuan menghantar dokumen melalui courier.

Ting Ting said...

24/9/2008 Khamis

Hari ini saya telah mengemas fail-fail pembekal. Dimana saya dikehendaki mengfailkan invoice, deliver order,statement account dan fail masing-masing. Seperkara lagi, saya dikehendaki menyediakan dua keping T/T fund dan faks kepada Maybank.

Pada masa pagi, penyelia dari Kolej Perniagaan Universiti Utara Malaysia Encik Rajoo a/l Ramanchandram telah menjalankan lawatan di tempat training saya. Beliau pun tanya saya adakah menghadapi apa-apa masalah sepanjang training.

Ting Ting said...

25/9/2008 Jumaat

Hari ini saya telah diarahkan menyalin beberapa set dokumen kepada penyelia. Tambahan pula, saya juga dikehendaki saya pun tolong rakan sekerja dari shipping department memotong A.I. Dimana A.I. ini akan digunakan semasa membungkus product sebelum eksport. Dimana saya telah memotong agak beratus keping kertas tersebut.

Ting Ting said...

27/9/2008 Sabtu

Hari ini saya telah diarahkan mencatat berpuluh-puluh keping cek yang diterima dari pelanggan. Dimana saya dikehendaki menyalin dulu, dan selepas itu saya dikehendaki mencatat nama pelanggan, tempat asalnya, jumlah dalam RM. Seperkara lagi, saya dikehendaki menletakkan cek tersebut dalam sampul surat bank OCBC serta mencatat maklumat yang berkenaan di atas bank slip.

Ting Ting said...

29/9/2008 Isnin

Masuk ke minggu yang baru, hari ini saya telah diarahkan menyalin beberapa set purchase order dari pelanggan University Loft Company (ULC). Selepas itu, saya pun mengemas fail-fail pembekal. Dimana saya dikehendaki meletakkan invois bersama deliver order.

Ting Ting said...

30/9/2008 Rabu

Hari ini merupakan hari terakhir menjalankan training. Hal ini kerana 1 & 2 Oktober meruapakan cuti umum. Sepanjang 4 bulan, saya telah mempelajari banyak pengetahuan tentang pengurusan. Walaupun saya pun menjalanlan kerja secara biasa. Dimana saya pun telah diarahkan menyalin dokumen dan menyediakan laporan T/T payment kepada Maybank. Sebelum balik, saya pun mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekerja terutamanya penyelia kerana telah memberi tunjuk ajar kepada saya.