Sunday, June 01, 2008

Mohamad Amri Bin Mohamad Basri


JABATAN KASTAM DIRAJA LUMUT
Tingkat 2, Bangunan Persekutuan, 32040 Sri Manjong, Perak.
Amri,
Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

29 comments:

amri said...

salam..prof. utk makluman prof. sy baru tamat latihan pentauliahan kor suksis di USM pd 21/6 dan akan mnjalankan prktikum pd 30/6..skrg sy msh di UUM..
Adakah sy juga perlu utk mghantar bhgian 1 laporan praktikum pd tarikh yg sama? sy harap prof. dpt melanjutkan tarikh penghantaran kpd prof utk sy..

Anonymous said...

OK setuju. Sila lapor aktiviti setiap hari seperti rakan yang lain. Sila baca ruangan mereka

amri said...

ok, terima kasih prof.

Anonymous said...

sila siapkan latar organisasi dlm masa 2 minggu

setiap hari buat catatan

jangan tanya soalan kpd saya sebab semuanya telah ditanya oleh rakan lain. terus baca ruangan rakan rakan yang lain dan tiru cara tulisan mereka

Anonymous said...

Assalamualaikum Am..
Cmne ng pentauliahan?
So bila nak lapor diri kat organisasi?

amri said...

salam...prof. saya selamat melaporkan diri di pejabat kastam, Lumut.. untuk makluman prof. penyelia saya baru ditukarkan mggu lepas.. penyelia ganti akan datang dalam mggu nie juga.. buat masa nie saya baru menyuaikan diri dengan persekitaran serta berkenalan dengan semua anggota dalam organisasi..

amri said...

30/06/08-isnin

7.55-Punch card serta lapor diri pada Tn. Jeffri b. Abd Rahman iaitu Penguasa Kastam Lumut. Taklimat dan penerangan oleh Tn. Jeffri berkaitan Kastam Lumut.

Menyesuaikan diri dengan Persekitaran pejabat serta berinteraksi dengan beberapa anggota.

Mencari maklumat berkaitan kastam melalui internet, fail meja dan buletin Kastam.

tiada sebarang tugas diberikan untuk hari pertama.
5.10-Pulang.

amri said...

01/07/08-selasa

7.48-punch card dan menunggu arahan dari penyelia. Membuat powerpoint untuk Majlis Perhimpunan Setia yang akan diadakan pada 4 Julai 2008. Perhimpunan ini diadakan sekali setiap bulan.

Mengambil inisiatif sendiri iaitu pergi melihat staf membuat kerja serta bertanya berkenaan kerjanya.
Tapi tidak semua staf memberi kerjasama kerana mereka berkomitmen pada kerja mereka.

Berbincang dengan beberapa pegawai berkaitan bidang kuasa kerja kastam serta isu semasa yang terjadi pada masa kini meliputi politik, ekonomi dan lain-lain.

5.10-pulang

amri said...

02/07/08-rabu

7.50-punch card. diberi kerja untuk cop no. siri pada borang pengesahan pelepasan pelabuhan iaitu Kastam 10 (K10). Semasa keja dibuat en. azrul iaitu menerangkankan fungsi serta jenis borang yang digunakan di Jabatan Kastam. melihat jenis-jenis borang iaitu serta mencari maklumat

Menyediakan fail meja sebanyak 9 buah untuk pegawai kastam yang akan bertukar ke Kastam Lumut.

5.01-pulang

amri said...

03/07/08-Khamis

748-Punch card dan menunggu arahan dari penyelia. Menyambung kerja-kerja menyediakan fail meja sebanyak 9 buah untuk pegawai kastam yang akan bertukar ke Kastam Lumut. kerja-kerja yang dilakukan dalam penyediaannya ialah photostat serta menyusun mengikut bab. penyediaannya amat sukar kerana mesin photostat tidak boleh cetak banyak dalam satu masa.

Sebelum pulang, mengemas serta membuat persiapan untuk Majlis Perhimpunan Setia dan Serah Tugas di dewan perhimpunan. Majlis ini akan diadakan pada hari Jumaat.

5.01-Pulang

amri said...

04/07.08-Jumaat

7.48-Punch card serta bersiap sedia untuk Majlis Perhimpunan Setia. pengerusi majlis dan semua anggota stesen Lumut mengambil tempat serta menunggu ketibaan Ketua Kastam Lumut. Majlis dimulai dengan nyanyian lagu Negaraku, Kastam dan ABID. Doa pembuka majlis serta ucapan aluan pengerusi dan ucapan oleh Tn. Syukri Ketua Kastam Lumut serta penyerahan kad hari lahir kepada anggota untuk bulan mei dan jun. Saya ditugaskan untuk mengiring Tn. Syukri untuk menyampaikan kad.

10.05-Ketibaan Tn. Hj. Dzulkurnain b. Abd Rahman, Pengarah Kastam Negeri Perak. Dimulai dengan ucapan Tn. Dzulkurnain. Majlis serah tugas serta tandatangi dokumen diantara Tn. Syukri dan Tn. shahili dilaksanakan di hadapan Pengarah Kastam Negeri sebagai saksi. Sesi photo bersama Pengarah Kastam Negeri. Selesai

Menyediakan surat pemberitahuan pertukaran Ketua Kastam Daerah Lumut kepada beberapa Jabatan di Daerah Manjung untuk Tn. Syukri dan meminta tandatangan Tn. Syukri untuk pengesahan.

5.01-Pulang

amri said...

untuk makluman prof. 2 minggu saya ditempatkan di bahagian pengurusan, 3 minggu di bahagian pencegahan yang terletak di Lumut dan 1 minggu di bahagian LMT, pelabuhan Lumut yang terletak di Kg. Acheh, Sitiawan.. baki selebihnya saya akan ditempatkan semula di bahagian pengurusan

minta banyak perhatian daripada prof. untuk bahagian 2/ bab 2 laporan saya.

amri said...

07/07/08-Isnin

07.53-Punch card dan menunggu arahan dari penyelia. mengemas dan menyusun fail meja dan dokumen-dokumen kastam.

Berjumpa dengan en. Khairul bagi mendapatkan maklumat berkaitan cukai dalaman (CD.

5.06-Pulang

amri said...

Ralat-07/07/08-isnin

En. Khairul Penguasa Kastam (PK)

amri said...

08/07/08-Selasa

7.53-Punch card dan menunggu arahan dari penyelia. Menaip alamat-alamat Jabatan kerajaan pada sampul surat untuk manghantar surat pemberitahuan pertukaran daripada Ketua Kastam Lumut yang lama.

Menyediakan surat untuk kastam kepada kontraktor pembinaan.

5.03-Pulang

Anonymous said...

salam..
tu ar aku pun duk asyik cari inisiatif je untuk elak dari boring...boleh je kalu aku tau aku tlg ar jawab aper2 yang ang nak tanya

Anonymous said...

salam tuan... aku ok jele.. peh exam law jgn dikenang nasib baikkkk LULUS keh2... tp law le penyebab pointerku jatuh la.. amacam prtkm sane? ada brg2 murah tak???

secretname said...

salam..
aku mmg bz la..mn lekat kat ois pon. slalu kena klua.. abis itam. tp xpe la.sbb aku klu xde kje mmg aku ngantuk gile2..

ang tlg la pekerja lain. cari kje bukan kje cari kita..p mtong rumput pon xpe..hehehe

Anonymous said...

wasalam..
memang ar ko tak nampak aku.aku bukannye duk kat bngunan persekutuan.rehat pun 1 jam je..tak kan nak g jalan2...so aku rehat kat kantin sini je...mene sempat nak kuar...

amri said...

09/07/08-Rabu

7.48-Punch card dan menunggu arahan dari penyelia. manbantu kerani photostat dokumen-dokumen kastam.

Keluar untuk membeli barang harian Kastam.

Keluar mengikut Pegawai Kastam PK ke pejabat kesalamatan di Sitiawanuntuk menyerahkankan dokumen berkaitan pengawalan keselamatan di Cawangan Pencegahan.

5.02-Pulang

Anonymous said...

hallo bro..hg ok ka??senang2 meh le sni..ak kt sri Kinta..everthing ok..ak pun ska dok sni coz cikgu tadika banyak cantik2..nti aku rekemen bagi kat hang 2,3 orang..hahaha

secretname said...

bestla ang kena tukar department..wei nti ang dpt gaji jgn lupa aku ek..hehehe

amri said...

untuk makluman prof. 2 minggu saya ditempatkan di bahagian pengurusan, 3 minggu di bahagian pencegahan yang terletak di Lumut dan 1 minggu di bahagian LMT, pelabuhan Lumut yang terletak di Kg. Acheh, Sitiawan.. baki selebihnya saya akan ditempatkan semula di bahagian pengurusan

minta banyak perhatian daripada prof. untuk bahagian 2/ bab 2 laporan saya.
?????????????????????????????????

Anonymous said...

Dah semak laporan latarbelakang organisasi.

LULUS CEMERLANG. Sila tulis bahagian kedua pula

Anonymous said...

Assalamualaikum
Sori coz lambar reply
aq ok je kat sini..
Juz pnat cikit lacoz slalu kna panggil ikut MPT ikut perlawanan pesahabatan bola sepak dan latihan bola tampar bersama rumah sukan MPT.
So, cmne layanan orang kat sana dgn ko?

Anonymous said...

salam..

wei ang camner dah duk kat bahagian pelabuhan ker?best ar ang dapat ikut g operasi..ok ker praktikal kat saner?ang buat per?

secretname said...

laaa ciannye ko ye...
aku nasib la ble on9 kat rmh..klu kat ofis mmg aku x on9..
ko tny la prof camne nk olah..
aku nk ckp pon xreti ..heheh

secretname said...

aku nk tlg camne amri?huhuh

zulhilmi said...

Salam prof abd halim,

dah lama sangat saya xmenjenguk ke ruangan blog prof ni.. sekali- sekala baca memang lawak pun ada la hasil penulisan saya ni.. apa kabar la kawan2 yg lain, dah lama lost contact, saya sudah pn berumah tangga dan sedang menanti cahaya mata xlama lagi... kalau ada kawan2 yg on line kat sini tegur2 le.. nostalgia sguh blog ni.. huhu