Sunday, June 08, 2008

Norsalfarina Ayu Binti Khaliluddin

MAJLIS PERBANDARAN KUALA KANGSAR
Jalan Raja Chulan33000 Kuala Kangsar, Perak.


Ayu,

Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

159 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum prof,
selama seminggu saya menjalani praktikum di majlis perbandaran kuala kangsar,saya hanya diarah untuk membantu kakitangan di bahagian pelesenan ini untuk membuat kerja-kerja sampingan sahaja seperti melipat dan memasukkan surat sewaan untuk dihantar kepada pelanggan,mencetak senarai pemohon lesen dan menpelajari tentang bagaimana ingin keluarkan lesen sementara kepada pemohon dan borang-borang yang perlu diberikan kepada pelanggan.setakat ini saya dapat mempelajari dan mengetahui sedikit sebanyak tentang lesen-lesen perniagaan dan akan mempelajari dari masa ke semasa.terima kasih prof,sila beri tunjuk ajar kepada saya prof.

Anonymous said...

prof,
saya ingin bertanya,berdasarkan tema inovasi pengurusan yang telah prof berikan,apa yang perlu saya kaji jika saya ditempatkan di bahagian pelesenan di majlis perbandaran kuala kangsar(MPKK) ini.latar belakang MPKK dan bahagian pelesenan ke?lagi satu,bahagina pelesenan ini adalah di bawah jabatan kesihatan dan mempunyai dua bahagian iaitu pelesenan dan kebersihan,jadi perlukah saya masukkan latar belakang bahagian kebersihan sekali dalam laporan sya nanti atau hanya latar belakang MPKK dan bahagian pelesenan sahaja?terima kasih prof..

Anonymous said...

Assalamualaikum prof.
terima kasih kerana telah meletakkan gambar sy kerana memudahkan sy untuk berhubung dan memohon tunjuk ajar daripada prof.

Anonymous said...

assalamualaikum prof,
hari ini minggu kedua saya menjalani praktikum di bahagian pelesenan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar(MPKK).Setelah seminggu saya berada di bahagian ini, saya dapati terlalu banyak kerja dan agak banyak tekanan apatah lagi setelah baru bertukar Setiausaha(SU) MPKK yang baru.semua kakitangan terutama majikan saya begitu tertekan dengan bebanan kerja yang banyak dan ingin segera disiapkan.namun, kakitangan di sini pandai mengawal emosi dan tetap bekerja dengan tekun dan cepat walaupun hakikatnya mereka penat dan tertekan.saya hanya diminta untuk membantu apa yang patut dan hanya kerja-kerja mudah sahaja.ini mungkin kerana mereka tidak mahu ada kesilapan atau tiada masa untuk mengajar saya tentang kerja-kerja tersebut.lagipun,saya hanya orang baru.

walaubagaimanapun, majikan saya telah memberi beberapa tugas kepada saya iaitu membuat jadual tentang senarai pemohonan lesen mengikut kaum bagi tahun 2007 dengan merujuk jadual senarai tersebut pada 2006.selain itu, saya juga diminta untuk membuat graf atau carta bagi penyata pendapatan jabatan pelesenan bagi tahun 2005,2006 dan 2007 serta penyata tunggakan hasil setakat 31 mac 2008.graf atau carta tersebut harus di buat dengan menggunakan mikrosoft office power point untuk dijadikan sebagai presentation.namun,tugas tersebut diberi masa yang lama dan bukan segera.

Anonymous said...

Ayu,

Nak tulis bahagian apa pun boleh. Diberi sepenuh-penuhnya kebebasan untuk Ayu memilih mana sudut yang baik untuk ditulis. Gunakan kreativiti dan kebijaksanaan sendiri.

Anonymous said...

salam prof,
jadi,saya akan mengkaji aspek inovasi pengurusan dalam sudut pelesenan.begitu prof?lagi satu,boleh tak prof beri saya tunjuk ajar pasal apa yang baik dan apa yang tidak sepatutnya untuk dimasukkan ke dalam laporan saya nanti?harap prof sentiasa beri tunjuk ajar kepada saya untuk menghasilkan laporan yang baik.terima kasih..

Anonymous said...

salam prof..
Hari ini seperti biasa saya akan punch card terlebih dahulu sebelum masuk kerja pada pukul 8.00 pagi.selepas punch card saya masuk ke dalam pejabat di mana saya ditempatkan iaitu di bahagian pelesenan.

Pagi ini saya akan menyambung semula tugasan saya yang tertangguh kelmarin iaitu memeriksa semula data atau maklumat akaun pelanggan bagi tahun 2007 di dalam buku rekod dengan menggunakan sistem ePBT.pemeriksaan dilakukan dengan menyemak senarai ID pelanggan,nama dan alamat perniagaan pelanggan dan juga status sama ada permohonan lesen mereka ditolak,lulus atau batal.segala maklumat yang dikesan akan dicatatkan ke dalam buku rekod daftar permohonan lesen pemis MDKK.

Tugasan ini tertangguh kelmarin adalah disebabkan oleh majikan saya iaitu En.Amir telah mengarahkan saya untuk membuat tugasan yang perlu dihantar segera iaitu memasukkan senarai lesen yang ditolak dengan memasukkan no.siri fail,nama dan alamat pelanggan,jaenis perniagaan dan ruangan catatan untuk diisi oleh majikan saya.jadi saya mengikut arahan dan alhamdulillah saya dapat menyiapkan tugas tersebut dengan segera seperti yang dikehendaki oleh majikan saya.walau bagaimanapun,majikan saya En.Amir tidak memberi tekana kepada saya dan menyuruh saya untuk menyiapkan tugas perlahan-lahan dan jangan terlalu gopoh supaya dapat menghasilkan kerja yang berkualiti.

Hari ini saya rasa saya akan menyiapkan tugasan saya yang tertangguh kelmarin jika tiada tugasan urgent yang diarahkan untuk perlu disiapkan.jika terdapat sebarang maklumat atau tugasan terkini saya akan maklumkan lagi kepada prof kemudian.terima kasih prof dan sila beri tunjuk ajar kepada saya.

Anonymous said...

Ayu,

Elok juga ayu mendalami aspek pelesenan. Cuba tengok proses pengurusan, prosedur, kelulusan, proses membuat keputusan, kriteria dan macam-macam lagi. Mungkin lepas ni kita kaji sejauhmanakah proses pengeluaran lesen ini berkesan, memberikan kepuasan kepada pelanggan dan macam macam lagi. Fokuskan juga isu yang kritikal, apa permasalahannya, apa kontroversinya, berapa lama proses buat keputusan. Mungkin lepas ini ayu boleh jadikan semua ini Permasalah Kajian. Teruskan menulis, teruskan mendapatkan maklumat dengan jelas bahagian perlesenan tu.

Anonymous said...

jadi prof,bahagian pertama yang perlu saya hantar hujung bulan pertama ini nanti hanya latar belakang MPKK dan Bahagian Pelesenan sahaja atau masukkan juga sesetengah maklumat yang prof cakapkan kepada saya tadi?

Anonymous said...

Bulan Pertama hanya latar dulu. Bahagian kedua untuk bulan kedua, baru kita nak tengok proses pentadbiran.Ada faham ?

Anonymous said...

Ok saya faham.terima kasih prof..

prof madya dr abd halim ahmad said...

pandai pun

Anonymous said...

salam prof..
Prof,kawan-kawan saya yang lain ramai bertanya kepada saya sama ada kami perlu menghantar draf laporan terlebih dahulu kepada prof atau terus hantar laporan bahagian pertama pada hujung bulan ini sahaja?lagi satu saya ingin mendapatkan pendapat dan tunjuk ajar daripada prof tentang apa contoh bab-bab yang perlu dimasukkan dalam bahagian pertama laporan iaitu latar belakang organisasi nanti?terima kasih..

Anonymous said...

salam prof..
Hari ini seperti biasa pada pukul 8.00 pagi sebelum memulakan tugas,saya perlu punch card kedatangan terlebih dahulu.pada hari ini tidak begitu banyak tugas kerana bahagian pelesenan dan kebersihan ada mesyuarat dengan Setiusaha MPKK yang baru iaitu En Ismail Bin Saffian.

sebelum mesyuarat bermula pada pukul 9.00 pagi,saya diarah oleh majikan saya En Amir untuk membuat surat rasmi untuk dihantar kepada SU baru tersebut.

saya ditugaskan menjaga bahagian sekiranya pelanggan datang untuk berurusan tentang lesen mereka.sementara itu,saya menyiapkan tugas saya seperti kelmarin iaitu menyemak senarai permohonan lesen bagi gerai dari buku laporan atau buku log dengan menggunakan sistem ePBT.

saya juga tidak mendapat banyak sangat maklumat mengenai bahagian pelesenan ini kerana mereka hanya memberikan maklumat dan tunjuk ajar sedikit sahaja.hal ini kerana,di bahagian ini terlalu banyak bebanan kerja dan dengan itu agak susah untuk saya mendapatkan masa yang sesuai untuk bertanya lebih lanjut tentang bahagian pelesenan ini.pc sendiri pun tidak diberi kepada saya,jika terdapat tugas yang memerlukan komputer,mereka menyuruh menggunakan dahulu pc salah seorang kakitangan.hal ini kerana keadaan dan ruang pejabat di bahagian ini agak sempit dan padat dengan fail-fail dan peralatan seperti meja,mesin pencetak,almari,rak fail dan sebagainya.jadi saya hanya melakukan kerja-kerja sampingan untuk membantu kakitangan di sini dan hanya apabila terdapat pc yang kosong baru saya diberikan tugas yang memerlukan komputer.

sekian sahaja laporan saya setakat ini.jika ada perubahan dan maklumat terbaru,saya akan maklumkan lagi kepada prof.sila beri nasihat dan tunjuk ajar kepada saya.terima kasih prof..

Anonymous said...

Ayu,

Mengapa rakan lain bertanya ayu dan tidak terus bertanya kepada saya ?

Nak tulis deraf pun boleh,tak mau deraf tapi nak terus hantar pun boleh semua kedua-duanya adalah deraf.

Contoh bagaimana nak tulis saya beri kebebasan sepenuh-penuhnya kepada kebijaksanaan dan kepandaian masing-masing untuk mempersembahkan sesuatu yang baik,menarik dan terbaik.

Dah besar panjang dan tak lama lagi akan menjadi seorang pekerja organisasi, amatlah tidak molek masih mahu mengharap semuanya menyuap ke dalam mulut. Tunjukkan sesuatu hasil kerja yang terbaik untuk BOS anda.

Anonymous said...

prof,
saya tidak tahu kenapa,mungkin mereka inginkan kepastian sama ada saya hantar draf terlebih dahulu atau tidak.

saya mintak maaf prof jika pertanyaan saya agak tidak logik atau menyusahkan prof.saya hanya inginkan kepastian dan tunjuk ajar serta panduan yang baik bagi menghasilkan laporan yang terbaik nanti.terima kasih kerana terus memberi tunjuk ajar dan nasihat kepada saya.sekian..

Anonymous said...

Jangan takut salah apabila bertanya. Kalau tak bertanya lagi bermasalah. Selamat terus bertanya.

Anonymous said...

terima kasih prof kerana memberi nasihat dan semangat kepada saya..

prof,saya baru mendapat maklumat daripada salah seorang pelanggan yang mempunyai lesen kedai tetapi beliau mengadu tidak mendapat bekalan air yang cukup dan seperti sepatutnya.beliau terpaksa mengambil air dari kedai lain untuk di bawa ke kedai beliau.setelah itu,saya bertanya kepada salah seorang kakitangan di bahagian pelesenan ini dan mereka menjawab masalah tersebut mungkin berpunca peniaga itu tidak membayar bil air atau jika membayar mungkin terdapat masalah lain dan perlu merujuk kepada jabatan air.

Peniaga tersebut juga memberitahu bahawa di kawasan perniagaannya terdapat banyak persaingan peniaga-peniaga yang tidak mempunyai lesen yang sah tetapi tidak diambil tindakan oleh pihak berkuasa sedangkan mereka telah beroperasi sudah bertahun-tahun.jadi para peniaga yang mempunyai lesen berasa tergugat dan tidak adil atas tindakan atau sikap pihak berkuasa.

Prof,daripada maklumat tersebut saya rasa boleh saya jadikan dan masukkan sebagai salah satu masalah dalam laporan saya nanti.boleh tak prof?

Anonymous said...

Komen pelanggan tersebut adalah yang terbaik. Sila catat apa katanya seperti kita catat dalam tembual sbb boleh dijadikan data kajian nanti untuk bahagian yang mengkaji reaksi dan komen dari pelanggan. Rekodkan juga maklumat latar pelanggan tersebut.

Anonymous said...

ok terima kasih prof atas nasihat dan pandangan prof.saya akan buat apa yang prof suruh..

Anonymous said...

salam prof..
prof,seperti yang diberitahu oleh rakan saya iaitu maizatul wahidar,saya juga rasa di bahagian pelesenan ini seperti tiada apa yang hendak dikaji.sume proses atau tugas seperti berulang-ulang perkara yang sama seperti menerima permohonan lesen,pengambilan lesen oleh pelanggan,reniew lesen oleh pelanggan serta menyemak maklumat dan data-data pelanggan.begitulah proses beulang-ulang.saya buntu untuk mencari apa yang perlu saya kaji atau apa skop kajian saya nanti.hal ini keran mereka di sini tidak begitu mahu menceritakan dengan lebih mendalam tentang bidang pelesenan ini.ini juga mungkin disebabkan oleh terlalu banyak kerja dan buat pengetahuan prof di bahagian pelesenan ini saya diberitahu memang terlalu banyak bebanan tugas yang tidak pernah selesai atau habis.bayangkanlah pelanggan begitu ramai dan berbagai-bagai karenah.oleh itu,adakah saya juga perlu membuat kajian di jabatan atau bahagian lain?minta pandangan dan nasihat dari prof.

jika saya memilih skop kajian saya iaitu sejauhmana keberkesanan sistem pelesenan terhadap pelanggan atau sejauhmana proses pengurusan pelesenan dapat memenuhi kehendak pelanggan atau sejauhmana keberkesanan proses pengurusan atau proses pentadbiran pelesenan dalam menghasilkan pekhidmatan yang bermutu,ok tak prof?saya perlukan pandangan dan tunjuk ajar daripada prof..terima kasih..

Anonymous said...

satu cadangan yang menarik. silakan....

Anonymous said...

hai ayu.....
chayo chayooooooo
slmt berusaha

Anonymous said...

salam prof..
saya kurang faham dengan jawapan prof,maksud prof cadangan saya yang mana satu yang menarik dan boleh saya teruskan?

1)adakah saya juga perlu membuat kajian di jabatan atau bahagian lain?

2)skop kajian saya iaitu
a)sejauhmana keberkesanan sistem
pelesenan terhadap pelanggan
atau
b)sejauhmana proses pengurusan
pelesenan dapat memenuhi
pelanggan
atau
c)proses pentadbiran pelesenan
dalam menghasilkan pekhidmatan
bermutu

yang mana skop kajian di atas yang sesuai untuk saya fokuskan?

Anonymous said...

salam prof..
saya kurang faham dengan jawapan prof,maksud prof cadangan saya yang mana satu yang menarik dan boleh saya teruskan?

1)adakah saya juga perlu membuat kajian di jabatan atau bahagian lain?

2)skop kajian saya iaitu
a)sejauhmana keberkesanan sistem pelesenan terhadap pelanggan

atau

b)sejauhmana proses pengurusan pelesenan dapat memenuhi kehendak pelanggan

atau

c)sejauhmana keberkesanan proses pengurusan atau proses pentadbiran pelesenan dalam menghasilkan pekhidmatan yang bermutu

yang mana skop kajian di atas yang sesuai untuk saya fokuskan?

Anonymous said...

semua cadangan sangat menarik, pilih la yang mana-mana pun.

siapa budak ida tu ?....masuk rumah orang tak bagi salam

Anonymous said...

salam prof..
terima kasih prof atas sokongan dan pendapat yang prof berikan..

ida tu rakan saya di bawah penyeliaan prof juga iaitu maizatul wahidar..

prof,
hari ini saya telah mempelajari sedikit sebanyak tentang pengurusan sistem fail iaitu untuk memudahkan mengenalpasti fail mengikut kategori jenis-jenis lesen dengan mengikut warna tulang belakang fail tersebut.warna tersebut seperti:
1)warna hijau cerah-lesen pasar

2)hijau gelap -lesen bagi peniaga di tepi bangunan UDA dan belakang station bas

3)hitam-lesen premis

4)coklat-lesen komposit

5)merah gelap-lesen pejaja

6)biru-lesen iklan

dengan menggunakan kaedah pengurusan fail tersebut,kakitangan akan mudah mencari fail atau maklumat pelanggan yang dikehendaki dengan hanya perlu mengetahui jenis lesen sahaja.namun,terdapat juga kelemahan bagi sistem pengurusan fail cara ini juga kerana agak sukar untuk mencari nama pelanggan dengan cepat.ini disebabkan fail hanya berbeza mengikut warna jenis lesen tetapi nama pelanggan tidak disusun mengikut abjad tetapi dicampur mengikut jenis lesen perniagaan sahaja.ini agak sukar kerana dalam satu jenis lesen perniagaan terdapat ramai pelanggan yang memohon.

ini sahaja yang dipelajari hari ini prof,saya akan maklumkan sekiranya terdapat maklumat atau ilmu yang saya pelajari di sini lagi dari semasa ke semasa.sekian..

Anonymous said...

16/06/2008
Salam Prof..
hari ini saya punch card pada pukul 7.40 pagi tetapi masuk pejabat pada pukul 7.55 keran perlu menunggu salah seorang kakitangan untuk membuka pintu terlebih dahulu.pada pukul 8.05 pagi,saya memulakan tugas dengan menyambung menyemak senarai lesen pelanggan bagi komposit daripada buku catatan dengan menggunakan sistem.

setelah selesai menyiapkan tugas tersebut,saya diminta membantu salah seorang kakitangan iaitu pembantu tadbir di sini untuk mencetak senarai maklumat keseluruhan bagi pelanggan yang memohon lesen kategori penjaja.dengan hanya membuka sistem sahaja iaitu buka sistem ePBT dan masukkan paswood.kemudian klik bahagian laporan dan seterusnya klik maklumat pelesen kemudian maklumat keseluruhan.apabila maklumat keluar terus cetakkannya sahaja.hal ini kerana di dalam sistem semua maklumat pelanggan sama ada batal, ditolak atau lulus telah disetkan ke dalam sistem tersebut.

kemudian,selesai mencetak saya diminta membuat senarai jenis perniagaan pelanggan yang memohon mengikut kaum dan kategori iaitu premis,penjaja,gerai,pasar,iklan dan komposit.senarai tersebut perlu diteliti dan dibuat satu persatu bagi mengelakkan kesilapan.ini akan mengambil masa sedikit untuk menyiapkannya.

ini sahaja tugas yang saya buat pada hari ini.saya akan memberi maklumat dan laporan kepada prof dari semasa ke semasa.terima kasih.

prof madya dr abd halim ahmad said...

sambil tu elok ayu mula mencari apakah aspek-aspek yang menyebabkan pelanggan tak puas hati dalam aspek pelesenan ni. Juga mula cari ada tak faktor-faktor dari segi pentadbiran,proses atau prosedur yang lambat atau tak efisien atau proses buat keputusan dan macam-macam lagi. ringkasnya ayu sedang menyiasat apakah faktor yang menjadi penyumbang utama dalam pengurusan lesen ni

Anonymous said...

17/06/2008
salam prof..
prof,saya kurang faham dengan maksud prof iaitu cari faktor yang menyumbang kepada pengurusan lesen ni.boleh prof terangkan dengan lebih jelas seperti contor faktor tersebut,adakah cara pengurusan lesen terhadap terhadap pelanggan atau antara kakitangan jabatan sahaja?

lagi satu prof,mengenai tema inovasi pengurusan dalam sistem pelesenan ini,adakah cara atau kaedah yang baru seperti menggunakan sistem ePBT atau sistem fail dikira dalam inovasi pengurusan yang prof maksudkan?

Anonymous said...

maksudnya faktor yang mempengaruhi pengurusan perlesenan yang cekap,efisien,cepat,tepat,sistematik dan pelanggan puas hati.

contoh aspek MASA - berapa lama proses lulus lesen, ada tak apa-apa inovasi yg dibuat untuk cepatkan masa.

contoh aspek KOS - jimat kos atau bertambah kos operasi,proses permohonan

contoh aspek PROSEDUR - birokrasi panjang tak, kena melalui berapa tahap jawatankuasa untuk diluluskan

contoh aspek MANUSIA - staf yang berkemahiran atau kurang,cukup bilangan staf dgn bilangan kerja

contoh aspek PEMANTAUAN, aspek PELANGGAN, aspek MAKLUMBALAS aspek bla bla bla......fikir lah sendiri.....

INOVASI ialah cara-cara lama diubah,dipinda,diperbaikki,ditokotambah,ditambahnilai, disemak, dikaji dan hasil nya ialah peningkatan output,produktiviti,kepuasan dan bla bla bla......

Anonymous said...

jadi,jika saya ingin mengkaji inovasi pengurusan dari segi penyimpanan data-data dan maklumat pelanggan,akaun,aduan umum,maklumbalas organisasi,laporan-laporan,bil tertunggak dan sebagainya di dalam sistem ePBT.kerana saya dapati penggunaan sistem tersebut adalah baru sahaja digunakan kerana dahulu mereka hanya menggunakan secara manual untuk menyimpan segala maklumat iaitu dicatat di dalam buku log atau disimpan di dalam fail sahaja.

di dalam sistem,semua maklumat yang diperlukan ada dan hanya perlu mencari dengan klik sahaja apa yang kita inginkan.ini dapat menjimatkan masa serta dapat diperolehi dengan cepat apabila diperlukan segera.dahulu dengan menggunakan manual agak sukar untuk mencari maklumat yang diperlukan sekiranya ingin dengan segera kerana perlu menyemak satu-persatu di dalam buku atau fail,lagipun senarai atau maklumat adalah banyak dan akan mengambil masa.adakah itu dianggap sebagai inovasi pengurusan dan bolehkah sekiranya saya memilih untuk mengkaji bahagian ini prof?

prof madya dr abd halim ahmad said...

Boleh juga kaji yang itu,tapi itu hanya satu aspek sahaja iaitu penggunaan IT dalam aspek prosedur. Bagaimana aspek yang lain ? Elok kaji juga....

Anonymous said...

Jadi prof,kene kaji inovasi pengurusan dari semua aspek dan bukan satu aspek sahaja ye prof?ok terima kasih prof..

Anonymous said...

Bukan kaji semua aspek.
Bukan kaji satu aspek.
Kajilah beberapa aspek.
Kaji aspek-aspek yang ada unsur inovasi.

Anonymous said...

Ok terima kasih prof..

Anonymous said...

18/06/2008
salam prof..
Hari ini saya punch card pada pukul 7.30 pagi.pada sebelah pagi tadi,saya telah memasukkan maklumat dan data jumlah pelesen mengikut kaum bagi tahun 2007 ke dalam bentuk jadual seperti dalam rujukan tahun 2006.data-data tersebut diambil dan dikira daripada buku laporan atau buku log maklumat pelanggan dan juga melalui sistem ePBT.selain itu,maklumat data tersebut dimasukkan bukan sahaja mengikut kaum malah mengikut jenis perniagaan yang dilakukan oleh pelaggan tersebut.

Pada sebelah petang pula iaitu masuk pada pukul 2.00 ptg apabila rehat selama 1 jam bermula pukul 1.00 tghari tadi,saya ditugaskan memasukkan maklumat pelanggan kategori lesen komposit iaitu peniaga di pasar malam,pasar tani,pasar harian dan pasar minggu.maklumat tersebut dimasukkan dalam senarai semua kategori yang telah disiapkan oleh kakitangan kanan di sini,saya hanya perlu menyambung bahagian komposit sahaja.maklumat ini juga dimasukkan dengan menggunakan mikrosoft office excel worksheet.maklumat ini penting dan perlu disiapkan segera kerana akan dibawa ke dalam mesyuarat agung nanti.

Hari hanya perkara yang saya nyatakan di atas sahaja yang saya lakukan.saya akan maklumkan dan memberi laporan lain kepada prof dari semasa ke semasa.terima kasih.

Anonymous said...

salam prof..
prof,saya nak tanya,saya dapati daripada kakitangan di sini tidak banyak perubahan yang berlaku di sini hanya penggunaan IT iaitu sistem ePBT sahaja yang berlaku perubahan,yang lain kebanyakannya masih lama seperti dahulu.jadi,bagaimana saya mahu mengkaji tentang inovasi pengurusan di sini sekiranya tiada inovasi berlaku di sini prof?saya risau tiada maklumat nanti apabila ingin menulis laporan saya..

perubahan mungkin akan berlaku jika organisasi ini berpindah ke bangunan baru pada bulan ogos nanti tetapi itupun tidak pasti lagi.so laporan tentang pengurusan atau inovasi yang berlaku perlu dihantar pada bulan kedua iaitu bulan julai kan prof,jadi bagaimana saya mahu mencari maklumat mengenai inovasi sekiranya tiada inovasi yang berlaku di sini?saya mohon pandangan dan nasihat prof..

Anonymous said...

sebelum cari apa inovasi, tulis dulu amalan yang dilakukan, kemudian tulis kelemahan, kemudian cadangkan inovasi baru untuk meningkatkan kecekapan.

Anonymous said...

salam prof..
terima kasih prof atas tunjuk ajar yang diberikan..

prof,boleh tak saya masukkan carta struktur organisasi dan bahagian serta pelan lokasi MPKK dalam laporan bahagian pertama ini?

Anonymous said...

prof,lagi satu saya nak tanya berapa page diperlukan untuk laporan pertama ini dan berapa paling minima page laporan pertama ini??

Anonymous said...

Boleh masukkan apa sahaja, kalau banyak dan panjang, jadikan LAMPIRAN.

Mukasurat ? ikut suka...

Anonymous said...

ok terima kasih prof..

Anonymous said...

24/6/2008
salam prof,
saya minta maaf sebab agak lama tidak memberi laporan kepada prof kerana tiada tugas yang diberikan di sini selam dua tiga hari ini.

pada hari ini saya check in agak awal iaitu pada pukul 7.30 tetapi terpaksa menunggu selama setengah jam kerana office di bahagian saya buka pada pukul 8.00 pagi.hari ini saya telah menggantikan tempat salah seorang kakitangan di sini kerana dia bercuti.saya memnjalankan tugasnya seperti mengeluarkan bil bagi pembayaran pendaftaran lesen.bil yang dikeluarkan perlu ditaip dan dicetak menggunakan mesin cetak dan tidak boleh hanya menulis secara manual di dalam bil tersebut seperti yang dilakukan sebelum ini.setelah pertukaran setiausaha majlis yang baru,sistem pengeluaran bil-bil perlu ditaip didalam komputer dengan menggunakan kaedah mikrosoft excel.selain itu,saya dapat mengetahui bagaimana cara mengeluarkan bil iaitu cara memasukkan nama dan alamat pemohon,jumlah bayaran dan jenis lesen yang dipohon.saya juga dapat mengetahui jumlah pembayaran lesen mengikut kategori-kategorinya.buat setakat ini hanya ini sahaja tugas yang diberi dan diajar kepada saya.saya akan memberikan laporan lagi sekiranya terdapat maklumat baru yang saya perolehi.

prof,draf laporan pertama perlu dihantar melalui email prof atau melalui zshare??

Anonymous said...

Jangan menulis bila diberi kerja. Kena lapor juga apa yg dibuat setiap hari,walaupun tiada kerja yg diberi. Ceritakan apa inisiatif diri untuk cuba mendapatkan maklumat untuk kajian. Kajian juga satu kerja.


Hantar secara email.

Anonymous said...

Ok saya faham prof,saya minta maaf..prof,laporan perlu dihantar ke alamat email prof ye,bukan zshare?

Anonymous said...

email saya.....dah banyak kali tanya,tapi emailnya mana dia ?

Anonymous said...

sori prof tertanya 2x plak,xperasan prof dah jawab tadi.huhuhu..

dalam proses prof,insyaallah esok saya hantar tp page xde limit kn prof?

Anonymous said...

tanya mukasurat pula ? kalau ayu punya pasal, satu mukasurat pun boleh.

Anonymous said...

takkan la satu mukasurat je prof.hehe..

ok terima kasih prof.

Anonymous said...

salam prof..
25/6/2008

hari ini saya punch in pada pukul 7.30 pagi tetapi masuk office pada pukul 8.00 pagi keran terpaksa menunggu kakitangan lain membuka pintu office.

pada sebelah pagi tadi saya telah membantu salah seorang pembantu tadbir di bahagian perlesenan ini untuk menyusun dan menyemak fail-fail permohonan lesen yang lama dan baru untuk mencari fail pemohon lesen yang tidak membayar sewa bagi gerai milik MPKK.fail tersebut ingin dibuka kembali dan perlu membuat surat perjanjian serta mengeluarkan notis kepada pemohon atau pmegang lesen yang enggan membayar sewa di bahagian perlesenan.tetapi tidak semua fail dapat diperolehi mengikut senarai pelanggan yang tidak membayar sewa tersebut kerana fail-fail tersebut sudah hilang atau telah disimpan di tempat lain.jadi ini akan menyukarkan untuk mengeluarkan surat dan notis kepada semua pelanggan yang tidak membayar sewa tersebut dan hanya segenlintir sahaja yang dapat dikesan.namun,usaha untuk mencari fail-fail yang hilang tersebut akan segera dilakukan oleh kakitangan yang bertanggungjawab terhadap penyimpanan fail tersebut.ini mungkin kerana sudah terlalu lama fail disimpan dan tidak dibuka dan juga mungkin kerana mereka meletakkan fail di tempat-tempat yang berlainan.hal ini keran,di bahagian perlesenan ini mempunyai ruang yang sempit dan terhad untuk menyimpan fail dan barang-barang lain yang banyak jadi terpaksa ditempatkan sebahagian fail ditempat lain iaitu di bahagian lain.

saya tidak tahu apa pula tugas saya pada sebelah petang ini.sekarang adalah waktu rehat dan saya berpeluang menggunakan komputer salah seorang kakitangan di sini.ini kerana saya tidak diberi komputer dan meja sendiri prof..

jika ada apa-apa maklumat dan laporan terkini saya akan maklumkan kepada prof dari semasa ke semasa..

lagi satu prof,
saya dah menghantar laporan pertama ke alamat email prof.prof dah terima ke laporan saya itu??

Anonymous said...

hoiii..haha..congrat2 2 u..aku ok kt sni..aku tgk kt ruangan ko ni adala idea skit nk wat report..k,nti aku tulis lg..jgn lupa bc tau!!!

Anonymous said...

26/6/2008
salam prof..

hari ini sperti biasa saya punch in pada pukul 7.35 pagi.

hari ini,pada sebelah pagi saya hanya membuat tugasan yang diberikan oleh majikan iaitu membuat graf jumlah tunggakan hasil sewaan bagi bulan mac 2007.graf dibuat dengan menggunakan power point.saya hanya menyiapkan draf sahaja dulu sebab ingin tunjukkan kepada majikan sama ada graf tersebut mengikut apa yang diinginkan atau ada yang perlu untuk ditambah.apabila sudah mendapat pengesahan daripada majikan saya nanti barulah saya meneruskan tugasan tersebut.tetapi pada sebelah pagi tadi majikan tiada di pejabat jadi terpaksalah saya tangguhkan dahulu tugas tersebut.

pada sebelah petang ini,saya hanya diberi tugas untuk memotong senarai ayat yang mengkehendaki pelanggan atau pemohon lesen untuk datang ke bahagian perlesenan untuk mengambil lesen.senarai tersebut akan dilekatkan kepada surat yang bakal dipos kepada pemohon atau pelanggan.saya akan pulang pada pukul 5 petang seperti biasa.

hanya ini sahaja laporan saya pada hari ini.saya akan memberi maklumat dan laporan yang terkini nanti.terima kasih..

prof,saya nak tanya,semalam prof cakap dalam laporan pertama saya ada maklumat yang boleh dikaji iaitu tempoh kelulusan lesen.jadi,saya perlu mengkaji tempoh kelulusan lesen ke prof pada bahagian kedua nanti atau kaji inovasi dahulu??

Anonymous said...

tempoh lesen tu hanya salah satu aspek inovasi, aspek yg lain mungkin banyak lagi.

Anonymous said...

jadi,untuk bahagian laporan kedua,saya perlu mencari seberapa mungkin aspek inovasi yang ada di bahagian perlesenan ini ye prof??

Anonymous said...

Gitu gitu lah adanya. Sudahkah dikenalpasti berapa aspek inovasi menarik yang ingin dikaji ?

Anonymous said...

salam prof...
mengenai aspek inovasi yang menarik dikaji,saya baru dapat mengenalpasti tiga aspek inovasi di bahagian perlesenan ini iaitu:

1)aspek penggunaan teknologi-dulu penggunaan sistem PBT untuk menyompan segala maklumat berkaitan perlesenan,sewaan dan juga pelanggan.kini sistem ini diperbaiki iaitu sistem ePBT dan ini didapati lebih pantas prosesnya berbanding sistem PBT yang dahulu.

2)penambahan kakitangan-saya dapati kakitangan di bahagian perlesenan ini baru sahaja ditambah seramai dua orang.dahulu kakitangan di sini hanya dua orang iaitu penolong pegawai dan seorang pembantu tadbir.kini,pembantu tadbir telah ditambah seramai dua orang lagi dan tugas dapat diagihkan seperti seorang bahagian lesen premis dan penjaja,seorang bahagian sewaan dan seorang bahagian iklan dan pasar.

3)aspek tempoh pengeluaran lesen seperti yang prof beritahu-kini,proses pengeluaran lesen agak pendek dan cepat berbanding dahulu kerana tugas telah dibahagi-bahagikan kepada kakitangan yang baru ditambah.selain itu,saya diberitahu oleh kakitangan di sini,dahulu proses pengeluaran atau kelulusan lesen mengambil masa agak sebulan tetapi kini setelah mendapat setausaha yang baru,proses pengeluaran atau kelulusan lesen cepat iaitu hari yang sama permohonan dibuat dan paling lewat pun hanya seminggu.

macam mana prof,ketiga-tiga aspek di atas,adakah dianggap sebagai inovasi???saya juga akan cuba mengenalpasti beberapa aspek lain yang ada inovasi lagi.

Anonymous said...

a'kum...brani ko tuduh ak nk meniru ye..ak suka melawat ko sbab...rindu rr....wakkakka

Anonymous said...

27/6/2008
salam prof..

hari ini seperti biase saya punch in pada pukul 7.30 pagi.pada hari ini bos saya bercuti dan pada masa yang sama jabatan penilaian ada membuat sedikit jamuan makan kerana seorang daripada pelajar praktikum di bahagian tersebut tamat praktikum pada hari ini.jadi saya dan kakitangan di sini turut serta dalam jamuan tersebut keran telah dijemput..

pada hari juga,saya hanya melakukan tugas yang diberi oleh bos saya dahulu iaitu membuat carta bar atau graf tentang jumlah tunggakan sewaan pada bulan mac.bos saya tidak menetapkan tarikh hantar dan dia beritahu supaya saya siapkan tugas tersebut apabila masa free dan buat perlahan-lahan.bos dan kakitangan di sini tidak memberi tekanan kepada saya semasa memberi tugas dan semasa ingin siapkan tugas yang diberi.jadi saya agak senang bekerja di sini.

hanya itu sahaj tugas yang saya lakukan pada hari ini dan saya akan maklumkan laporan dan maklumat lain pada masa akan datang..

tapi prof jgn lupa jwb pertanyaan saya yang terdahulu tadi ye prof,yang pasal inovasi tad.k terima kasih..

Anonymous said...

ok boleh diterima sebagai inovasi...

Anonymous said...

salam prof..
apa khabar prof hari ini??

prof,saya nak tanye..
1)dalam laporan kedua nanti hanya perlu menulis inovasi pengurusan bahagian,masalah,cadangan inovasi yang belum ada sahaja ke?

2)dalam laporan kedua perlu masukkan pengenalan dan kesimpulan?

Anonymous said...

prof..
ulasan karya perlu masukkan juga dalam laporan kedua nanti ke prof??

mohon prof beri tunjuk ajar kepada saya dalam menyiapkan laporan kedua ini kerana saya musykil dan tidak berapa faham bagaimana cara untuk membuat laporan kedua ini?

sekian..

Anonymous said...

pengenalan dan kesimpulan mesti ada.

ulasan karya lupakan dulu

tulislah dulu apa apa yg ayu fikir inovasi,nanti saya mudah komen berbanding andaian itu dan ini yg saya tak nampak.Tulis sikit dulu,nanti tahulah saya apa yg dimaksudkan oleh ayu.Lagipun saya juga keliru dan tak faham soalan dari ayu.

tulislah apa apa pun....

Anonymous said...

prof,
maksud soalan saya,dalam draf kedua apa yang perlu saya ceritakan?adakah inovasi dalam jabatan atau bahagian sahaja ataupun perlu sertakan juga yang lain seperti masalah dalam bahagian dan cadangan inovasi baru yang perlu ditambah atau dilakukan dalam bahagian perlesenan ini?

Anonymous said...

cerita bahagian perlesenan aje la

Anonymous said...

cadangan inovasi baru daripada masalah yang timbul dalam pengurusan perlesenan boleh x masukkan sekali dalam laporan kedua ini?

Anonymous said...

tersangat boleh

Anonymous said...

30/6/2008
salam prof..

hari ini seperti biasa saya punch in pada pukul 7.30 pagi.

hari ini ade dua tugas yang diberikan kepada saya iaitu:

1)melipat bil-bil sewaan dan memasukkannya ke dalam sampul untuk dipos kepada para pelanggan
2)membuat semula jadual senarai peniaga-peniaga yang menggunakan kaki lima kawasan MPKK tahun 2007.ini hanya untuk mengemaskini dan memperbaiki senarai yang lama dan untuk disimpan bagi memudahkan apabila diperlukan segera.

hanya ini tugas yang akan saya buat sehingga petang dan akan pulang pada pukul 5 petang.selepas ini komputer akan diguna oleh kakitangan lain.esok saya akan memberi laporan dan maklumat lagi kepada prof.

sekian,terima kasih..

Anonymous said...

ok terima kasih prof..

Anonymous said...

hai ayu...
kerja kuat-kuat ek.
biaq sht n cerdas.

Anonymous said...

salam prof..

prof,saya nak tanya,dalam draf kedua ini selain proses inovasi,masalah dan cadangan inovasi baru,boleh x kalau saya masukkan juga proses permohonan lesen dari awal hingga akhir??

mohon pandangan prof..

Anonymous said...

Tersangat boleh

Anonymous said...

salam prof,

prof,
1)dalam laporan kedua ini kena masukkan soal selidik ke atau soal selidik di bahagian laporan ketiga nanti??

2)jika saya ingin nyatakan masalah dan cadangan inovasi baru,temubual dan soal selidik kepada kakitangan dan pelanggan perlu ke prof?

Anonymous said...

01/07/2008

salam prof..

pada hari ini sperti biasa saya punch card pada pukul 7.30 pagi.
pada sebelah pagi saya membantu salah seorang kakitangan di sini untuk melayan atau menerima permohonan lesen daripada pelanggan kerana seorang daripada kakitangan iaitu pembantu tadbir di bahagian lesen ini keluar untuk pergi ke klinik gigi,dia sakit gigi pada hari ini.jadi saya menggantikan tempatnya buat sementara waktu.pada sebelah pagi tadi,agak ramai pelanggan yang datang untuk berurusan.ada yang memohon lesen premis,lesen iklan dan banner,mengambil lesen yang telah siap dan memohon sewa di premis atau gerai milik MPKK.

pada sebelah petang ini saya membuat tugasan iaitu menaip atau menyalin kembali senarai nama peniaga serta bayaran yang dikenakan bagi peniaga-peniaga tepi bangunan UDA dan belakang satation bas iaitu di kaki lima pada tahun 2007.selesai tugasan ini,saya menyambung kembali tugasan saya kelmarin iaitu memasukkan bil-bil sewaan ke dalam sampul surat untuk diposkan kepada pelangga atau penyewa premis dan gerai MPKK.

hanya ini sahaja tugasan saya pada hari ini.saya akan memberi laporan kepada prof lagi dari semasa ke semasa.

sekian..

Anonymous said...

salam prof,

prof,
1)dalam laporan kedua ini kena masukkan soal selidik ke atau soal selidik di bahagian laporan ketiga nanti??

2)jika saya ingin nyatakan masalah dan cadangan inovasi baru,temubual dan soal selidik kepada kakitangan dan pelanggan perlu ke prof?

Anonymous said...

soalan ayu berkaitan ALATAN KAJIAN iaitu soalselidik. JUGA berkaitan RESPONDEN iaitu siapa yang akan dikaji.

soalan yang paling awal ditanya dan perlu ditetapkan lebih awal ialah APA YANG HENDAK DIKAJI. MENGAPA PERLU DIKAJI. Semua ini bertanya soalan PERMASALAHAN KAJIAN dan OBJEKTIF KAJIAN.

Jadi tentukan terlebih dahulu APA yang nak dikaji. Aspek mana nak dikaji. Apa masalahnya kalau dikaji perkara itu, Apa matlamat akhir yang dijadikan objektif kajian. ????

Selepas itu baru kita cari ALAT apa yg sesuai untuk dikaji dan SIAPA yang perlu kita jumpa untuk mencapai persoalan pertama tadi.

Anonymous said...

mintak maaf prof,
saya kurang faham dengan apa yang perlu dikaji.inovasi pengurusan itu bukan apa yang perlu saya kaji ke prof??adakah saya perlu mencari skop kajian lain atau aspek tumpuan lain yang perlu dikaji??jadi apa kaitan dengan skop kajian yang saya kaji dengan inovasi pengurusan??

lagi satu,semua ini iaitu apa yang perlu dikaji seperti yang prof cakapkan tadi,adakah dimasukkan juga dalam laporan kedua??

sekian..mohon tunjuk ajar prof.

Anonymous said...

tahniah..dapat no 1. ayu nya cik ayu kita.

prof madya dr abd halim ahmad said...

inovasi pengurusan adalah aspek umum. Apa lagi kategori yg nak dikaji dlm pengurusan tu. Pengurusan tu apa dia.Apa yg nak diurus,bgm mengurus,apa masalah mengurus,apa inovasi dilakukan untuk menambahkan kecekapan mengurus.

semua itu ditulis dlm laporan kedua

Anonymous said...

salam prof..

Jadinya,soal selidik xperlu lagi lah dalam laporan kedua ini ye prof?hanya perlu kenalpasti apa yang hendak dikaji dahulu,macam itu ke prof?

Anonymous said...

ya...kot

Anonymous said...

ya kot,ape maksud prof??

Anonymous said...

prof..
jika saya memilih untuk mengkaji proses pengurusan lesen iaitu bagimana proses lesen dijalankan,berapa tempoh pengeluaran lesen,masalah yang timbul semasa proses tersebut,apa inovasi yang ada dan perlu ditambah bagi menambahkan kecekapan pengurusan dalam perlesenan ini.bolehkah prof??apa pandangan dan cadangan prof??

Anonymous said...

02/07/2008
salam..

Pada pagi ini saya punch card pada pukul 7.30 seperti hari-hari sebelumnya..pada sebelah pagi saya hanya menyambung tugas saya kelmarin iaitu memasukkan bil-bil sewaan bagi gerai MPKK untuk diposkan kepada peniaga-peniaga yang menjalankan perniagaan di gerai-gerai MPKK tersebut supaya mereka hadir ke sini bagi membayar sewa dan juga tunggakan sewa tersebut.bil-bil tersebut memang banyak dan tidak mudah untuk siapkannya dalam masa sehari.

Pada sebelah petang ini pula,saya membuat carta bar mengenai penyata pendapatan sebenar lesen perniagaan iaitu lesen kenderaan,lesen perdagangan dan perkilangan dan lesen petroleum.terdapat tujuh belas jenis lesen semuanya yang perlu saya masukkan sebagai carta bar dan saya baru menyiapkan tiga jenis lesen yang telah saya nyatakan tadi.saya membuat carta berhati-hati dan masih belajar untuk membuat carta yang menggukan power point ini kerana saya jarang menggunakan power point untuk membuat carta dan biasanya saya membuat dengan menggunakan mikrosoft excel.saya akan menyambung tugasan ini pada keesokkan hari kerana tepat pukul 5.00 petang saya akan pulang.

sekian laporan saya untuk hari ini..

Anonymous said...

prof..
jika saya memilih untuk mengkaji proses pengurusan lesen iaitu bagimana proses lesen dijalankan,berapa tempoh pengeluaran lesen,masalah yang timbul semasa proses tersebut,apa inovasi yang ada dan perlu ditambah bagi menambahkan kecekapan pengurusan dalam perlesenan ini.bolehkah prof??apa pandangan dan cadangan prof??

prof madya dr abd halim ahmad said...

Itulah aspek yang paling baik dikaji. Boleh mulakan pengumpulan bahan melalui:

1. dokumen kat pejabat tu
2. temubual dgn staf staf yang mengurus aspek aspek tersebut.Tanya APA,BAGAIMANA,MENGAPA ,apa kesannya,apa komen mereka sistem tu baik atau tak baik.
3. soalselidik dgn PELANGGAN dan staf. Bila siap 1) dan 2) baru buat soalselidik untuk pelanggan dan STAF. Bulan ke TIGA baru buat soalselidik ni

Anonymous said...

Jadi untuk bulan kedua ini,saya perlu mencari maklumat dan menulis 1) dan 2) yang prof cakapkan itu ye prof??

Anonymous said...

Terima kasih atas tunjuk ajar prof..

Anonymous said...

03/07/2008

salam prof..
hari ini seperti biasa saya punch in pada pukul 7.30 pagi.
Pada sebelah pagi saya hanya menggantikan kakitangan atau pembantu tadbir di sini untuk melayan pelanggan yang datang berurusan.hal ini kerana dua orang pembantu tadbir di sini keluar untuk pergi minum pagi dan juga ada hal tertentu yang perlu diselesaikan segera.jadi saya perlu menggantikan mereka buat sementara bagi mengelakkan pelanggan menunggu terlalu lama.pada pukul 11 pagi pula saya keluar minum dengan kawan-kawan di sini.

Pada sebelah petang ini pula barulah saya berpeluang untuk menyambung tugasan saya kelmarin iaitu membuat carta bar bagi penyata pendapatan jabatan perlesenan pada tahun 2005,2006 dan 2007.kelmarin saya membuat carta bagi lesen kenderaan,lesen perdagangan dan perkilangan serta lesen petroleum.hari ini pula saya membuat carta bagi tiga lagi jenis lesen iaitu lesen tempat hiburan,lesen peruncit dan lesen penjaja.setakat in baru enam jenis lesen yang saya siapkan membuat carta dan ada sebelas jenis lesen lagi yang perlu saya persembahkan dalam power point ini.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.saya akan maklumkan apa-apa maklumat dan laporan lagi kepada prof dari semasa ke semasa.

sekian..

Anonymous said...

salam prof..

prof saya nak tanye,perlukah saya menghantar kembali laporan pertama saya kepada prof kerana rujukan tidak dimasukkan dalam laporan pertama yang saya hantar kepada prof hari itu??atau saya teruskan saja membuat laporan kedua??

Anonymous said...

04/07/2008

salam prof..
hari ini sperti biase saya punch in pada pukul 7.30 pagi.

pada hari ini saya hanya menyambung tugas saya yang masih belum selesai iaitu membuat carta bar bagi penyata pendapatan sebenar jabatan perlesenan ini.pada hari ini saya telah menyiapkan sepenuhnya carta setiap jenis lesen yang ada iaitu sebanyak sebelas jenis lesen perniagaan tetapi huraian bagi setiap carta belum siap sepenuhnya lagi.ini kerana bos saya meminta saya membuat carta serta huraiannya sekali dan juga menyediakan satu presentation yang menarik kerana beliau mahu lihat bagaimana saya dapat menghasilkan sesuatu persembahan presentation dalam bentuk power point..

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan untuk hari ini.saya akan maklumkan maklumat atau laporan saya kepada prof dari semasa ke semasa..

sekian..

Anonymous said...

07/07/2008

salam prof..
pada pagi ini seperti biasa saya punch in pada pukul 7.30 pagi..
pada sebelah pagi saya manyiapkan tugasan saya iaitu membuat carta bar penyata pendapatan jabatan perlesenan mengikut kategori lesen pada tahun 2005, 2006 dan 2007.akhirnya saya berjaya menyiapkan atau menyelesaikan tugasan yang diberikan kepada saya itu.saya tidak tahu bagaimana hasil kerja saya itu sama ada bos saya berpuas hati atau tidak kerana dia belum lagi melihat dan menyemak hasil kerja saya itu,walau bagaimanapun,saya telah berusaha untuk membuat yang terbaik..selesai tugasan tersebut,saya pula membantu salah seorang kakitangan di sini iaitu en. Rahman untuk mencetak senarai penyata kerja lebih masa atau OT oleh kakitangan.senarai tersebut ingin dihantar dan disemak oleh bos saya nanti.

pada sebelah petang pula,saya telah diberi tugas oleh bos saya untuk membetulkan atau memperbaiki manual prosedur jabatan kesihatan iaitu memasukkan teks ke dalam gambar rajah.terdapat enam gambar rajah yang perlu saya edit kembali bagi menampakkannya kemas dan tersusun.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.saya akan maklumkan kepada prof kemudian jika terdapat maklumat terkini.

sekian..

Anonymous said...

salam prof..

prof,dalam jabatan atau bahagian perlesenan ini saya diberitahu bahawa dahulu sebelum lesen dikeluarkan pihak jabatan atau bahagian ini perlu mendapat kelulusan daripada pihak bomba dan kesehatan terlebih dahulu dan ini semua dibuat sendiri oleh jabatan atau bahagian dan seterusnya baru keluarkan lesen.tetapi kini,saya dapati terdapat perubahan iaitu pihak jabatan atau bahagian perlesenan ini hanya mengeluarkan lesen perniagaan sahaj dan tidak lagi berurusan dengan pihak bimba dan kesihatan.malahan urusan dengan bomba dan kesihatan adalah tanggungjawab pemohon lesen tersebut dan mereka sendiri yang harus selesaikannya sendiri.oleh itu,tempoh pengeluaran dan kelulusan lesen menjadi cepat dan mudah..soalan saya ialah:

1)adakah itu dikira inovasi dari aspek prosedur atau aspek lain?

2)atau adakah aspek itu dikira dalam aspek tempoh pengeluaran atau kelulusan lesen tersebut?

mohon tunjuk ajar dan pandangan prof..

sekian..

Anonymous said...

08/07/02008

salam prof..
hari ini seperti biasa saya punch in pada pukul 7.30 pagi..pada hari ini saya hanya membantu bos saya untuk membuat carta aliran bagi manual prosedur jabatan kesihatan.carta aliran tersebut adalah berkaitan dengan aktiviti jabatan iaitu carta aliran penyemburan "fogging" nyamuk aedes di kawasan MPKK dan pemantauan kawalan kesihatan.terdapat enam carta aliran yang perlu dibuat berhati-hati dan memerlukan sepenuh penelitian supaya ia nampak kemas dan tersusun.jika bos saya tidak berpuashati,saya akan perbetulkan kembali.walau bagaimanapun,bos saya amat baik dan memberi tunjuk ajar serta teguran dengan lembut dan tidak mengeluarkan kata-kata kesat.oleh itu,setiap pekerjanya amat menghormati dan senang bekerja dengannya..

hari ini hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan..

sekian..

Anonymous said...

19/07/2008

salam prof..

hari ini saya punch in pada pukul 7.40 pagi,lewat sedikit daripada biasa.
oada hari ini saya hanya melakukan tugas membantu bos saya membuat carta seperti kelmarin tetapi hari ini membuat carta aliran berkenaan proses memberi lesen,membatalkan lesen dan sebagainya daripada itu.

pelanggan juga tidak begitu ramai yang datang berurusan pada hari ini.sekian sahaj laporan saya pada hari ini dan saya akan memberi maklumat atau laporan dari semasa ke semasa..

sekian..

Anonymous said...

hoiii..yong wtpee 2..yoep ok..yoep sni hari2 deme ajo bahasa tagalog peeraag ni..naek biol otak yoep dengo deme mengajo..ckp pun dh len mcm skang ni..atte,dh deme mgajo,yeop ikt je..huhu..tp grik tetap dihati yeop..report hg ktne dh??

Anonymous said...

10/07/2008
salam prof..

saya punch in seperti biasa pada pukul 7.30 pagi.hari ini tugas saya hanya seperti berikut:

1)membuat surat rasmi maklumbalas berkaitan permohonan orang awam atau pelanggan bagi persembahan atau hiburan di tokong-tokong kaum Cina dan India.

2)menstapler borang-borang permohonan bagi lesen penjaja sebanyak 50 set.

3)membantu kakitangan di jabatan OSC iaitu di bahagian pembangunan membuka fail-fail skim perumahan dan fail pembangunan projek.

ini sahaja tugas yang saya lakukan untuk hari ini.maaf sebab hari ini baru saya menulis laporan untuk kelmarin kerana saya baru dapat alamat blog yang baru ini.

sekian..

Anonymous said...

11/07/2008
salam prof..

pada pukul 7.45 pagi saya punch in lewat sdikit daripada biasa.pada hari ini saya melakukan tugas seperti berikut:

1)cop surat-surat permohonan dan juga maklumbalas daripada pelanggan, MPKK, jabatan-jabatan yang berkaitan di dalam satu fail.setelah cop perlu diisi tarikh, bilangan dan juga daripada mana surat tersebut diperolehi.

2)memasukkan syarat-syarat permohonan dan kelulusan lesen komposit bagi premis ke dalam fail-fail maklumat pelanggan atau pemohon yang telah siap lesen yang dipohon mereka.

3)membuat surat perjanjian bagi premis dan gerai milik MPKK yang disewa oleh peniaga dan surat tersebut akan dikepilkan satu salinan pada fail dan satu salinan kepada peniaga yang gagal untuk membayar tunggakan sewa kepada bahagian perlesenan ini.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

salam prof..

prof,dalam jabatan atau bahagian perlesenan ini saya diberitahu bahawa dahulu sebelum lesen dikeluarkan pihak jabatan atau bahagian ini perlu mendapat kelulusan daripada pihak bomba dan kesehatan terlebih dahulu dan ini semua dibuat sendiri oleh jabatan atau bahagian dan seterusnya baru keluarkan lesen.tetapi kini,saya dapati terdapat perubahan iaitu pihak jabatan atau bahagian perlesenan ini hanya mengeluarkan lesen perniagaan sahaj dan tidak lagi berurusan dengan pihak bimba dan kesihatan.malahan urusan dengan bomba dan kesihatan adalah tanggungjawab pemohon lesen tersebut dan mereka sendiri yang harus selesaikannya sendiri.oleh itu,tempoh pengeluaran dan kelulusan lesen menjadi cepat dan mudah..soalan saya ialah:

1)adakah itu dikira inovasi dari aspek prosedur atau aspek lain?

2)atau adakah aspek itu dikira dalam aspek tempoh pengeluaran atau kelulusan lesen tersebut?

mohon tunjuk ajar dan pandangan prof..

sekian..

Anonymous said...

14/07/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.40 pagi lewat sedikit daripada biasa..

saya melakukan tugas iaitu membantu kakitangan di sini iaitu Kak Mas untuk menyemak dan edit semula senarai nama dan maklumat pemohon lesen bagi lesen premis,penjaja,gerai dan juga komposit di dalam mikrosoft excel..senarai tersebut telah siap dan cuma perlu ditambah sedikit nama dan maklumat pemohon lesen yang tertinggal untuk dimasukkan..

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 14/7/2008 bukannye 15/7/2008

Anonymous said...

15/07/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.45 pagi lewat sedikit dari biasa..

hari ini tugasan saya hanya mencari maklumat tentang pelancongan kuala kangsar untuk dimasukkan ke dalam blog kuala kangsar dan dijadikan iklan.saya hanya membantu salah seorang kakitangan di MPKK ini yang meminta saya untuk membantunya mencari maklumat berkaitan kuala kangsar.

ini sahaj tugas saya hari ini..

sekian..

Anonymous said...

16/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
hari ini saya membuat tugasan iaitu seperti berikut:

1)mencetak senarai pelesen bagi kategori industri borong, runcit, kenderaan bermotor, kafe siber dan restoran.s4enarai tersebut akan dihantar kepada Furniture Industry Technology (FITEC) dan Jabatan Perangkaan Malaysia untuk menjadi rujukan kepada pihak tersebut.

2)membuat surat rasmi maklumbalas permohonan pihak FITEC dan Jabatan Perangkaan Malaysia kepada pihak Majlis Perbandaran Kuala Kangsar untuk mendapatkan senarai pelesen tersebut.

3)mengecop bilangan senarai kandungan jilid surat-surat yang diterima dan dikeluarkan oleh pihak Majlis.

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini.saya akan maklumkan kepada prof laporan dan maklumat terkini dari semasa ke semasa.

sekian..

Anonymous said...

17/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi..tugas yang saya lakukan pada hari ini ialah

1)Fotostat syarat-syarat kelulusan lesen bagi komposit premis makanan dan premis perniagaan sebanyak 200 salinan dan menstapler setiap salinan tersebut..

2)fotostat borang-borang permohonan bagi lesen penjaja, perniagaan dan iklan sebanyak 200 salinan dan seterusnya menstapler salinan-salinan tersebut..

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan untuk hari ini.

sekian..

Anonymous said...

18/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.30 pagi.
tugas saya hari ini ialah mencetak atau print senarai gerai dan kedai di kawasan kuala kangsar yang melibatkan kedai buku,pakaian,runcit,kedai makan dan stesen minyak.senarai tersebut dicetak kerana terdapat pelanggan yang inginkan senarai tersebut bagi tujuan rujukan tertentu.seterusnya saya membuat tugas iaitu menaip atau memasukkan senarai syarikat di kawasan kuala kangsar dan dimasukkan ke dalam satu jadual bagi menampakkannya kemas.

Anonymous said...

Satu inovasi apabila ditukar cara baru. Dulu kena rujuk BOMBA dan KESIHATAN tapi sekarang telah diubahsuai,maka dikira INOVASI.

Hantarlah deraf yang telah ditulis apa-apa sahaja aspek inovasi untuk saya semak

Anonymous said...

21/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
hari ini saya menjalankan tugas

1)mencetak atau print senarai pelesen.

2)memasukkan jumlah senarai pelesen yang telah dicetak tadi ke dalam jadual mengikut kategori lesen seperti lesen premis,gerai,komposit,penjaja,pasar,gunting rambut,rumah tumpangan,tukang,runcit,makanan dan minuman dan cawangan sungai siput.

3)membuat graf garis bagi senarai penyata pendapatan jabatan perlesenan bagi tahun 2005,2006 dan 2007 dengan menggunakan power point.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 21/7/2008 bukannye 22/7/2008

Anonymous said...

22/7/2008

salam..
saya punch in pada hari ini pada pukul 7.30 pagi..
hari ini saya melakukan tugas seperti berikut:

1)mencari dan mengumpul senarai penyata kutipan mengikut bank bagi sewa gerai,ruang niaga,petak bas dan penghutang sewa bangunan lain pada bulan januari,februari,mac,april,mei,jun dan julai.

2)fotostat syarat-syarat kelulusan lesen untuk permis perniagaan gunting rambut sebanyak lima puluh (50) salinan.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini..

sekian..

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 22/7/2008 bukannye 23/7/2008

Anonymous said...

23/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.30 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah

1)buat senarai bagi senarai pelesen dan tarikh ianya didaftarkan.

2)masukkan maklumat pelesen ke dalam jadual lesen bagi bulan Jun sahaja.

3)buka fail bagi pemohon lesen premis dan gerai yang memohon pada hari ini.

ini sahaja tugas saya pada hari ini..

sekian...

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 23/7/2008 bukannye 24/7/2008

Anonymous said...

24/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.30 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah

1)menyambung tugas semalam iaitu memasukkan senarai pelesen mengikut kategori lesen yang diluluskan pada bulan Jun 2008 sahaja.

2)menggantikan salah seorang kakitangan yang ada kerja luar dalam program pemutihan.

-program pemutihan ialah memantau dan memeriksa kawasan-kawasan perniagaan serta perumahan sama ada terdapat aktiviti yang dijalankan tidak ada lesen perniagaan,jika terdapat aktiviti perniagaan di kawasan perumahan dan jika terdapat aktiviti penambahan bahagian rumah yang tidak mendapatkan kebenaran..

ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

25/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.30 pagi seperti biasa.
tugas saya pada hari ini ialah

1)memasukkan senarai nama premis,alamat,nama pemilik syarikat atau premis yang mendaftar lesen kedai cermin mata di daerah kuala kangsar ke dalam satu jadual lengkap.

2)mengeluarkan bil daftar lesen premis.

3)buka fail pelesen bagi lesen premis,gerai dan penjaja.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

28/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)membuat surat rasmi maklumbalas kepada Persatuan Optik Malaysia mengenai permohonan mereka untuk mendapatkan senarai kedai cermin mata atau premis optik di seluruh daerah kuala kangsar.

2)memasukkan tarikh kelulusan lesen mengikut kategori pada bulan jun dan mei 2008 ke dalam jadual yang telah dibuat kelmarin.

3)memasukkan data ke dalam laporan bahagian perlesenan bagi bulan januari 2008.

ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

salam..
prof,saya sudah menghantar draf laporan kedua saya kepada email prof..prof sudah terima belum??
harap prof semak laporan saya itu dan berikan komen sama ada saya boleh teruskan membuat laporan kedua atau perlu membaiki laporan kedua saya itu..

Anonymous said...

29/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)buat senarai minit mesyuarat bagi Januari 2008.

2)melipat bil-bil sewa

3)buat cover dan senarai jumlah OT ke dalam kertas kerja untuk bulan ramadhan 2008.kertas kerja tersebut akan dibawa dan dibentangkan ke dalam mesyuarat kewangan.

sekian..

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 29/7/2008 bukannye 30/7/2008

Anonymous said...

salam prof..

prof,saya sudah menghantar draf laporan kedua saya kelmarin,prof sudah terima ke?kalau sudah terima prof beritahu saya ye.terima kasih prof.

Anonymous said...

30/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.00 pagi.
hari saya membuat tugas seperti berikut:

1)menambah isi kandungan minit mesyuarat bazar ramadhan kelmarin iaitu membuat surat atau borang permit sementara bagi penjaja bazar ramadhan yang berniaga kuih raya.

2)membuat notis perniagaan bagi bazar ramadhan.

3)melipat dan memasukkan bil-bil sewaan ke dalam sampul surat.

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

31/7/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.40 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)menyambung tugas melipat serta memasukkan bil-bil sewaan ke dalam sampul surat untuk dipos kepada penyewa.

2)menggantikan salah seorang kakitangan di sini iaitu kak mas kerana dia menghadiri mesyuarat kewangan.saya menggantikan dia dalam menerima permohonan lesen perniagaan seperti premis dan gerai serta keluarkan bil-bil lesen dan daftar.

ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian.

Anonymous said...

1/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas yang saya lakukan pada hari ini ialah seperti berikut:

1)sebelah pagi saya mencetak atau print senarai penyata akaun individu pemegang lesen tahun 2008. akaun-akaun tersebut adalah dikeluarkan bagi pemegang lesen yang tidak membayar dan mengambil lesen yang telah siap.

2)sebelah petang pula,memasukkan senarai penyata akaun individu yang telah dicetak atau print ke dalam fail individu tersebut.

ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

4/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah seperti berikut:

1)membetulkan jumlah anggaran pendapatan bazar dan expo ramadhan 2008 bagi kuih raya.

2)memasukkan jumlah tambahan bagi anggaran perbelanjaan bulan ramadhan 2008 iaitu menambah kabel twin flat 2.5 mm dan lampu fluorescent.

3)mengeluarkan bil bagi permohonan lesen iklan atau banner.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

salam prof..

prof,dimana prof sekarang?bagaimana dengan laporan kedua saya,prof sudah menerimanya atau tidak?bagaimana isinya boleh diterima atau perlu diperbaiki?jika prof tidak menerimanya saya hendak attach semula..jika prof ada masa tolong jawab soalan saya dalam ruangan ini prof?

Anonymous said...

5/8/2008

salam prof,
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)memasukkan maklumat pelesen bagi premis,penjaja,gerai,runcit,tukang dan rumah tumpangan yang lulus pada bulan Julai 2008 ke dalam jadual mengikut kategori seperti nama pelesen,nombor kad pengenalan,alamat,tarikh kelulusan dan bayaran lesen setahun.
maklumat ini adalah untuk minit mesyuarat bagi bulan Julai 2008.

ini sahaja tugas saya pada hari ini..

sekian..

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 5/8/2008 bukannye 6/8/2008

Anonymous said...

6/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi seperti biasa.tugas saya pada hari ini ialah seperti:

1)menyambung tugas semalam iaitu memasukkan maklumat pelesen bagi premis,penjaja,gerai,runcit,tukang dan rumah tumpangan yang lulus pada bulan Julai 2008 ke dalam jadual mengikut kategori seperti nama pelesen,nombor kad pengenalan,alamat,tarikh kelulusan dan bayaran lesen setahun.
data ini adalah untuk minit mesyuarat bulanan.

2)menggantikan tempat kakitangan di sini iaitu kak mas untuk menerima permohonan lesen dan mengeluarkan bil lesen kepada pelanggan kerana dia ada urusan di luar.

ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

7/8/2008

salam prof..
hari ini saya punch in pada pukul
7.15 pagi seperti biasa.
hari ini tiada tugas yang diberikan kepada saya.saya cuma menggantikan tempat salah seorang kakitangan untuk menerima permohonan lesen,keluarkan bil lesen dan membuka fail.kakitangan tersebut ialah kak mas kerana dia menghadiri mesyuarat SUK di Ipoh dan sebelah petang ini menggantikan nadia kerana dia pergi kerja luar iaitu operasi pemutihan yang hanya dilakukan pada sebelah petang sahaja.

sekian..

Anonymous said...

8/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 seperti biasa.tugas saya pada hari ini ialah:

1)mengecop dan menulis atau mengisi ruangan negeri,tempat dan jabatan ke dalam resit CIP C bagi bazar ramadhan 2008 tidak lama lagi.

2)memotong kertas-kertas yang terpakai untuk dibuat sebagai kertas nota atau jika ingin mencatat sesuatu yang penting.

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

12/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.20 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)memasukkan atau menulis jumlah bayaran bagi permit penjaja sementara bazar ramadhan 2008 di Arena Square iaitu sebanyak RM 150.00 ke dalam buku resit CIP C yang akan diberikan kepada para pelanggan serta simpanan MPKK.

2)mencetak atau print senarai penyewa seramai 145 orang dan jenis perniagaannya sekali.

hanya ini sahaja tugas yang saya lakukan pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 11/8/2008 bukannye 12/8/2008

Anonymous said...

12/8/2008

Salam prof..
Saya punch in pada pukul 7.20 pagi.
Tugas saya pada hari ini ialah seperti:

1)call atau telefon pelanggan atau pelesen yang tidak datang untuk mengambil dan membayar lesen yang telah lulus supaya hadir ke MPKK bahagian Perlesenan untuk menuntut dan membayar lesen tersebut.jika gagal berbuat demikian,lesen tersebut akan dibatalkan.

2)mencetak atau print senarai induk penyewa bagi pasar awam Padang Rengas,pasar awam Liman Kati,pasar awam Sauk,pasar awam Manong,pasar awam Jerlun,gerai Terminal Bas,Petak Bas,petak teksi,pondok teksi,gerai Rumah Awam 4 dan gerai Taman Sri Medan.

3)mencetak atau print senarai penyewa yang berhutang dengan menggunakan Sistem ePBT.

ini sahaja tugas saya.
sekian..

Anonymous said...

13/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)fotostat surat-surat jawapan yang dikeluarkan oleh MPKK.

2)cop surat-surat tersebut.

3)mengira jumlah senarai penyewa yang berhutang dengan MPKK.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

14/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)pergi ke Arena Square untuk aktiviti atau acara cabutan undi bagi peniaga-peniaga bazar ramadhan 2008.

2)masukkan maklumat peniaga-peniaga yang telah berdaftar untuk berniaga di bazara ramadhan tersebut ke dalam jadual.Maklumat tersebut adalah seperti bilangan,nama peniaga,jenis perniagaan,no. resit/bayaran dan no. petak.

ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

15/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ialah

1)menyambung tugas semalam iaitu masukkan maklumat peniaga-peniaga yang telah berdaftar untuk berniaga di bazara ramadhan tersebut ke dalam jadual.Maklumat tersebut adalah seperti bilangan,nama peniaga,jenis perniagaan,no. resit/bayaran dan no. petak.

2)susun semula borang-borang bazar ramadhan 2008 yang telah dipohon oleh peniaga kelmarin mengikut peringkat nombor yang teratur dan kategori iaitu Arena Square dan bawah khemah kanopy Arena Square.borang-borang tersebut akan dimasukkan ke dalam fail yang berasingan.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini..

Anonymous said...

18/08/2008

SALAM PROF..
Saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah seperti berikut:

1)kemaskini fail pemohon atau pelesen atau peniaga yang telah memohon lesen perniagaan.di dalam fail tersebut lihat atau semak sama ada staf sudah key in atau masukkan maklumat ke dalam sistem atau pun tidak, sama ada pihak lesen sudah keluarkan lesen atau belum dan memasukkan jumlah bilangan surat yang dikeluarkan atau diterima oleh MPKK.

2)print atau mencetak senarai penyata akaun untuk semakan sama ada pelanggan atau pelesen sudah membayar bil lesen atau belum.

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini..
sekian..

Anonymous said...

19/08/2008

salam prof..
hari ini saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah seperti berikut:

1)membuat surat rasmi tentang maklumbalas permohonan lesen oleh peniaga di kawasan bukan milik atau jajahan MPKK.

2)menyambung tugas kelmarin iaitu mencetak penyata akaun individu untuk memeriksa sama ada mereka sudah membayar atau belum.

3)membantu mengecop stiker bagi kain rentang sebanyak lima puluh (50)keping.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

20/08/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)fotostat surat arahan atau kempen mengibar bendera-bendera sempena hari kemerdekaan yang ke 51tidak lama lagi.surat tersebut di fotostat sebanyak 400 salinan untuk diberikan kepada semua premis-premis perniagaan di kawasan MPKK.

2)fotostat senarai atau jumlah bajet untuk 2008 sebanyak dua salinan untuk dibawa oleh bos ke dalam mesyuarat bajet tahunan.

3)mengira jumlah hutang oleh penyewa yang berhutang dengan MPKK.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

21/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.20 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)menyambung tugas kelmarin iaitu mengira jumlah hutang oleh penyewa yang berhutang dengan MPKK.

2)membuat surat notis bagi makluman kepada pemohon yang berminat untuk berniaga di bazar ramadhan 2008 nanti.

3)mengeluarkan dan menerima permohonan lesen iklan,permit sementara dan bazar ramadhan.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini..

Anonymous said...

22/8/2008

salam prof..
punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah mengasingkan bil-bil bayaran seperti bil lesen,bil air dan juga bil sewaan mengikut kategori masing-masing.

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

25/08/2008

salam prof..
punch in pada pukul 7.45 pagi.
tugas saya pada hari in ialah:

1)mengeluarkan bil-bil dan juga permohonan peniaga bagi Ekspo Ramadhan di Bandar Baru 2008.

2)memasukkan data-data atau maklumat-maklumat peniaga yang telah memohon untuk berniaga Ekspo Ramadhan yang tadi ke dalam jadual di komputer dengan menggunakan mikrosoft excel.

3)memasukkan kesemua borang-borang permohonan Ekspo Ramadhan di Bandar Baru tersebut ke dalam fail mengikut kategori iaitu Bazar Ramadhan di Arena Square, bawah khemah kanopi Arena Square dan Bandar Baru 2008.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

26/08/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.30 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)mencari semula fail-fail premis yang telah disita perniagaannya bagi memeriksa data dan maklumat mereka.fail-fail tersebut adalah dari tahun 1991,1998,2001 dan 2008.

hanya ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

27/08/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah seperti berikut:

1)mengira jumlah pelesen atau pemohon lesen perniagaan yang telah berdaftar mengikut kaum bagi tahun 2008.

2)menerima permohonan lesen gerai dan mengeluarkan bil-bil lesen yang baru memohon.

sekian sahaja tugas pada hari ini..

Anonymous said...

28/08/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah seperti berikut:

1)menerima permohonan lesen daripada pemohon dan keluarkan bil daftar.

2)mencari fail pemohon atau pelesen yang telah dibatalkan lesennya bagi tahun 2003 dan 2007.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

29/08/2008

salam prof
punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas hari ialah:

1)membuat tanda nama fail serta membuka fail bagi bazar ramadhan di Arena Square,Manong,Sauk,Padang Rengas dan expo ramadhan di Bandar Baru 2008.

2)menghadiri perjumpaan perpisahan dengan Setiausaha (SU) MPKK yang akan bertukar perkhidmatannya di Kuala Lumpur.

3)menerima permohonan lesen iklan,gerai,penjaja dan premis serta mengeluarkan bil pembayaran daftar.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 29/8/2008 bukannye 2/9/2008

Anonymous said...

2/9/2008

salam prof..
saya punch in pada hari ini pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)membuat bilangan pada fail pemohon lesen untuk disemak oleh penolong pegawai.

2)mengeluarkan bil daftar lesen permit sementara kaki lima dan iklan.

3)memasukkan data atau maklumat pemohon bazar ramadhan di Chandan Putri dan expo ramadhan di Bandar Baru ke dalam jadual mengikut turutan nombor petak.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

3/8/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)melipat bil-bil sewaan dan masukkan ke dalam sampul surat untuk dipos kepada peniaga yang menyewa gerai atau premis MPKK.

2)membuka fail pemohon lesen bagi premis,gerai dan komposit.

3)membuat bilangan isi kandungan di fail-fail pelanggan atau pemohon lesen.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

ralat tarikh, laporan di atas ialah 3/9/2008 bukannye 3/8/2008

Anonymous said...

4/9/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.20 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)menerima dan mengeluarkan lesen perniagaan seperti permit sementara kaki lima,penjaja dan iklan.

2)memasukkan senarai nama peniaga yang baru memohon bagi bazar ramadhan di Chandan Putri ke dalam jadual yang telah disediakan.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

5/8/2008

salam prof..
punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)menerima permohonan dan mengeluarkan bil daftar lesen perniagaan,bil lesen dan mengeluarkan stiker bagi kain rentang.

2)print penyata tuntutan elaun kerja lebih masa bagi bulan Ogos 2008.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

8/9/2008

salam prof.
punch hari ini pada pukul 7.15 pagi.
tugas hari ini ialah:

1)menerima permohonan lesen iklan,kain rentang,papan tanda dan permit kaki lima serta mengeluarkan bil daftar lesen.

2)memeriksa fail-fail yang tiada surat sokongan dari pihak bomba dan meminta peniaga atau pemohon yang tiada suart bomba untuk mendapatkannya.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

12/9/2008

salam prof..
pada hari ini seperti biasa saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)menerima permohonan lesen banner dan permit kaki lima bagi kedai-kedai.

2)mengeluarkan bil pembayaran bagi permit kaki lima dan banner serta stiker untuk kain rentang.

3)print senarai pelesen bagi kedai cermin mata/premis optik di seluruh daerah kuala kangsar.

4)membuat jadual atau senarai kedai cermin mata/premis optik tersebut mengikut format berikut seperti yang diminta oleh Majlis Optik Malaysia:

Nama Premis :
Alamat :
Nama Pemilik:

5)membuat surat rasmi bagi maklum balas permohonan Majlis Optik Malaysia yang memohon untuk mendapatkan senarai nama dan alamat bagi kedai-kedai cermin mata/premis optik.

sekian tugas saya hari ini.

Anonymous said...

salam prof..

saya punch in pada pukul 7.15 pagi.
tugas saya pada hari ini:

1)menerima permohonan dan bayaran bagi peniaga yang ingin menjalankan perniagaan kuih raya pada 22 september hingga 30 september 2008.

2)membuat jumlah bayaran perincian kuih raya 2008 dan fotostat sebanyak 20 salinan.

3)menerima permohonan lesen iklan dan juga mengeluarkan lesen iklan bagi kain rentang.

ini sahaja tugas saya pada hari ini.

sekian..

Anonymous said...

salam prof..

saya punch in pada pukul 7.20 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)memasukkan senarai nama peniaga bazar ramadhan di Manong 2008 ke dalam jadual yang telah disediakan khas bagi bazar ramadhan dan ekspo di kawasan MPKK.

2)membuat senarai permohonan lesen yang telah diluluskan pada bulan ogos 2008 bagi minit mesyuarat.senarai tersebut akan dicetak atau print sebanyak dua(2) salinan.

sekian sahaja tugas saya hari ini.

Anonymous said...

18/9/2008

salam prof..
saya punch in pada pukul 7.20 pagi.
tugas saya pada hari ini ialah:

1)menyusun dan menyemak senarai peniaga ekspo dan bazar ramadhan 2008 yang telah mendaftar.

2)membuat senarai semak bagi fail-fail peniaga atau pelanggan dengan senarai-senarai seperti surat bomba,polis,bayaran dan juga telefon.senarai ini akan ditampal difail-fail tersebut apabila selesai disemak.

3)menyemak penyata atau nombor akaun bagi peniaga-peniaga atau pelangan-pelanggan bagi premis,gerai,penjaja dan iklan dengan menggunakan sistem ePBT.

Sekian sahaja tugas saya pada hari ini.

Anonymous said...

19/9/2008

salam prof..

punch in pada pukul 7.30 pagi.
tugas pada hari ini hanyalah menyambung yugas kelmarin iaitu menyemak senarai penyata atau nombor akaun bagi peniaga-peniaga atau pelanggan-pelanggan melalui sistem ePBT.

sekian..

Anonymous said...

salam prof...

prof di mana ni?bagaimana dengan report kami,sudah disemak atau belum?
saya mintak maaf sebab saya tidak menghantar lagi draf report ketiga.kelewatan saya menghantar draf tersebut adalah disebabkan terdapat masalah teknikal.insyaallah saya akan menghantar draf ketiga sehari dua lagi.namun,saya tidak tahu bagaimana draf kedua saya sama ada perlu diperbaiki atau tidak.sudahkah prof menyemaknya?

terima kasih.

Anonymous said...

24/9/2008

salam prof..
punch in pada pukul 7.20 pagi.
tugas hari ini ialah hanya menyemak senarai penyata atau nombor akaun bagi peniaga-peniaga atau pelanggan-pelanggan mengikut jenis lesen seperti premis,gerai,penjaja,komposit,iklandan juga pasar melalui sistem ePBT.

sekian sahaja tugas saya pada hari ini.